Welk bit gebruiken jullie voor een sterke fries?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

Welk bit gebruiken jullie voor een sterke fries?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:44

Mijn Friese merrie is behoorlijk stug en sterk. (Voorheen altijd met een stang gemend en met stang en trens gereden)
Welk bit gebruiken jullie? Ik moet er wel mee
Mogen rijden op de KNHS dressuur.

iloonaa__

Re: Welk bit gebruiken jullie voor een sterke fries?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:46

Mijn merrie (kwpn) is ook erg sterk maar ik rijd haar toch met een enkel gebroken kneveltrens.
Geen scherpe bitten indoen. Gewoon actiever rijden en dan wordt ze vanzelf minder stug.
En belangrijk om wel zacht in je handen te blijven

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:47

Zoek het niet in het bit, maar in de rijkunst. Er lag een zwaar bit in, en zo te lezen is het paard daar alleen maar stugger van geworden. Kies voor een simpel bitje dat goed in de mond past (daar kun je een bittenpasser voor laten komen, of gokken op een simpel bit als een dubbelgebroken of ongebroken trensje) en ga dan aan de slag om het paard weer zachter in de mond te krijgen.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:50

Ik rijd nu met een dubbelgebroken bustrens. Paard ment nog steeds 2 keer in de week en heeft dan een stang in. Haar probleem is eigenlijk ook dat ze achter sterker moet worden, dit train ik nu heel veel olv Ingeborg klooster. Maar als ik zelf zacht in mijn hand word kan ik niks. En als ik haar bvb op de stang en trens zou rijden doet ze alles zonder enige moeite. Ze is zo gewend aan een scherp bit dat het gewoon niet goed lukt met een vriendelijk bit. Ben al een jaar aan het stoeien...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:57

En het gaat waarschijnlijk ook nog jaren duren als je vast blijft houden. Het paard heeft nu geleerd om alleen te reageren op zwaardere hulpen. Als je ze zwaar blijft geven, zal het paard niet licht worden. Het is een lange weg, en aan jou de keus of je deze af wilt leggen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:00

Ik rij sinds een half jaar ook een Fries met hetzelfde 'probleem'. Voor de wagen een dikke stang erin maar ik rij haar met een dubbelgebroken bitje. Nu, na een half jaar begint ze makkelijker te worden. Het is echt een kwestie van actief rijden en voor loslaten. Kleine stukjes vragen en direct loslaten als ze accepteert en ontspant.
Ik heb nu na een half jaar een fijn paard in stap, de draf begint langzaam te komen en de galop hoef ik absoluut niet aan te denken. Met een strenger bit los je het op een verkeerde manier op, met veel geduld beter.
Heb je les?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 21:10

Mijn vraag was eigenlijk alleen welk bit jullie gebruiken. Les heb ik zoals ik hierboven al heb gezegd. Ik rijd nu op dubbelgebroken bustrens.

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:12

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:12

Oke, op die vraag heb ik al antwoord gegeven :) succes!

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 21:14

danie111 schreef:
Ik ken iemand die reed met deze:

http://www.google.nl/search?client=ms-a ... B190%3B190

Als ze ging trainen en op wedstrijden gewone dubbel gebroken haar fries was ook erg stug en sterk maar met trainen wordt het ook minder.

Dankje ! Dit is een menbit en hier loopt ze dus al 2 keer per week mee ! Maar bedankt voor het meedenken !

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:24

Ik gebruik een dubbel gebroken bustrens om mijn paard niet af te vlakken in gevoel in de mond. Scherper is geen oplossing, dus verder heb ik het rijtechnisch opgelost. Het is even doorzetten, maar wel met succes.