Dubbele neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Dubbele neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 10:54

Hoi!
Ik zit met een kleine vraag. Heeft iemand ervaring met een dubbele neusriem? Wat voor werking heeft het?

http://www.equiport.co.uk/products/hors ... band-sc04/

Zoiets is het.

Ik gebruik het op de moment NIET, maar kreeg de tip van mijn instructrice om dit eens te proberen bij mijn merrie.
Kan iemand me verder helpen?
JA ik ga ook meer info vragen aan mijn instructrice. ;)

Maureen95

Re: Dubbele neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:57

Het ziet eruit als een iets bredere sperriem. Misschien kan het zorgen dat het bit wat stabieler in de mond ligt en de druk beter over het hoofd wordt verdeeld maar verder kan ik er niet zoveel over zeggen :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:01

lijkt mij idd een neusriem met een sperriempje.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:05

Ik vind het erg op een gewone gecombineerde neusriem lijken maar zo op zicht heeft deze duidelijk minder invloed op de stabiliteit van het bit in de mond (geen contact met bit/bit heeft meer bewegingsvrijheid door de mond), ook zal deze mogelijk het openen van de mond in grotere mate beperken als en normale sperriem. Doordat het drukpunt lager ligt (verder op uiteinde van het neusbot) als bij een sperriem zal die ook scherper zijn qua beperking wanneer je paard zijn mond probeert te openen. Nu heb ik verder niet veel verstand van neusriemen en inwerkingen, maar zo van zicht lijkt mij dat de grootste punten van inwerking op het paard tov een gecombineerde neusriem.

Wat doet je paard met zijn hoofd/mond dat je instructrice je aanraad om een andere neusriem te proberen?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:08

Mijn merrie maakt zich enorm sterk. Ik rijd haar nu nogsteeds op een trens maar in mijn parcours (voornamelijk op lijnen) maakt zij zich enorm sterk en trekt ze haar neus vooruit waardoor ik eigenlijk niets meer te zeggen heb.
Ik ondersteun haar dan nog wel met mijn been maar toch blijft ze erg sterk en durft ze haar bit soms vastnemen. Aangezien ik maar een klein meisje ben en zij een paard van 1.75m met enorm veel kracht zoek ik toch iets waar ik wat meer mee te zeggen heb.

Ik weet nog niet of ik deze ga gebruiken of gewoon opzoek ga naar een gepaster bit, maar ik wil eerst wat meer info voor ik dingen ga uitproberen. :)
Ik rijd nu met een gewone Engelse neusriem. Thuis zonder sperriem, op wedstrijd met.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:33

Het is geen verbrede sperriem. Een sperriem zit maar op 1 punt aan de rest van het hoofdstel vast en loopt daarvandaan schuin over de neus. Daardoor heeft de sperriem enkel als functie dat het het paard belemmert om de mond open te doen.
De neusriem in de OP zit ook maar op 1 punt vast maar loopt wel recht over de neus. Qua functie zit hij tussen een sperriem en lage neusriem in. In combinatie met de hoge neusriem vind ik het geen prettig systeem. Waarom probeer je niet gewoon eens een lage neusriem TS?

Overigens was hier kort geleden nog een topic over. Daar kun je vast meer informatie vinden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 16:07

Kan ik inderdaad ook eens proberen.

Nogmaals: Ik ben gewoon opzoek naar info om zo te kijken wat het beste werkt voor mijn paard en mij. Niets wordt overhaast en alles wordt gedaan onder begeleiding.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:18

Ik heb ook een paard dat zich in een parcours sterk maakt en wat heet wordt.

Ik gebruik een "dangerbit" en een gewone lage africhtingsneusriem.
Want mond toesperren zal je probleem niet oplossen.
Het bit daarentegen kan je wel helpen. Het gedraagt zich als stang als het paard zich sterk maakt.

Ziehier een topic waarin datzelfde soort bit besproken wordt. Stübben Steeltec Easy Control

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:24

Als ik het geld ervoor had zou ik me alles van dat merk kopen, wat ziet dat leuk uit. Het hoeft niet eens nut te hebben voor mij, het is gewoon mooi (en origineel).

Of het wat toevoegt betwijfel ik, wel fijn is dat de neusriem niet naar onder trekken kan.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 16:52

Het is ook niet de bedoeling haar mond toe te sperren. Daarom wilde ik wat meer informatie over de neusriem en eigen ervaringen.

Dat bit is me inderdaad ook aangeraden en zal ik dus ook proberen :).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:20

Het is een hoofdstel zonder sperriem waar je dan zonder dat er bevestigingsmogelijkheden voor zijn toch een sperriem aan kunt hangen.
In de sport mag je alleen een enkele hoge neusriem als er geen sperriem aan kan. Dus de werking is geen andere dan die van een gewone sperriem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:00

Pertinent niet. Je ziet toch zelf dat dit ding recht over de neus loopt. Een sperriem doet dat niet. Die loopt schuin. Waardoor de inwerking anders is.

NaomixAline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 01:27

mrie schreef:
Het is een hoofdstel zonder sperriem waar je dan zonder dat er bevestigingsmogelijkheden voor zijn toch een sperriem aan kunt hangen.
In de sport mag je alleen een enkele hoge neusriem als er geen sperriem aan kan. Dus de werking is geen andere dan die van een gewone sperriem.

Dit is niet waar, dat wat jij zegt is al niet meer waar (reglementswijziging), je mag met gecombineerde neusriem zonder sperriem rijden. Daarbij is het dingetje wat jij bedoelt ongeveer vier centimeter groot en loopt niet over de neus naar beneden.

Dit is in feite een combinatie van een hoge en lage neusriem, waarbij het bit juist stiller zou moeten liggen, aangezien een lage neusriem dit normaal als effect heeft.
Als je kijkt naar de krachten, zou ik zeggen dat dit beter verdeeld wordt, omdat bij een gecombineerde neusriem op een punt komt, en hierbij op twee.

Wat het werkelijke mechanisme hierachter is, ik heb geen idee.. Ik denk meer drukverdeling op de neus en een stillere ligging van het bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 01:56

Met deze neusriem ligt het bit stiller dan met een gecombineerde neusriem maar minder stabiel dan met een lage.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 07:01

Hmm oke. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd om het te proberen. Als er andere ervaringen/meningen zijn mogen deze altijd gegeven worden!