Springzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_Ashlinn

Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 18:53

Hoi,

Ik wil binnenkort serieus gaan springen met mijn paard, maar ik heb alleen een dressuurzadel.
Nu spring ik daar wel eens mee, maar vind dit niet fijn.
Maar wat is handiger een spring of veelzijdigheid zadel ? Het zadel zal alleen gebruikt worden bij het springen.
Wat zijn jullie ervaringen?

inverda

Re: Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:56

ik zal voor spring zadel gaan

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 18:58

En weet iemand misschien een site waar ik niet al te dure springzadels kan vinden? Ben al aan het neuzen op Mp en. Bokt markt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:31

Absoluut een springzadel. Stubben kun je voor niet al te veel geld wel vinden.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:34

Ik zou ook voor een springzadel kiezen. Zit vaak net wat fijner met springen dan een vzh zadel.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:38

Als je al een dressuurzadel hebt zou ik zeker voor een springzadel gaan.
Je moet wel kunnen passen/voelen.
Ik zie bijvoorbeeld al dat iemand Stubben aanraadt, daar kan ik echt niet op zitten.
Passier vind ik wel fijn, maar waar het om gaat is dat wij dat niet voor jou kunnen invullen.
Je moet een zadel even kunnen proberen of hij echt goed ligt en of jij er lekker op zit.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:40

Ik heb mijn stubben later ook verkocht en er een Passier voor in de plaats gekocht inderdaad. Neemt niet weg dat stubben tweedehands wel interessant us.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:40

Springzadel inderdaad!

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:44

Als het dressuurzadel kan blijven, is een springzadel zeker een aanrader.
Zorg dat je het kan passen, dat het zowel voor jou als voor je paard goed is.
(Neem iemand mee die er verstand heeft van de anatomie van een paard en hoe een zadel moet liggen, instructrice bijvoorbeeld)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:46

Nies_ schreef:
Ik heb mijn stubben later ook verkocht en er een Passier voor in de plaats gekocht inderdaad. Neemt niet weg dat stubben tweedehands wel interessant us.

Stubben zadels zijn kwalitatief echt goed, maar als je er niet lekker op zit gaat het hem niet worden.
Zadels zijn net zoiets als schoenen. Je kan wel een bepaalde maat hebben, maar je moet echt even passen, voelen, lopen. Dan zal de ene voor een ander merk kiezen dan een ander.
Eigenlijk zijn zadels een graadje lastiger, want het moet en goed op je paard liggen en jij moet er lekker op zitten. Als één van de twee niet goed is moet je het niet doen.

sannutjjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:47

Een springzadel! Ben superblij met mijn Rossner Amerika springzadel, Als je van plan bent het dressuurzadel te verkopen zou ik wel een veelzeidigheid nemen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:50

Zeker een springzadel maar ga wel voor eentje die ook goed is voor je paard! En niet een of ander zadelmarkt springzadel. Stubben zoals aangegeven zijn goede zadels maar wel een harde zit.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:06

Myca schreef:
Nies_ schreef:

Stubben zadels zijn kwalitatief echt goed, maar als je er niet lekker op zit gaat het hem niet worden.
Zadels zijn net zoiets als schoenen. Je kan wel een bepaalde maat hebben, maar je moet echt even passen, voelen, lopen. Dan zal de ene voor een ander merk kiezen dan een ander.
Eigenlijk zijn zadels een graadje lastiger, want het moet en goed op je paard liggen en jij moet er lekker op zitten. Als één van de twee niet goed is moet je het niet doen.

Goh je meent het. Punt is dat als je voor je eerste springzadel gaat kijken met klein budget het zeker de moeite waard is om er naar te kijken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:12

Nies_ schreef:
Goh je meent het. Punt is dat als je voor je eerste springzadel gaat kijken met klein budget het zeker de moeite waard is om er naar te kijken.

Ik weet niet of je het sarcastisch bedoelt, maar ik meen wat ik schrijf.
Kwaliteit zegt niets als het zadel niet goed past en dat gaat op voor het paard èn de ruiter.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:16

Als het je eerste springzadel is weet je dat dus nog niet. Dus is het de moeite om er naar te kijken. Kijken is niet kopen.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:24

Het is dus verstandig om te zorgen dat het zadel sowieso goed op je paard past.
Waarschijnlijk zal je zelf even moeten wennen aan (weer) een springzadel,
maar uit ervaring weet ik dat je vrij snel weet of het zadel fijn voor jou zit.
(Het is niet slim om heel zuinig te zijn (zadels zijn duur), maar een goed tweedehands zadel is ook niet verkeert en scheelt in de prijs, wat ruimte laat, als je weet wat je precies wilt, om een duurder zadel te kopen)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:28

ik zou voor een springzadel gaan. anders vind ik veelzijdigheid een beetje 'onnodig' want je hebt al een dressuur. :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:31

Licht eraan hoe fijn jij je dressuur zadel vind. Doe je voor de rest alles met je dressuurzadel met plezier zonder problemen, dus ook het crossen door bossen bijv. kan je gerust een springzadel nemen, want als je je dressuurzadel toch alleen maar in de kast laat liggen als je gaat springen.. zal zo ff kijken waar ik nou laatst goedkope zadels tegen kwam en of die ook springzadels hadden

Jess_Ashlinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 08:27

M'n dressuurzadel blijft sowieso. Dus dan ga ik denk ik maar kijken voor een springzadels.. Heb alleen totaal geen ervaring met zulke zadels. Ga even contact opnemen met een zadelpassar

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:32

Een veelzijdigheidszadel heeft het beide net niet. Geen dressuur en geen spring. Ook ik stond voor de keuze en heb (naast mijn dressuurzadel) gekozen voor een springzadel. Mijn dressuur was/is van Wintec ivm de groei/ontwikkeling van mijn jonge merrie. Hier was ik bijzonder content mee en heb ook voor het springzadel weer gekozen voor een Wintec (pro). Elke keer als ik het springzadel opleg ben ik blij dat ik gekozen heb voor een echt springzadel ipv een veelzijdigheid. Het zit gewoon zoveel beter...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:39

Zou inderdaad voor een springzadel gaan. Of een vzh zadel met kuitwrongen. Let op dat niet alle springzadels kuitwrongen hebben, maar dat is wel het fijnste vind ik.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:43

Ik heb wel een stubben (edelweis de luxe) en ik moet zeggen dat ik het een heerlijk zadel vind. Het is inderdaad een harde zit, maar ik vind het niet vervelend. Ik heb ook een heerlijk zacht dressuurzadel, maar leg mijn springzadel er met net zoveel plezier op.