Zadelfabriek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Zadelfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 10:28

Ik zie steeds meer 'custom' zadels, van verschillende merken. Deze zadels blijken bijna allemaal besteld te worden bij dezelfde fabrieken in Engeland. Sommige worden voor bijna niets gemaakt in Polen. Nu vraag ik me af, welke fabrieken zijn dat dan? Iemand die namen weet :D? Ben nu wel heel benieuwd waar die zadels daadwerkelijk vandaan komen...

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:23

Hoi. Kun je voorbeelden geven van de '' custom zadels van verschillende merken'' ?? ik ben benieuwd welke zadels je hiermee bedoeld

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:45

Van Ninon Schutte en Arno Brandt weet ik dat hun zadels in Engeland gemaakt worden. Er zullen ongetwijfeld nog meer zadelmerken daar hun zadels laten maken.

De zadelmakers hebben zelf hiervoor de mallen etc gemaakt en die ter beschikking van de fabriek gesteld. De fabriek kan met de mallen en bomen een zadel maken. Elk zadel wordt nog steeds in opdracht gemaakt en is dus maatwerk alleen niet in Nederland gemaakt.
Het is dus niet zo dat het dezelfde zadels zijn met alleen een ander naamplaatje.

Waar dat is weet ik niet.

Flevolander

Re: Zadelfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:45

niet zo spannend als dat het klinkt hoor.. bijna alle zadelmakers in Engeland bevinden zich in Walsall

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 07:03

Custom, Ninon, Arno Brandt, Tribal en volgens mij Kingsley nu ook.

Iemand (ga geen namen noemen) vertelde mij dat een groot aantal zadels allemaal van dezelfde fabriek komen en er helemaal niet zoveel verschil in bomen zit (niet in die zin dat de boom echt op maat gemaakt is, een aanpasbare voorboom noem ik niet op maat gemaakt). Ben nu wel benieuwd waar die zadels dan gemaakt worden :D.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:07

ik heb geen idee in welk fabriek deze zadels gemaakt worden.
MAAR
op maat gemaakt staat voor mij niet gelijk aan een unieke boom. De grootte, vorm en vulling van de kussens doen ook heel veel ter zake

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:56

hier is er 1
http://abbeyengland.com/Store/tabid/77/ ... fault.aspx
in een bepaalde omgeving in Engeland (vraag me niet welke ;-) ) staan heel wat fabrieken die dit aanbieden. Er zijn daarin dus opties welke boom, vorm, model je kiest en daarop je zadel maakt , of laat maken met eigen naam.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 12:31

Abbey England is geen zadelmaker en ook geen fabriek, maar levert producten om zadels ect te maken. Ik haal daar ook mijn spullen.
De meeste zadelmakers in Engeland zijn gevestigd in Walsall en ze werken niet allemaal in fabrieken, veel hebben een kleine werkplaats waar ze zadels maken.

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:52

Heb ik ook al gehoord. Ik wou me bvb een duur M*SFC zadel aanschaffen, omdat dit blijkbaar enorm goed zou zijn en dus zeker zijn prijs waard. oké toegegeven, mijn paardje liep er super mee. Hoor ik achteraf dat die in dezelfde fabriek als Ideal zadels worden gemaakt en er dus een zelfde 'ideal-versie' van mijn zadel bestond, maar dan voor 900 euro minder ofzo!! Had ik toen beter research gedaan, had ik voor minder geld 't zelfde zadel gehad...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:55

Wat zijn custom zadels dan? :)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:03

MSFC zadels worden door verschillende zelfstandige zadelmakers door heel Engeland en Schotland gemaakt. De zadelmaker staat ook in het zweetblad bij de meeste MSFC zadels.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:07

ja, een zadel vervaardigd in 1 van deze fabrieken, met bestaande bomen en leersoorten naar keuze, en naampje naar keuze? kost inkoop ongeveer tussen de 300 en 400 euro.
dus, reken maar uit...
Voordeel is wel, als je veel betaald voor een zadel die inkoop maar zo weinig is, dat je veel service mag verwachten. Daar zit genoeg marche in en mag je dus ook verwachten als je zo een zadel koopt voor 2400 euro.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:08

2005 schreef:
Custom, Ninon, Arno Brandt, Tribal en volgens mij Kingsley nu ook.

Iemand (ga geen namen noemen) vertelde mij dat een groot aantal zadels allemaal van dezelfde fabriek komen en er helemaal niet zoveel verschil in bomen zit (niet in die zin dat de boom echt op maat gemaakt is, een aanpasbare voorboom noem ik niet op maat gemaakt). Ben nu wel benieuwd waar die zadels dan gemaakt worden :D.

