Welk bitloos hoofdstel is het best geschikt voor mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

Welk bitloos hoofdstel is het best geschikt voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 18:28

Ik ben een totale leek in bitloos rijden, vandaar dat ik jullie advies vraag.

Mijn jongste Merrie ICE is ondertussen bijna 6 jaar waarvan 3 jaar onder het zadel. Het eerste jaar is alles op het gemake gedaan, en alleen door mij gereden. Hierna heeft ze jaar stil gestaan omdat ik geopereerd ben geweest. Sinds iets meer als half jaar rijd een vriendin van mij haar omdat ik te zwaar ben.

Dit meisje rijd haar exact zoals ik reed. Naar ontspanning toe, heel veel op het voorwaarts neerwaartse, teugels vaak op half zeven onder het motto: als ze de kletter op wilt gaan gaat ze toch.

Ze heeft dus nooit een slechte ervring in de mond gehad. Maar nu toch na ee periode van springen gaat het hoofd in de lucht, sterre kijken en de rug weg drukken vanaf dat de teugels opgepakt worden
Nu sinds kort rijden we gewoon met een halster, en we hebben terug het volledig ontspannen paard wat we hiervoor hadden.

Nu zit ik erover te denken om een bitloos hoofdstel te kopen daar ze op het halster wel super reageerd. Maar vraag me af welk soort bitloos hoofdstel het beste zou zijn...

8nnemiek

Re: Welk bitloos hoofdstel is het best geschikt voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:48

Sidepull's zijn erg fijn, maar ik rijd zelf meestal gewoon met een goed passend halster als ik bitloos rijd :)
Maar naast het zoeken van een goed bitloos hoofdstel is het misschien een goed idee om even een tandarts te laten komen. Als ze zo veel last heeft van het bit dan zou ik een probleempje met het gebit vermoeden.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 18:55

Ben ik vergeten te melden, ook de tandarts is langs geweest, deze heeft wat bijgevijld (was op school) maar het had volgens hem geen invloed op daar waar het bit zit. En zou zeker deze reactie niet mogen uitlokken.
Zou het ook raar vinden als het daar aan zou liggen, ze eet gwn zonder knoeien, in het bos doet ze het niet (ook niet als de teugels op gepakt worden), tijden springen doet ze het veel minder. Maar vanaf dat er dressuurmatig gereden word doet ze dit.

Nu met het halster zoekt ze echt terug de hand van de ruiter op. Had vandaag het hoofdstel over het halster gedaan maar gereden met de teugels aan het halster. En ze bleef zo ontspannen lopen.

Voor ik het meisje met een halster heb laten rijden raakte ze de piste niet rond zonder dat ICE de kletter op ging, bit vast pakte, sterren keek, prottesteerde. En vandaag sinds maand terug los in de piste zonder problemen.

Zoek dus een hoofdstel met ongeveer dezelfde werking als een halster.
Reden wrm ik niet wil dat er met een halster gereden blijft worden is omdat ze na een tijdje tijdens het uitstappen door heeft dat ze gras kan eten en de ruiter dan totaal niks meer te zeggen heeft. En dat is toch een nadeel aan het halster

Hoe werkt een sidepull exact?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:46

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 17:50

Dank je Sussanne, na beide site's te hebben doorgelezen heb ik toch besloten om voor een kaakgekruist hoofdstel te gaan.
De reden: Als we tijdens wandelen om welke reden dan ook te hard aan halster moeten trekken (en hierdoor druk op de neus komt) durft ze hier wel eens doorheen te breken en op te protesteren, en het gaat met een halster rijden wel goed (maar dit is nog steeds aan de longe), maar bijrijdster merkt dat ze zich toch soms sterk durft te maken.

Heeft iemand ervaring met de fra dietsji?

lisettesnuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:48

Zelf heb ik geen ervaring met de FRA dietsji, maar wel met de FRA indy, deze is ook kaakgekruist. het paard dat ik rijd ging met bit telkens er vandoor en je kon haar niet meer lekker naar beneden rijden. Sinds ik met de indy ben gaan rijden heb ik veel meer controle en ze loopt nu veel fijner. ook springen (wat ze met bit vertikte) gaat heel erg goed. de release is ook goed, kortom een super fijn hoofdstel!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:50

Mocht kaakgekruist niets zijn, de barefoot contour bridle is een sidepull (en kan ook met bit) en is een super fijn hoofdstel!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 09:40

Dank jullie voor het advies. Zal het zeer zeker ook eens overleggen met een lokale NH lesgever.
Wanneer ik mijn definitieve besluit heb gemaakt zal ik laten weten welk hoofdstel het is geworden en wrm :)