Voor een paard met hoge schoft, welk type/model deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BillieJean

Voor een paard met hoge schoft, welk type/model deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 22:13

Mijn paardje heeft nogal een hoge schoft en bij de deken die ik nu heb besteld valt het me op dat de deken OF ver over de schoft heen (naar voren) ligt, waardoor dr kont aan de achterkant van de deken als het ware een beetje uitsteekt, OF de deken valt juist achter de schoft waardoor hij achter wel goed valt, maar dat de deken een beetje naar achteren trekt waardoor de voorkant niet meer lekker zit. Ik had verder wel het idee dat de dekenmaat wel geschikt was (dus niet te groot of te klein). Het was puur door haar schoft dat de deken niet echt lekker viel.

Nu rijst mij dus de vraag: is het handig voor paarden met een hoge schoft, om halve hals dekens te kopen? De pasvorm is dan natuurlijk heel anders. De deken die ik nu had besteld had een normale hals.

Wie heeft er ervaring met paarden met een hogere schoft, en welke (regen)dekens vallen bij jullie in de smaak qua pasvorm? (Merk en het model)
Zelf zit ik nu te denken aan de halve halsdekens van Nika, of de variant van Nika met afneembare hals.

Ik dacht, voordat ik weer ga bestellen en misschien weer niet de juiste deken uitkies...tips zijn welkom! :j
(Verder heeft ze geen brede borst ofzo, het is een smal type paardje - Arabiertje-)

ponyparadijs

Re: Voor een paard met hoge schoft, welk type/model deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:20

Met de meeste halve halsen geeft het nog wel eens druk plekken op het hoogste punt schoft.

Ik vindt vooral de highliner modelen van HH fijn liggen.
Of je zou naar die 'arabieren' dekens moeten kijken die hebben een terug gesneden schoft.
Die passen ook fijn bij een hoge schoft

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 19:00

Hmm, dan misschien toch maar geen halve hals deken. Lastig zeg!
Ik heb nog niet vaak dekens bij haar op gehad, heb alleen een vliegendeken en fleecedeken en die zijn iets soepeler dan een regendeken. Dus heb niet zoveel deken-ervaring :P 's winters staat ze altijd zonder deken.

De highliner zijn inderdaad mooie modellen! Alleen zie ik er geen 0-grams regendeken tussen staan. Ik heb bij mijn paardje vooral de regendeken op tijdens het weideseizoen met slecht weer. En anders wordt het al snel te warm ben ik bang :)

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:05

bucas en rambo (horseware) heb ik goede ervaring mee, is wat duurder, maar dan ook wel goede kwaliteit.
Ik ben altijd bang dat zon halve hals juist knelt op de schoft, maar bij sommige paarden zou het juist kunnen werken.
Is je paardje verder rond? breed? of smal, gemiddeld?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:55

Mijn oude pony heeft een vrij hoge schoft. Ik heb altijd halve hals dekens voor hem gehad, Nika, Fedimax en sinds eind vorig jaar de Rambo Wug. Ik moet zeggen dat ik de Rambo Wug nog het mooiste vind liggen. Ik gebruik er voor de koudere dagen een Liner onder.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:57

Ik heb er ook 2 met enorm hoge schoft en één daarvan heeft ook nog een ingezakte rug. Ik heb nu een Amigo en een Bucas voor ze en beide vallen heel mooi, ver over de schoft. De Amigo is een regendeken (zie blauwe in mijn profiel) 0 grams, was ook niet zo duur.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:35

Mijn paard heeft ook een hoge schoft die ook nog eens erg lang door loopt, ik heb zelf de high liner dekens van Harry's Horse. Ik vind ze erg fijn en ze blijven goed liggen :)

Ook handig, ze zijn ook nog eens betaalbaar :o

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 14:44

Ik heb voor mijn paard met hoge schoft een rhino regendeken. Als het echt koud en vreselijk nat is, doe ik de hals eraan.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 07:42

Mijn paard met hoge schoft draagt Bucas, Amigo en Rambo en deze zitten hem allemaal goed. Van bucas heb ik de Smartex waarvan hij de losse hals eraan ook draagt, van Rambo een vliegendeken en van Amigo een simpele 0-grams regendeken. De laatste is niet zo duur en met een beetje zoeken voor 50 euro verkrijgbaar.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:12

Die van mij heeft ook een zeer hoge schoft, met een halve hals blijft dat stuk vooruit steken als het paard zijn hoofd naar beneden doet (tenminste dat is mijn ervaring) waardoor dat inregent.
Hooggesloten dekens liggen over het algemeen goed, en bij arabieren ligt de bucas geweldig.
Met borstbeschermers heb ik geen goede ervaring, die van mij kreeg er drukplekken van.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 21:38

Okee beetje late reactie. Ik dacht eerst nog uit de voeten te kunnen met mijn huidige regendeken (Nika met afneembare hals) maar nu heeft ze dus een drukplekje bovenop haar schoft gekregen, te zien aan de paar witte haren die ze daar nu ineens heeft |( deze deken gaat nu nooit meer op, was er al een beetje bang voor want zodra ze haar hoofd naar beneden doet om te grazen staat de deken dus echt strak gespannen. Heb bij haar alleen met megaslecht weer een 0-grams regendeken op, verder dus eigenlijk nooit. Maar vorige maand heeft ze hem een aantal dagen achter elkaar op gehad toen het veel regende, dus ik ben bang dat daar die plek nu van komt.... :( voel me een slechte eigenaar!!