Deze komen bij Ideal vandaan. Engeland inderdaad :-).

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 10:09

Met op maat gemaakt (echt op maat gemaakt) bedoel ik dat de boom opnieuw gegoten wordt, daar nette kussens onder gezet worden en jij mag kiezen wat voor zit (smal/breed/etc) en wrongen je wilt. Maar vooral die boom vind ik heel belangrijk bij op maat maken, als je een standaard boom in het zadel laat zitten kan je aanpassen wat je wilt met de kussens, het zadel zal nooit goed passen als jouw paard een speciale boom nodig heeft. Dat zie je ook vaak met barokke paarden, passen gewoon niet in de Nederlandse zadels. Kan je duizend keer de kussens opvullen, het past gewoon niet.

De meeste merken maken volgens mij helemaal geen boom op maat, maar hebben een aantal verschillende modellen bomen, plaatsten daar een type kussen onder en jij kan kiezen uit lak, glittertjes of een andere kleur leer... Vind die vorm van op maat gemaakt vaak meer voor de ruiter dan voor het paard. Deze zadels worden, naar horen zeggen, dus ook allemaal bij bepaalde fabrieken gemaakt en niet bij het merk zelf.

Edit: die laatste vorm van zadels kunnen trouwens nog prima geschikt zijn voor de meeste paarden, kraak ze verder niet af, maar was benieuwd waar ze dan vandaan kwamen ;). En inderdaad wat nombrado zegt, je betaalt vaak ruim 2000 euro voor deze zadels in Nederland, terwijl ze waarschijnlijk veel goedkoper geproduceerd worden...

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:21

Ik weet denk ik niet 1 bedrijf te noemen waar de boom zoals jij zegt opnieuw wordt gegoten.. overigens in de meeste gevallen zijn de bomen ook van hout dus dan is er van gieten sowieso weinig spraken..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:27

Ik ken eigenlijk geen merk dat bomen opnieuw giet of maakt.

Mijn zadelmaker, gebruikt ook "standaard"bomen en past de kussens etc aan op wat jij wil, dus heb van hem een dressuurzadel gehad met een springboom in omdat door de vlakkere zitting een inchmaat kleiner kon gegaan worden zodat de kussens voldoende kort waren voor het betreffende paard. Zo ook mijn nieuwe dressuurzadel en dit kostte idd maar 1/2 vd prijs dat je voor de meeste zadels in de winkel betaald.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 10:32

Flevolander schreef:
Ik weet denk ik niet 1 bedrijf te noemen waar de boom zoals jij zegt opnieuw wordt gegoten.. overigens in de meeste gevallen zijn de bomen ook van hout dus dan is er van gieten sowieso weinig spraken..

Hout, kunststof of ijzer: het idee is duidelijk :D .

Maar ik denk dat ik al een aantal merken heb gevonden in Walsall :). Leuk om te zien.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:55

Kay_CMoll schreef:
Heb ik ook al gehoord. Ik wou me bvb een duur M*SFC zadel aanschaffen, omdat dit blijkbaar enorm goed zou zijn en dus zeker zijn prijs waard. oké toegegeven, mijn paardje liep er super mee. Hoor ik achteraf dat die in dezelfde fabriek als Ideal zadels worden gemaakt en er dus een zelfde 'ideal-versie' van mijn zadel bestond, maar dan voor 900 euro minder ofzo!! Had ik toen beter research gedaan, had ik voor minder geld 't zelfde zadel gehad...

Ideal is idd een fabriek die voor meerdere zadelmerken zadels maakt. Ik weet niet of je de MSFC professional bedoelt, die wordt in ieder geval wel gemaakt in de Ideal fabriek. MAAR wel met een boom van de MSFC, er bestaat dus geen Ideal zadel dat precies hetzelfde is als de MSFC prof. Het ziet er wel precies het zelfde uit ( de Roella ) maar de boom is anders !

MSFC laat ook zadels maken bij andere engelse zadelmakers om zo gebruik te kunnen maken van verschillende bomen etc.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:27

Flevolander schreef:

Wereldwijd ken ik wel enkele werkplaatsen waar écht een boom voor je op maat gegoten kan worden.
Dat betekent echter dat er specifiek voor jou een mal gemaakt moeten worden en vervolgens ook specifiek voor jou patronen voor de rest van het zadel.
Daar is een dusdanig prijskaartje aan verbonden dat dit geen haalbare kaart is voor de meeste mensen.

Het gaat dan uiteraard niet om houten bomen.
Immers, als je je paard een écht goed passend zadel aanmeet en je gaat vervolgens trainen, zal er behoorlijke verandering in de conformatie optreden.
Heb je een houten boom op maat laten maken, is die niet, nauwelijks of niet volgens het groeipatroon van jouw paard aan te passen. Dan zal je op maat gemaakte zadel met speciale boom binnen korte tijd niet meer passen, ga je toch weer aanmodderen met het aanpassen van de vulling en na twee jaar zul je echt weer een ander zadel aan moeten schaffen.

De bomen van deze zadelmakerijen zijn dan ook zodanig vormgegeven en in sommige gevallen van zulke materialen vervaardigd dat de meeste rijpaarden daar uitstekend mee uit de voeten kunnen. Mits de headplate echt goed is aangepast aan het specifieke paard.
Dan kan de zadelmaker dus inderdaad alleen de headplate aan jouw paard aanpassen en de kussens. Maar doordat het niet om houten bomen gaat, is er veel meer vrijheid om het zadel naar de rug van het paard te vormen.

En uiteindelijk is de pasvorm van het zadel nog het meest afhankelijk van de kundigheid van diegene die het zadel aanmeet.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:59

Ik dacht dat in ieder geval de bomen van Custom, Tribal en Albion bij dezelfde fabriek vandaan komen, nl. de Fairfax fabriek.

Ik heb zelf een Tribal dressuurzadel. Bij de zadelpasservice wordt eerst de kale boom op je paard gepast, nadat je gekozen hebt welke diepte zit je wilt (keuze uit drie). Wanneer ze een passende boom gevonden hebben, wordt daarna gekeken welke vorm kussens eronder moet, welke wrongen en zweetbladen etc je zelf wilt. Dit totale bouwpakketje wordt in de fabriek gemaakt. De losse onderdelen zijn speciaal door en voor Tribal gemaakt.
De opbouw (leer, kussens) van de zadels van Custom worden weer in een andere (goedkopere) fabriek gedaan, je hebt dus wel te maken met andere kussens en ander leer.

Wat bedoel je met het woord 'Custom'? Custom made, of bedoel je op de specifieke Custom modellen? Custom merk zadels zijn inderdaad gewoon een standaard boom uit de engelse fabriek met dikke wrongen erop (die een aantal jaren terug ook enorm in de mode waren). Diezelfde boom en diezelfde dikke wrongen kan ieder bovengenoemd merk in principe wel leveren.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:35

GJ9 schreef:
Ik dacht dat in ieder geval de bomen van Custom, Tribal en Albion bij dezelfde fabriek vandaan komen, nl. de Fairfax fabriek.

Ik heb zelf een Tribal dressuurzadel. Bij de zadelpasservice wordt eerst de kale boom op je paard gepast, nadat je gekozen hebt welke diepte zit je wilt (keuze uit drie). Wanneer ze een passende boom gevonden hebben, wordt daarna gekeken welke vorm kussens eronder moet, welke wrongen en zweetbladen etc je zelf wilt. Dit totale bouwpakketje wordt in de fabriek gemaakt. De losse onderdelen zijn speciaal door en voor Tribal gemaakt.
De opbouw (leer, kussens) van de zadels van Custom worden weer in een andere (goedkopere) fabriek gedaan, je hebt dus wel te maken met andere kussens en ander leer.

Wat bedoel je met het woord 'Custom'? Custom made, of bedoel je op de specifieke Custom modellen? Custom merk zadels zijn inderdaad gewoon een standaard boom uit de engelse fabriek met dikke wrongen erop (die een aantal jaren terug ook enorm in de mode waren). Diezelfde boom en diezelfde dikke wrongen kan ieder bovengenoemd merk in principe wel leveren.

Geen idee hoe je hem precies bedoelt, maar de boom van je zadel heeft vrij weinig met de hoeveelheid wrong te maken?!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:38

Heeft er idd ook niet mee te maken. Het is een bouwpakketje dat leidt tot een specifiek merk/model.

Custom, Tribal, Albion, bestellen allemaal dezelfde boom in dezelfde fabriek.

Een ieder doet er zijn eigen kussens en zitting en wrongen op. Custom doet er hele dikke wrongen op, die je nu ook al bij Tribal kan bestellen. En die dikke wrongen lijken heel revolutionair maar die zijn jaren terug ook al helemaal hot geweest.