Leeftijd anatomica zadel, hoe te zien?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maradhja

Leeftijd anatomica zadel, hoe te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 08:52

Hallo allemaal,

Ik heb enkele weken geleden een anatomica zadel gekocht bij een ruiterspeciaal zaak.
Nu is van de week de singelstoot geknapt. Ik heb het zadel net drie weken in bezit, en aangezien de aankoopprijs, zijn we hierdoor best een beetje overdondert.
Mij is verteld dat het zadel 1,5 - 2 jaar oud is.
Het zadel ziet er nog heel netjes uit, maar toch hebben we onze twijfels of de leeftijd klopt.
+ Voor een zadel van deze leeftijd moet dit toch niet kunnen?

Hoe kan ik zien hoe oud het zadel is, of wanneer het zadel is gemaakt?
Ik weet dat je het bij een KN zadel aan de getallen kunt zien...

Flevolander

Re: Leeftijd anatomica zadel, hoe te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:53

Als het goed is staat er wel ergens het 1 en ander aan cijfers ingedrukt(bijvoorbeeld op je onderste zweetblad aan de binnen of buitenkant er van) misschien is daar kaas van te maken?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:18

Het knappen van de singelstoot heeft eigenlijk niets te maken met de leeftijd van het zadel. Sowieso zegt leeftijd mij weinig. Sommige zadels van 10 jaar oud zijn in betere staat dan zadels van 1 jaar oud.
Om de zoveel jaar is het wel verstandig om de stoten te laten vervangen. Misschien stond er bij jou ineens veel kracht op de stoot of heb je de pech dat je net een minder goed stuk leer hebt (of de stoot net niet helemaal goed was vastgezet bij de productie van het zadel).

Maar om je vraag te beantwoorden: je kan de leeftijd achterhalen via het serieunummer