welk bit bij zeer weinig ruimte

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

welk bit bij zeer weinig ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 22:10

Wie kan me verder helpen in de zoektocht naar een fijn bit voor mijn pony met zeer weinig ruimte?
Tong is zeer dik en dat in combi met een laag hangend gehemelte maakt het erg lastig.

Ik rij nu met een KK ultra dubbel gebroken onderlegtrens van 14 mm dik, deze wordt geaccepteerd maar wel met de kant tekening dat hij zn mond maar met moeite kan sluiten, daarbij loopt hij erg te klooien met zijn tong. De Myler lv 1 was geen succes, kon zn mond niet sluiten en hij was erg aan het rommelen. De lv 2 was beter maar nog steeds erg rommelig met zijn tong.
De Neue schule bitten zijn te hoog en komen op het gehemelte.(starter en verbindend, andere helaas niet kunnen uittesten)

Gezien de wedstrijden die ik weer wil gaan rijden is bitloos geen optie!

Iemand een idee voor een bit dat ook door het KNHS geaccepteerd wordt?
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 01-06-14 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Akke_sSpring

Re: welk bit bij zeer weinig ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 22:14

Ik heb een tijd met een dunne ongebroken bustrens gereden. Deze lag het rustigst in haar mond van alle enkel en dubbel gebroken trensen.

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:06

mijn haflinger heeft het zelfde probleem en hem voor hem nu een heel duk dubbelgebrokenbitje van Trust wat goed gaat

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:41

Hier hetzelfde probleem. Bij ons werkt een Myler level 1 heel goed.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:45

Akke_sSpring schreef:
Ik heb een tijd met een dunne ongebroken bustrens gereden. Deze lag het rustigst in haar mond van alle enkel en dubbel gebroken trensen.

Deze zou ik ook aanraden

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:45

Trust heeft ook dunnere bitten.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:41

Deze al geprobeerd?
Afbeelding
is buigzaam en zal over dikke tong plooien

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:44

Je mag tegenwoordig bitloos in de reguliere rubrieken starten dus misschien toch bitloos overwegen?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:45

Kunststof bitje? Ligt wat vaster in de mond en vouwt niet zo dubbel.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:47

Mijn arabier heeft ook een kleine mond met weinig ruimte.
Ik heb er een dubbel gebroken onderlegtrens in, hier loopt hij prima op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:49

Voor mijn paard heb ik een tijdje een ongebroken trens met tongboog gebruikt (gekocht als sprenger correctie bit maar dat was het niet deze is wat dunner dus ik denk een namaak variant) . Hier hebben we 2jr met tevredenheid mee gereden. Nu ben ik onlangs weer gaan rijden met een 12 mm (vermoed ik, mooi dun iig) dubbelgebroken bitje en daar loop ze nog fijner op. Ik denk dat het een onderleg trensje is. Heb hem destijd bij dat mannetje bij tentenkamp gekocht. Voor 12 euro!!!

Ik weet niet waar je woont en welke maat je zoekt maar je mag mijn ongebroken trensje anders wel lenen om uit te proberen?

BPSMontfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 09:57

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 12:41

Daan_Ordeal schreef:
Je mag tegenwoordig bitloos in de reguliere rubrieken starten dus misschien toch bitloos overwegen?

Helaas alleen tm L2(nou zou dat niet zo'n probleem dan zijn voor de eerste periode) en op de daarvoor speciaal uitgeschreven rubriek, dat gaat niet werken de locaties waar ik start hebben dergelijke rubrieken niet uitgeschreven staan.... Dus nee bitloos gaat het niet worden!

Ik heb van een stalgenoot de tip gekregen om een Busse rotary bit te proberen, die ga ik dan ook van de week halen, 14 mm dik en kan alleen om de as draaien dus het is een ongebroken bit maar je kan er wel onafhankelijke teugelhulp mee geven zonder dat het ook aan de andere kant doorkomt zoals wel gebeurt met een normale ongebroken trens

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:44

Ongebroken of westernbit met billy allen mondstuk (die zijn er ook in 12mm trouwens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:51

Rotary bit heb ik ook gehad. Daar werd mijn paard echt gestoord van. Maar wie weet is het voor jou paard wel ideaal. :)

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:52

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:58

Ik had hetzelfde probleem, laag rooster, smalle snuit en dikke tong in combinatie met een teer huidje waardoor alles kapot ging..

Ik heb nu een onderleg trens van sprenger, 14 mm, enkel gebroken, maar door de anatomische vorm ligt het prima. Sprenger mag je overal 10 dagen proberen, dus dat is handig. Ik heb ook 3 bitten geprobeerd maar deze is prima!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:37

Ik heb een dunne myler level 1 en dat gaat goed.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:09

Je zou eens kunnen kijken naar een bitje van Neue Schule? Ik heb sinds 2 weken een Neue Schule Verbindend en tot nu toe erg over te spreken :j. Je kan ze krijgen in verschillende diktes en zijn heel mooi anatomisch gevormd.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:36

Vriendin van mij heeft paard met hetzelde probleem: dikke tong en hangend rooster. Die rijdt nu al enige maanden (na tip van mij) tot volle tevredenheid met een Billy Allen:
http://www.agradi.nl/hkm-western-d-ring ... -115mm.htm

Busse heeft een soortgelijk bit die ik persoonlijk mooier vind qua afwerking, de Rotate (niet te verwarren met de Rotary!) die wel iets dikker is dan de Billy Allen:
http://www.ej.nl/products/10000139/2510 ... SSE+ROTATE

Toegestane bitten kan je vinden in de bijlage van het Disciplinereglement Dressuur, vanaf pg. 4:
http://staging2.knhs.nl/media/5973457/b ... r-2013.pdf

De bovengenoemde vallen onder het type 10.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 13:13

Dank iedereen voor de tips en ideeen! @remember, die schule bitten komen te hoog waardoor ze alsnog irriteren op het gehemelte(die hebben we dus al gehad.)
Maar na aanleiding van de tip voor een billy allen heb ik er 1 op ebay besteld met echte dressuur D ringen(ipv die halve D ringen van agradi die wel een erge western look hebben ;)
Die rotari van busse had ik inderdaad gezien, maar dat is ook een look a like van myler en gezien de prijs probeer ik eerst de look a like van billy allen :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:18

Harrys horse bustrens goldbrass.

Is een dubbelgebroken bustrens met een samenstelling van koper, ijzer en aluminium. Mondstuk is slechts 13mm dik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:20

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 13:29

Een westerntrens zou ook mij idee zijn, dus ben benieuwd of dat werkt. :)

Overigens mag je tegenwoordig 'zonder gedoe' bitloos starten. Misschien voor jou niet relevant maar voor de meelezers. :)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 15:00

TurdusMerula schreef:
Een westerntrens zou ook mij idee zijn, dus ben benieuwd of dat werkt. :)

Overigens mag je tegenwoordig 'zonder gedoe' bitloos starten. Misschien voor jou niet relevant maar voor de meelezers. :)0

Ik zal laten weten of die billy allen de oplossing is :j hoop het van harte was nog wel even zoeken naar 1 die het meeste doorkon voor een "dressuurbit" maar gelukkig op de duitse ebay geslaagd. Voor de nieuwschierige, deze heb ik nu gekocht:
Afbeelding

Zoekterm op ebay duitsland, D-bit gebiss billy allan (ja allan met een A ipv met een E, denk foutje van de verkoper dus mocht iemand er ook een willen weet je hoe je kan zoeken)