Als ik jou was zou ik verschillende zadels gaan proberen en dan vooral heel goed voelen.
Niet alleen hoe jij zit, maar ook hoe je paard beweegt onder een zadel. Daar kan zoveel verschil in zitten.
Het ene dressuurzadel is niet het andere dressuurzadel. In de ene kan je fijn zitten, maar een ander kan je in de weg zitten. Hetzelfde geldt voor je paard.
Voor wat jij doet met rijden zou een dressuurzadel voldoen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een vlak zadel, beugels die een terugliggende ophanging hebben en weinig wrong. In zo'n zadel zit ik van nature al goed, hangen mijn benen mooi af en tevens onder me (ipv de zgn stoelzit) en heb ik alle ruimte om mijn bekken te kunnen bewegen.
Een onafhankelijke zit kan alleen maar onafhankelijk zijn als je niet gedwongen wordt in een houding te zitten, zoals zoveel "moderne badkuipen"(niet oneerbiedig bedoeld) met diepe zit en veel wrong, wel doen. Ze dwingen je in een houding, en in die zadels kan ik niet eens mijn bekken kantelen, wat toch wel een vereiste is om goed in de beweging van je paard mee te komen.
Daarbij vind ik veel moderne zadels een beugelophanging hebben die te ver naar voren zit, waardoor ik continue aan het werk ben om mijn onderbeen naar achteren te brengen.
Een zadel moet je passen, en moet je niet extra aan het werk zetten...
Als combi moeten jullie er blij mee zijn, en ik kan me voorstellen dat je erg zal moeten wennen aan een dressuurzadel als je VZ gewend bent.
Ik zou proberen of je een zadel een week op proef mag hebben, omdat het moeilijk beslissen is, op basis van alleen maar een proefrit.
Succes met het maken van een goede keuze.
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 24-05-14 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt