Boomlooszadel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteLogness

Boomlooszadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 21:26

Hallo!

Ik had een vraagje, bij zadels met boom moet deze precies goed passen bij de botten rug druk etc.
Ze zeggen dat boomloze zadels vormen naar de rug.
Kan je dan gewoon een zadel kopen in de goede maat en verder niks?
Moet je er dan geen zadelmaker naar laten kijken etc?
Ik heb nog gezocht op topics maar heb geen antwoord om mijn vragen gekregen.

Heel erg bedankt alvast! :D

Rijlaarsdam

Re: Boomlooszadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:35

Je kunt zeker niet vanuit gaan dat elk boomloos zadel past.
En ook niet elk paard loopt fijn onder een boomloos zadel.

Zelf heb ik een chist velzadel met inlage's hier rij ik super fijn op met het ene paard, terwijl mijn andere helemaal niet fijn loopt onder dit zadel en die heeft sterk voorkeur voor haar eigen leren boomzadel

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:40

Je zou eerst eens voor jezelf moeten bedenken wat voor soort zadel je zou willen hebben en dan kun je eventueel een proefzadel aanvragen om het eens op je gemak thuis uit te proberen.

Je kunt hier misschien eens kijken voor wat meer informatie ?
[HAR] [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 03:40

Je kan er idd best een zadelmaker naar laten kijken. De lengte van het zadel is namelijk erg belangrijk, een zadel mag nooit over de 18de rib komen. En de meeste mensen kunnen zelf niet eventjes kijken waar dat ding ligt en of het zadel dus te lang is of niet :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:18

Ook bij flexibele / boomloze / semi-boomloze zadels is het zaak om de juiste keuze te maken qua merk en type zadel en toebehoren :)

Veel zadelmakers weten erg weinig over boomloze zadels of vertellen spookverhalen "van horen zeggen" dus wat dat betreft :=

Als je wat kennis op wilt doen zie link in mijn onderschrift van veelgestelde vragen, veel van deze info is op meerdere soorten "boomloos" van toepassing :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:19

pmarena schreef:
Ook bij flexibele / boomloze / semi-boomloze zadels is het zaak om de juiste keuze te maken qua merk en type zadel en toebehoren :)

Veel zadelmakers weten erg weinig over boomloze zadels of vertellen spookverhalen "van horen zeggen" dus wat dat betreft :=

Als je wat kennis op wilt doen zie link in mijn onderschrift van veelgestelde vragen, veel van deze info is op meerdere soorten "boomloos" van toepassing :)

Mee eens.

Alleen dat van de meeste zadelmakers die niet veel weten over boomloze zadels, dat wist ik niet. Ik heb dan ook heel veel geluk met mijn zadelmaker, die verdiept zich in beide. Dus ik dacht dat alle zadelmakers wel op zijn minst basiskennis moesten hebben, maar ik ben dus verwend met de mijne :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:24

Het komt echt heel vaak voor dat ze gewoon de "regels" van boomzadels gaan hanteren op boomloosjes die anders werken, of gewoon al bij voorbaat al een dooddoener erin gooien als: boomloos is slecht. Een boom is niet voor niets uitgevonden. Een boom is nodig voor de drukverdeling. Bij boomloos heeft het paard last van je zitbeenknobbels.

Of verhalen die ze gehoord hebben van een (nichtje van een buurvrouw van een kennis van een) klant dat "een boomloos zadel" problemen heeft gegeven. En dat soort onzinverhalen met een klok zonder klepel :)

Heb zelf een keer meegemaakt met een stalgenoot die heel graag uit eigen beweging een Barefoot wilde proberen en er 1 gekocht heeft, er ontzettend tevreden over was. Dat die het een keer vertelde in een ruitershop en hij daar werd uitgemaakt voor dierenmishandelaar, die kwam helemaal overstuur terug -O-

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:21

pmarena schreef:
Het komt echt heel vaak voor dat ze gewoon de "regels" van boomzadels gaan hanteren op boomloosjes die anders werken, of gewoon al bij voorbaat al een dooddoener erin gooien als: boomloos is slecht. Een boom is niet voor niets uitgevonden. Een boom is nodig voor de drukverdeling. Bij boomloos heeft het paard last van je zitbeenknobbels.

Of verhalen die ze gehoord hebben van een (nichtje van een buurvrouw van een kennis van een) klant dat "een boomloos zadel" problemen heeft gegeven. En dat soort onzinverhalen met een klok zonder klepel :)

Heb zelf een keer meegemaakt met een stalgenoot die heel graag uit eigen beweging een Barefoot wilde proberen en er 1 gekocht heeft, er ontzettend tevreden over was. Dat die het een keer vertelde in een ruitershop en hij daar werd uitgemaakt voor dierenmishandelaar, die kwam helemaal overstuur terug -O-

Zo zijn er ook vele horrorverhalen over boomzadels die niet passen! Hopelijk laten de mensen zich niet te snel bang maken. Alles is slecht als het niet past op het paard.

Het maakt me zelf geen ene hol uit of ik met of zonder boom rijd, zolang het zadel maar goedkeuring heeft gehad op het paard, van een erkende zadelmaker.

Ik heb met een paard gewerkt waar 10 jaar (!) lang een niet-passend zadel op heeft gelegen (met boom) dus ik kan je uit eerste hand vertellen dat je met een boomzadel dat niet past je hele paard verneukt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:24

Dat is het hem, vaak hoor je boomloze spookverhalen die een minstens even erge boomzadel-variant hebben maar daar rept diegene dan niet over vreemd genoeg >;) -O-

Een goede, eerlijke en onbevooroordeelde zadelpasser is goud waard :j