veelzijdigheidszadel of dressuurzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

veelzijdigheidszadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 07:42

Na 6 jaar gereden te hebben op mijn oude kadet zadel vind ik het wel eens tijd voor iets worden voor iets anders. Hij zit echt niet meer lekker. Maar nu ik de dressuur zadels zie lijkt het wel of ze heel fijn zitten. Ik heb altijd op een veelzijdigheids zadel gereden. En ik rij al 20 jaar. Ik heb nu een friese merrie waar ik nooit mee spring af en toe eens een balkje mee draaf. Misschien is het ook handig om te vertellen dat ik een handicap heb en daardoor niet echt mijn rechterbeen aan kan klemmen en er ook niet echt op steun als ik lichtrij . Maar wat zijn de voordelen en nadelen van een dressuur of veelzijdigheids zadel en wat vinden jullie het fijnst rijden en wat zouden jullie mij adviseren.

barbar

Re: veelzijdigheidszadel of dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 07:50

Ik heb in de tijd voor een veelzijdigheidszadel gekozen omdat dressuur niet het enige was wat ik wilde, springen en buiterijden gaat er wel mee maar ik vind het niks.
Een dressuurzadel dwingt je zeg maar om je beugels een gat langer te doen en je zit er wat rechter in.
Voor de ene is dit een voordeel en voor de ander juist een nadeel, de enige manier om er achter te komen wat het voor jou is, is om het uit te proberen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 08:12

Ok buitenrijden doe ik eigenlijk ook niet echt alleen dressuur en balkjes draven. Beugels een gat langer lijkt mij okk niet echt handig omdat ik weinig druk heb op de beugels. Maar ik heb soms ook moeite met lichtrijden en als ik rechterop ga zitten gaat het misschien weer makkelijker.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:19

Ik zou het ook gewoon eens proberen. Ik denk dat met wat je doet prima een dressuurzadel kan hebben.
Met mijn dressuurzadel rijd ik gewoon buiten en zit er prima stevig in. Qua stevigheid valt er ook nog veel te kiezen qua wrongen en zit.
Ik vind zelf een dressuur zadel fijn rijden, vind het wel prettig met langer been en kiep ook minder snel voorover als bij veelzijdigheidszadel (maar dat ligt ook wel aan welk zadel je hebt)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:29

Ik zou eerst testen waar je het lekkerste in zit. En eventueel kijken naar een zadelsteun verwisselbare wrongen. Dan heb je wat meer zelf in handen wat een prettige positie is, vooral voor je been die niet ect mee werkt.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 08:34

Ok. Goed dat je het zegt! Daar had ik nog nooit van gehoord.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:42

wat je fijner vind verschilt heel erg per persoon denk ik. Ik heb zelf een dressuur zadel met hele diepe zit en dikke kniewrongen, dit omdat nogal veel moeite heb met doorzitten en het hierdoor wat makkelijker word voor mezelf :)

Daarnaast heb ik ook nog een veelzijdigheid zadel bij voor als ik een sprongetje maak (deze heb toen super goedkoop kunnen krijgen). Ik moet altijd heel erg wennen als ik hier dan weer op zit, dan zit ik voor m'n gevoel een stuk minder stevig. Maar met die diepe zit van mijn dressuur zadel valt gewoon niet te springen :')...

Als ik een buitenrit ga maken geef ik zelf wel altijd de voorkeur aan m'n dressuurzadel, ik maak dan gewoon de beugels een gat korter zodat ik wat extra druk kan zetten :) bij de meeste dressuurzadels hoef je niet perse je beugels een gat langer te maken dan dat je normaal hebt, ik heb mijn beugels ook altijd vrij kort voor dressuur begrippen maar ik kan er prima mee rijden :)

Ik zou dus inderdaad proberen of je ergens een zadel kunt lenen voor een keertje zodat je kunt kijken wat je zelf fijner vind zitten :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 10:15

Klinkt goed steviger in het zadel omdat ik door mijn handicap mij niet goed aan kan klemmen. En dat doorzitten gedeelte klinkt ook goed. Omdat ik soms wat te hoog ui het zadel vlieg door de grote passen die ze soms maakt. En daardoir niet goed kan lichtrijden.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:17

Ik heb zelf problemen met de controle over mijn linkerbeen (lastig met lichtrijden en hij zwabbert), daarom heb ik juist een dressuurzadel. Zo heb ik iets meer steun aan dat been en kan ik prettiger en langer rijden. Ook ik rijd alleen buiten.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 10:20

Oeh dat is een goed advies van nog iemand met een zwabberbeen ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:50

Als ik jou was zou ik verschillende zadels gaan proberen en dan vooral heel goed voelen.
Niet alleen hoe jij zit, maar ook hoe je paard beweegt onder een zadel. Daar kan zoveel verschil in zitten.
Het ene dressuurzadel is niet het andere dressuurzadel. In de ene kan je fijn zitten, maar een ander kan je in de weg zitten. Hetzelfde geldt voor je paard.

Voor wat jij doet met rijden zou een dressuurzadel voldoen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een vlak zadel, beugels die een terugliggende ophanging hebben en weinig wrong. In zo'n zadel zit ik van nature al goed, hangen mijn benen mooi af en tevens onder me (ipv de zgn stoelzit) en heb ik alle ruimte om mijn bekken te kunnen bewegen.
Een onafhankelijke zit kan alleen maar onafhankelijk zijn als je niet gedwongen wordt in een houding te zitten, zoals zoveel "moderne badkuipen"(niet oneerbiedig bedoeld) met diepe zit en veel wrong, wel doen. Ze dwingen je in een houding, en in die zadels kan ik niet eens mijn bekken kantelen, wat toch wel een vereiste is om goed in de beweging van je paard mee te komen.
Daarbij vind ik veel moderne zadels een beugelophanging hebben die te ver naar voren zit, waardoor ik continue aan het werk ben om mijn onderbeen naar achteren te brengen.
Een zadel moet je passen, en moet je niet extra aan het werk zetten...

Als combi moeten jullie er blij mee zijn, en ik kan me voorstellen dat je erg zal moeten wennen aan een dressuurzadel als je VZ gewend bent.
Ik zou proberen of je een zadel een week op proef mag hebben, omdat het moeilijk beslissen is, op basis van alleen maar een proefrit.

Succes met het maken van een goede keuze.
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 24-05-14 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:53

Ik zou in jou situatie een dressuurzadel kiezen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 07:37

Ik ben gisteren bij divoza geweest en een zadel gezien een dressuur zadel met verstelbare wrongen. We gaan hem volgende week passen en dan mag ik hem een week meenemen naar huis om hem te proberen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:56

Die verstelbare wrongen zouden voor jou idd wel eens de oplossing kunnen zijn, het zal wel even zoeken zijn wat dan voor jou ideaal is maar met een instructeur of iemand die jou situatie kent zal je er wel uit komen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 12:09

Dat denk ik ook wel. Zo kan ik ze instellen naar mijn eigen houding.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 12:56

Het is een thorrowgood zadel. Ik heb er niet veel verstand van. Maar lees goeie verhalen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:51

Thorowgood zijn goede zadels :j

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:19

Goed om te horen nu duimrn dat hij past

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:23

Hij lag bijna goed en ze gaan hem nu op maat maken. Zodat hij helemaal goed past. Ik denk dat ik deze week wel meer hoor.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:25

een zadelmaker laten komen en het gewoon uitproberen.