Vandaag viel ik voor het eerst van mijn paard met mijn nieuwe zadel. Zoals aangeleerd kroop ik er meteen weer op, maar mijn broek zat onder de modder. Na de les keek ik op mijn zadel, een schuurplek over het gehele zitvlak! Ik heb na het afzadelen meteen mijn zadel afgewassen met zadelzeep (zoals ik altijd doe) Invetten heb ik niet gedaan. er kwam erg veel vuil van mijn zadek en ik denk dat ik het morgen opnieuw ga moeten wassen. Maar is deze schuurplek blijvend? Dit zou erg jammer zijn aangezien ik hier echt over een nieuw zadel praat..
Ik denk ook dat het blijvend is.... Vind het wel een beetje raar, want als ik er soms afval dan heb ik ook zand op mijn rijbroek, maar dat veroorzaakt geen schuurplek in het zadel....
Misschien is een goed invetten (geen blanke vet maar zwart, of als je zadel andere kleur is in die kleur). Anders misschien even contact met een zadelmaker opnemen of er speciale middeltjes voor zijn. In meubels kunnen heel veel beschadigingen voor een groot deel weggewerkt worden namelijk, maar of dezelfde middeltjes voor een zadel gebruikt kunnen worden weet ik niet.
Even googelen helpt misschien, ik heb ook even snel gegoogeld voor je
Koetjesreep
Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-14 06:33
Ik heb echt een hele doffe plek op mijn zadel en het voelde heel ruw aan.. het was wel met een jeansrijbroek, kan dat er iets mee te maken hebben? Ik had het gegoogled, en ik vond jammer genoeg niets.. Het zand heb ik wel van mijn broek afgeklopt, maar het was eerder modder, niet alle zand ging eraf.. Na werk zal ik kijken of het inderdaad een blijvende plek is, het zal tegen dan wel gedroogd zijn.
Helemaal weg krijgen zal denk ik niet meer lukken, maar verminderen moet lukken denk ik. Voor leer zijn er verschillende middeltjes (denk aan schoenpoets voor je schoenen, kan je ook proberen) om plekken te verminderen.
Neem even contact op met een zadel/leer expert en leg je probleem voor, evt met een foto.
Ik zou het zo wie zo wel weer invetten hoor. Ik had met mijn stomme kop ooit wel eens met mijn normale spijkerbroek op mijn euroriding splinternieuwe dressuur zadel gereden en toen zat er dus een vrij diepe streep over de gehele lengte van het zadel van de naad van de broek, het heeft een paar goeie poetsbeurten geduurd, maar daar zag je goddank na verloop van tijd niets meer van...
Hier dus ook een euroriding! ik wacht het even af, ik heb het vandaag en gisteren al afgewassen met zadelzeep, het vetert nog elke keer. De zit is nog steeds heel dof en mat maar al minder ruw. als het niet opgelost geraakt met bovenstaande middelen, kan ik mijn zadel dan laten.binnendoen en er een nieuw zitvlak op laten zetten?
Ja precies. Met zadelzeep maak je het alleen maar schoon en droogt het nog verder uit. Dat jij het een week ervoor had ingevet sop je er nu allemaal weer uit hoor met je zadelzeep... Het is standaard invetten en wil je het echt schoonmaken, dan gebruik je voor het invetten zadelzeep, maar nooit enkelt zadelzeep en geen vet gebruiken is juist heel slecht voor je zadel.
Ik gebruik steevast na het rijden zadelzeep op mijn hoofdstel en beugelriemen (zadel als het zweet door de onderlegger trok), en na anderhalf jaar is mijn hoofdstel nog steeds als nieuw?
Ik had op mijn zwarte zadel wat bruine plekken gekregen van ook slijtage. Ik had m ook schoongemaakt en lekker ingevet. Dat moet altijd na schoonmaken, omdat de zadelzeep t vet natuurlijk weghaalt en t leer kan gaan drogen. Maar natuurlijk worden daar de plekken niet meer zwart van. Ik heb dus gewone zwarte schoenpoets gebruikt wat eigenlijk ook wel vet is en ff lekker n dagje laten intrekken en daarna met n zachte borstel goed opgeborsteld en t werkt wel goed. Nieuw maak je je zadel er niet meer van natuurlijk. Tip voor de volgende x, hoop niet dat t nodig is want dat zou betekenen dat je weer valt, maar hou n zadelbontje of iets bij de hand, dan kan je dat erop leggen en met je vieze broek er terug op gaan zitten en beschermt je zitvlak. Maar het beschermt je zweetbaden niet natuurlijk, dus dat moet je wel goed afkloppen... Succes!
Dankje voor de tip! Ik heb een bontje voor op het zadel liggen op stal, ik ga het ooj gebruiken denk ik! Dat het zou afbleken is eigenlijk het minste van mijn zorgen, maar dit zadel moet eigenlijk verkocht worden, en dan is het wel jammer dat er een schuurplek op zit..