Heb nu meteen een halve hals deken gekocht, ook van Nika, en een maatje groter genomen zodat hij goed ruim zit. Maar ook bij deze deken ontstaat er een drukpunt als ze haar hoofd naar beneden doet om te grazen. Pfff....en nu? Ik zit eraan te denken om misschien te kijken voor een Bucas of Amigo, zouden die andere pasvormen hebben? Het valt wel te proberen, die van mij heeft best een hoge schoft maar ik mag toch hopen dat ze toch wel gewoon EEN deken past!? Wat een gedoe :)

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 05:58

Ik zelf zou je Amigo aan raden. Mijn pony heeft een Bucas en ik zal er geen slecht woord over zeggen want ben er erg tevreden mee maar die zit wel strakker bij zijn hals waardoor er minder ruimte is bij de schoft. Ik heb bij mijn paard 3 dekens van Amigo en die zitten alle 3 best ruim bij de hals. Mijn vorige paard had ook een hoge schoft en die had ook Amigo en heb ik nooit last van gehad. Verder heb ik ook nog een Rhino en die is ook fantastisch maar wel iets duurder in prijs.
Een halve hals zou ik niet doen. Als ze hun hoofd naar beneden doen komt er druk op de borst wat trekt naar de hals/schoft en zit je nog met druk plekken. En de regen gaat er zo in als ze met hun hoofd naar beneden staan. Er zijn mensen die groot fan zijn van een halve hals maar ik heb nog geen stalgenoot gehad met goede ervaringen. Heel veel succes en ik hoop dat je een passende deken vindt want dit zijn vervelende dingen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 06:24

Trust tetris deken. Wel een klap geld maar dan heb je ook wat naar mijn idee.
Heb er zelf geen ervaring mee maar wil er ooit wel 1 gaan aanschaffen.
Lijken me fijne dekens.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:10

Mijn pony (50% Arabisch) heeft ook een hoge schoft. Verder is hij vrij smal aan de voorkant. De afgelopen tien jaar heb ik altijd winterdekens gebruikt met een halve hals. Absoluut geen last van drukplekken of afgeschuurde manen.

Ik ben zeer tevreden over de dekens van Weather Beeta. Ik ben begonnen met een Orican High. Die bleek te warm, toen heb ik een Landa High gekocht. Daar heb ik jarenlang plezier van gehad tot-ie écht aan vervanging toe was, maar helaas was die toen in Europa niet meer verkrijgbaar.

Ik ben overgestapt op de Rhino WUG van Horseware en dat gaat ook al drie winters helemaal goed. Van dit merk heb ik wel maat 6'3 (195) nodig i.p.v. 6'0 (185) zoals ik gewend was van WB. Foto: KLIK

Mijn ongevoerde regendeken heeft overigens geen halve hals en dat gaat ook al jaren goed. Dat is ook een WB Landa, maar dan dus met gewone hals. Ik heb ooit een HH gehad die idd achter de schoft ging liggen, puur omdat-ie aan de voorkant te wijd was. Een maat kleiner was geen optie, dan was-ie aan de achterkant te kort. Bij Weather Beeta helemaal geen last van dit alles, maat 185 past gewoon perfect.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:16

Muppett schreef:
Ik heb voor mijn paard met hoge schoft een rhino regendeken. Als het echt koud en vreselijk nat is, doe ik de hals eraan.

Deze heb ik ook voor mijn paard met hoge schoft, deze deken komt ook iets verder dan de normale.
Ook heb ik een Kieffer halve hals winterdeken en ik neem alleen nog maar deken met halve hals want anders gaat hem achter de schoft zitten en trekt de deken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:24

Ik heb voor die van mij een Weatherbeeta Landa Freestyle, echt een ge-wel-dige pasvorm +:)+

Is een D-pony waarbij Rambo enzo voor geen meter zit, rare veels te diepe vormeloze soepjurken -O-

De Weatherbeeta zit echt supermooi. Valt mooi over de schouders heen zonder te knellen (of juist raar open te staan....) bij schoft / schouders.

Loopsplitten zitten itt 99% van de dekens op de juiste plaats (!) hij volgt de rug mooi en er zit een ideale hele brede vaste staartflap aan.

