welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

drae

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 20:38

Hoi :)
Al wat topics bekeken maar toch niet precies kunnen vinden wat ik zocht en bij mijn situatie past. Ik rijd een pony en breng die ook uit, onwijs leuke pony maar tegen een punt loop ik aan en dat is het nageven.
Voordat ik het op koppigheid neer zet wil ik natuurlijk de rest uit sluiten.
Nu rijdt ik met elastiek, omdat als ze sterren zit te kijken ze niet fijn loopt en ik last krijg van mijn rug.
Na zo'n half uur loopt ze al veel fijner, doe ik het elastiek weer los en is ze met geen mogelijkheid nagevelijk te krijgen. Contact met de teugels gaat ze heel stokkerig van lopen ineens, ik krijg weer last van mijn rug en we doen het in vervolg maar weer om. Zo gaat het natuurlijk niet en ook de dressuur wedstrijden gaan bagger (momenteel starten we b).

Eerst dacht ik dat het gewoon haar jonge leeftijd is, icm met te weinig kracht icm met de part time manegelessen die ze loopt
Maar nu bedacht ik me ook dat het aan het bit kan liggen.
We rijden nu met een enkelgebroken watertrens.
Naar mijn idee zou een wat fijner bitje wat uitnodigd te kouwen en los te laten goed zijn. Ik wil er dus absoluut niks scherps oid in hangen!! Hoef daar dus geen aanbevelingen voor.
Na een beetje research kwam ik op een dubbelgebroken bitje of juist een ongebroken bitje uit. Ongebroken bitje omdat dat natuurlijk heel stabiel ligt en niks 'wiebelt'. Ik weet niet of dit positief zou zijn voor haar? Ook leek een appel bitje mij wel wat of iets met 'zoet (smakend) metaal' als koper/ argentaan.
Wat raden jullie mij aan of af en wat zijn jullie ervaringen? Welke combinatie van het netgenoemde zou wel eens goed kunnen zijn voor haar en misschien dat jullie zelfs een merk of type kunnen aanbevelen.

Alvast bedankt en sorry voor de misschien gemaakte spellingsfouten. Ik zit op mijn mobiel.

kejen

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:11

Ik denk niet dat een ander bitje veel verschil zal maken in het nageven. Ik persoonlijk vind een elastiek niet goed. Het heeft constante druk. Ook als de pony nageeflijk loopt. Dus de pony krijgt geen beloning. Ik denk dat er een osteo, zadelmaker, tandarts oid bij moet komen om lichamelijke klachten uit te sluiten.
Als je zeker weet dat het dier geen pijn heeft, zou ik verder gaan zoeken. Dit is advies. Verder kan ik er niets zinnigs over zeggen.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:21

Ik ben fan van het ongebroken bitje met appelsmaak :)
Maar of het helpt bij jouw probleem weet ik niet.
Zorg je wel altijd voor genoeg tempo en concentratie?

drae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 09:33

Tempo en reactie op het been is goed, wel soms wat afgeleid door de omgeving maar, ook als ze wel op mij let is ze niet nagevelijk te krijgen.

Daar zal ik eens naar vragen in de winkel! Bedankt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:45

kejen schreef:
Ik denk niet dat een ander bitje veel verschil zal maken in het nageven. Ik persoonlijk vind een elastiek niet goed. Het heeft constante druk. Ook als de pony nageeflijk loopt. Dus de pony krijgt geen beloning. Ik denk dat er een osteo, zadelmaker, tandarts oid bij moet komen om lichamelijke klachten uit te sluiten.
Als je zeker weet dat het dier geen pijn heeft, zou ik verder gaan zoeken. Dit is advies. Verder kan ik er niets zinnigs over zeggen.

Mocht dat zo zijn word het elastiek volledig verkeerd gebruikt.

Ts, het is een manegepony begrijp ik? Waarschijnlijk zou je met inderdaad tandarts osteo en masseur, icm goede lessen er wel komen. Maar hoeveel zin deze investering in een manegepony heeft kun je je afvragen.

Bit kan zeker meehelpen maar is niet een oplossing.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:55

Ik heb met mijn ex manege pony ook lang tegen problemen aangelopen. Ongebroken, dubbel gebroken en enkel gebroken bleek achteraf niet de oplossing. Heb op een gegevens moment met de hackemore moeten rijden omdat meneer een stuk uit zijn tong had gebeten en toen vielen er een hoop stukjes op hun plaats. Fijn nageefelijk paard. Dus in overleg met mijn instructrice overgestapt naar een IJslands bit van Stubben. Zit een africhtingsboog in waardoor hij tongvrijheid heeft. In de boog zit een scharniergedeelte dus werkt hetzelfde als enkel gebroken, alleen niet op de tong. Dat was voor hem de oplossing.

Link naar de webshop: http://www.stuebben.com/start.php?lg=be ... 2&ukat=758

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:05

Het nageven komt altijd vanachteruit!
Vanuit de achterhand dus.
als het daar niet goed aangereden wordt door de ruiter (been) Kan je elastieken gebruiken wat je wilt, maar aanleuning (de juiste!) zal je nooit krijgen

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:11

Je zult een heleboel moeten uitsluiten voor je op een ander bit overgaat denk ik. Past het zadel echt goed, kan het de rug loslaten. Mijn paard ging pas nageven toen ze voorwaarts was en haar rug kon geven.

Daarvoor kreeg ik het commentaar dat mijn hand niet snel genoeg was. Toen mijn paard eenmaal goed aan mijn been was maakte mijn hand niet zoveel meer uit.

Osteo en tandarts zijn al geadviseerd.

Een ongebroken bit vond dit van mij ook fijner, rust in de mond.

Succes!

drae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 10:16

Als ze nageeft hangt het elastiek los, alleen als ze haar hoofd om hoog doet geeft het druk.

ik rijd haar door middel van contact op de teugels en dan met mijn been daar naartoe te rijden. Elastiek is dus puur voor dat ze nirt helemaal naar boven toe kijkt en niet haar rug wegdrukt. Voor mijn rug ook wel zo fijn.

Verder is ze prima in orde.
Ben van mening dat een bit wel degelijk verschil kan geven, omdat het ene bit fijnerr in de mond ligt dan de ander.

Sanny_lief bedankt hier ga ik ook even naar kijken, bedankt!

Zit wel erg te twijfelen nu tussen een ongebroken en een scharnier trens..

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:32

nombrado schreef:
Het nageven komt altijd vanachteruit!
Vanuit de achterhand dus.
als het daar niet goed aangereden wordt door de ruiter (been) Kan je elastieken gebruiken wat je wilt, maar aanleuning (de juiste!) zal je nooit krijgen

Als de basis goed is, kan het bit net het laatste stapje zijn. De monden van onze paarden verschillen sterk. Mijn pony is het levende voorbeeld van een pony die met de 'standaard' bitten niet uit de voeten kon. Tuurlijk is al het andere veel belangrijker, maar je kan op afstand niet zien of dat al op orde is, toch?

TS ik raad het bit aan. De prijs is niet heel hoog, dus zeker de moeite waard om eens naar de te kijken.