Ongebroken bustrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Ongebroken bustrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:00

Hoi!

Ik heb mijn paard een tijdje op een ongebroken bit gereden. GEEN stang! Er werd mij toen wel aangeraden om toch weer met (dubbel) gebroken bit te rijden omdat een paard op een ongebroken niet lekker kan kauwen. Is dit waar?

Deze vraag omdat die van mij op ongebroken heel veel kauwt en iets te onrustig met haar hoofd is. Echter kan dit ook nog komen doordat ze pas kort ohz is.

IrishDraught

Re: Ongebroken bustrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:02

Fabel, een ongebroken trens kan voor veel paarden een rustig comfortabel en vriendelijk bit zijn, alleen het gevoel links en rechts is soms wat minder.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:11

Hoe bedoel je het gevoel?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:20

paarden die eerder op enkel gebroken of dubbel gebroken hebben gelopen willen op ongebroken vaak wat minder goed reageren op linker of rechter stelling bij ongebroken.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:23

Ahh zo. Maar ik weet niet beter als dat ongebroken dunner is en dus scherper KAN zijn. Ligt natuurlijk aan je eigen hand. Ik heb een AV dus die reageert bij de lichtste hulpen, dat scheelt ;)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:31

Dunner is zeker niet altijd scherper, een dik bit bij een paard met weinig "mondruimte" is veel wreder dan een din bit.
Wij rijden 1 paard op een ongebroken watertrens, dit paard was altijd voor de kar en vind een gebroke nbit niet prettig in haar mond.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:34

juist helemaal mee eens het bit moet in de mond passen.en als je paard onrustig is met een ongebroken kan het komen omdat hij kort onder het zadel is hij ongebroken niet prettig vind of hij heeft wolfstanden en dat laatste zou ik wel even snel controleren.want het rustigste in een mond is ongebroken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:34

En een ongebroken bit hoeft niet dunner te zijn. Ik heb ze tot 21mm aangetroffen.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:38

Ze is recent nog bij de tandarts geweest dus dat is in orde! Ze is onrustig met een dubbelgebroken. Het lijkt alsof ze hem soms omhoog gooit in haar mond. Hij zit niet te los en het bit heeft de juist maat.

Anders toch maar even proberen met de ongebroken.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:38

Dat klopt maar die van mij is wel dun. 13 cm.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:40

kellaxy schreef:
Dat klopt maar die van mij is wel dun. 13 cm.

mooi toch als het te dik is past het niet lekker in de mond en een bit is zo streng als de hand van jou is.probeer inderdaad eens een dubbel gebroken en kijk dan eens.
goed dat de tandarts geweest is.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:44

Ik heb de mijne ook een poos op ongebroken bustrens gereden. Puur omdat hij op een dubbel en enkel gebroken bitje heel erg wiebelig en onrustig in de aanleuning werd. Een ongebroken trens lag veel rustiger en stabieler in de mond waardoor de aanleuning dat ook werd.

En zo ken ik er meer die er een stuk stabieler op zijn. :)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:54

Ja toch he. Dat was bij die van mij ook zo maar toen kon ik het eerlijk gezegd nog niet echt rijden noemen. Dus ik ga hem toch eens uittesten. Kijken hoe ze het er nu op doet. De gebroken is bij haar ook veel te wiebelig heb ik het idee. Maar nogmaals, ze is ook nog jong dus het kan ook daaraan liggen natuurlijk.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:57

Op dit moment heb ik eigenlijk alle paarden die ik reed of trainde op een ongebroken bit gereden, zou niet meer anders willen := Mijn persoonlijke ervaring is dat het veel lekkerder in de mond ligt. Ben niet meer zo van de gebroken bitten. (tenzij het voor een paard in kwestie fijner is natuurlijk)

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:00

Oke fijn om te horen. En dat een paard hoort te knabbelen op het bit en het niet zou kunnen bij een ongebroken is dus niet waar? Kan me er wel iets bij voorstellen gezien het vast is. Die van mij is ook gebogen trouwens.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:04

Ik rijd hier ook een paard op ongebroken bit. En kan je zeggen die knabbelt daar regelmatig op.
Denk dat het bij jouw paard puur uit onervarenheid en nog niet zolang het bit in hebben is, dat ie er nog niet op knabbelt.