Echt super comfortabel en efficiënt +:)+

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:14

Mijn paard met enorm hoge schoft komt alleen maar weg met Horseware dekens. Mn de Amigo's liggen mooi bij haar :) En we hebben al een behoorlijke zoektocht gehad...

Weatherbeeta Landa trok de opening achter de schoft (halsopening véél te langgerekt voor een paard met hoge schoft), Imperial Riding Tornado stond open langs de hals (te diep uitgesneden halsopening dus), Pagony trok op de schoft en voor bij de borst (te kleine halsopening in combi met haar schoft), EJ huismerk paste sowieso van geen kanten (die pasvorm is plain hopeless :+ ), QHP pasten haar schouders/hals niet fatsoenlijk in dus daar is ze binnen 1 dag à la de Hulk uit gebarsten, Harry's horse viel in verhouding achter te lang, en de regendeken van de Welkoop (el cheapo nooddeken :P ) lag zowaar prima maar was binnen een week al niet meer waterdicht vanwege de flutkwaliteit.

Allen wel zonder de halve hals. Ik heb nu een halve hals Harry's Horse gekregen van een stalgenootje, die lijkt vrij OK te vallen maar is nog te warm om nu uit te proberen.

Het enige wat ik ooit nog wel eens zou willen proberen naast de Amigo's is Bucas, maar die zijn me iets te duur om op de gok te kopen. Pasvorm daarvan is schijnbaar heel anders dan Horseware, dus vermoedelijk passen die niet...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:25

Ik weet niet of er verschil zit tussen de deken die jij geprobeerd hebt en mijn Weatherbeeta Landa Freestyle, maar die is dus echt wèl ideaal voor de hoge schoft en wat diepe rug van die van mij :j

Wat ik van Bucas geprobeerd heb lag ook wel aardig, veel beter dan die rommel van Rambo maar echt nog lang niet zo goed als die Weatherbeeta Landa Freestyle, die is echt geweldig voor Rena :j

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:44

Ik had die typische blauwe outdoordeken van Weatherbeeta, geloof dat de serie was voor de Landa Freestyle wat ze nu hebben. Die was qua pasvorm iig echt drie keer niks voor de gemiddelde warmbloed met flinke schoft, op de Friezen en koudbloeden met vorm "tonnetje rond zonder noemenswaardige schoft" op stal lag die juist wel heel mooi. Mijn deken heb ik ook doorverkocht aan iemand met een Tinker. De wat meer rondgeribde, platte warmbloed wat bij ons stond zat dat type deken trouwens ook goed (hij heeft de zijne zelfs nog steeds na toch al minstens 5 winterseizoenen nu, de duurzaamheid van die dekens is briljant).

Ik heb mijn Weatherbeeta verkocht na een week proberen, toen ontstond er een wond op-achter de schoft van de deken en schuurplekken voor op de borst.... Dat ging echt niet -O- Dure periode geweest, 7 regendekens in 1 winter omdat niks goed lag of zich heel hield :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:59

Dat zijn de duurdere winters inderdaad :=

Die van mij is toch echt geen ronde koudbloed. Wel een D-pony maar meer het type hittepit, ras onbekend. Wordt vaak iets in gezien van Welsh of Quarter.

Hier foto van zeker 12 jaar geleden dus schoft is er inmiddels nog wel wat meer uitgekomen / rug gezakt :)

Afbeelding

Misschien dat jouw deken dan toch een ander type was?

Die Landa Freestyle zal ongetwijfeld niet op elk type paard goed liggen, maar behalve de hele rare deken op deze foto ligt die deken echt fantastisch terwijl anderen altijd heel raar gaan trekken rond de schoft / schouder / borst :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:04

Voor mijn helaas overleden paardje, Arabisch volbloed, had ik net mijn heil gevonden in Amigo. Iemand zei iets over HH, dat past doorgaans toch echt minder goed bij Arabieren, zijn aan de borst ook véél te ruim, waardoor het strak trekt op een niet zo leuke manier.

Amigo dus, en Eskadron viel ook nog mee.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:19

Volgens mij was de mijne echt de voorganger van de Landa Freestyle, na wat zoeken heb ik hem online zowaar nog gevonden: http://www.paard-en-naald.nl/WeatherBeeta-Landa-0-grams . De winter dat ik die kocht is wel al 4 jaar geleden.

Ik denk dat het hem dan meer in de verdere vorm van het paard zat Pmarena waardoor de ervaring met die deken zo anders is, mijn paard heeft nl wel een heel andere bouw dan jouw pony voor zover ik dat kan zien op foto's :j Breedte van de schouders e.d. kan ook nog zorgen dat een deken anders valt. Het rare "trekken" wat jij zegt is dan ook juist de ervaring wat ik wel had met de Weatherbeeta.