Fijn zadel voor rugklachten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fijn zadel voor rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:58

Hallo,

Na de zomer wil ik opzoek naar een ander zadel :) op dit moment heb ik een Rossner Amerika plus die prima past maar aangezien mijn 5 jarige paard (half jaar onder het zadel) flink groeit in de spieren verwacht ik dat die geen jaren meer mee gaat.

Nou heb ik zelf nogal vaak last van rug en nekklachten, loop hiervoor bij een chiropractor en fysio maar ik zal er wel altijd wat last van houden. Dit uit zich in dat ik vaak wat in elkaar gedoken zit en als ik langere ritten maak ik meer last krijg van mijn nek en rug.

Ik wil dus een zadel die fijn zit en hier geschikt voor is :j

Mijn paard is duits rijpaard van 1,65, redelijk korte rug en aardig wat schoft.
Ik kan sowieso niet groter dan 17 inch hebben dus groter moet het zadel ook niet zijn.

Nou wil ik uiteraard een zadelmaker laten komen tegen die tijd maar ik ben benieuwd wat voor zadel geschikt zouden zijn en vooral ook wie/wat daarmee langs kan komen.

Ik ben benieuwd :)

Anoniem

Re: Fijn zadel voor rugklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:00

Ik kan een euroriding titan II aanraden. Zelf ook ik ook voor mijn rug en nekklachten bij de osteo en met dit zadel heb ik tot nu toe nergens last van gehad :)

Angie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:08

Ik weet niet wat je budget is, maar ik ben erg blij met mijn Passier Grand Gilbert.
Voorheen een County competitor ook erg over te spreken maar die was niet meer pas te maken op mijn paard.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 17:10

Mijn zus en ik hebben beide last van onze rug en heupen en voor ons werkt een Anatomica erg goed. Ik heb zelf de Octant en heb met en na het rijden aanzienlijk minder klachten. Mijn zus heeft nu de Cygnus in bestelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:05

Bedankt :) Ik zal die zadels eens opzoeken!~

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 06:26

Een echte aanrader voor ruiter en paard vind ik de kent & masters s-serie!! Heerlijk voor m'n rug en doordat er een verwisselbaar kopijzer in zit kan hij altijd pas op je paard gemaakt worden! Dus eenmalige aanschaf, maar je hoeft nooit meer een ander te kopen..
Ik heb mijn zadel van Caroline, Flevo horse support. Geweldige service, duidelijke uitleg en een betaalbare prijs voor een hoge kwaliteit! Zij zit ook op bokt dus als je meer wilt weten, stuur haar een pb!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:05

MSFC zadels zijn ideaal voor rugklachten!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:13

lisette_D schreef:
Een echte aanrader voor ruiter en paard vind ik de kent & masters s-serie!! Heerlijk voor m'n rug en doordat er een verwisselbaar kopijzer in zit kan hij altijd pas op je paard gemaakt worden! Dus eenmalige aanschaf, maar je hoeft nooit meer een ander te kopen..
Ik heb mijn zadel van Caroline, Flevo horse support. Geweldige service, duidelijke uitleg en een betaalbare prijs voor een hoge kwaliteit! Zij zit ook op bokt dus als je meer wilt weten, stuur haar een pb!

Sluit ik me bij aan. Caroline is een vakvrouw :j Heb veel vertrouwen in haar.
Ik ken alleen de Thorowgood, zowel de T4 als de T8. Het model is hetzelfde als kent&masters, alleen is de kent&masters helemaal van leer.

Kwa paard zijn er mogelijkheden i om een passend zadel te vinden. Zou je een cob-model nemen, dan heb je het voordeel dat de zit wat vlakker is, zodat de ruiter meer ruimte heeft in het zadel.
Voor jou wordt het natuurlijk even uitproberen, omdat niet ieder zadel voor iedere ruiter geschikt is.
Voordeel van deze merken vindt ik dat in de dressuur uitvoering de beugelophanging wat naar achteren ligt tov veel andere merken. Daardoor hangen je benen goed onder je lichaam, ipv dat je in een stoelzit komt. Ik vermoed dat je daardoor minder last van je rug en nek zal hebben. (met VZ en springmodel heb ik geen ervaring).

Ik zou vooral heel goed gaan voelen als je een nieuw zadel wil aanschaffen. Wat het met jou doet, maar vooral ook hoe je paard eronder beweegt.
Succes met je zoektocht!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:01

Ik heb dezelfde problemen als jij. Ik heb gemerkt dat ik echt een dressuur zadel nodig heb met een wat diepere, zachte zit en met een normale tot dikke kniewrong. Als ik dit niet heb dan zit ik nog meer in elkaar gedoken. Ik heb zelf nu een county competitor en die bevalt erg goed!

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:07

Ik heb ook vrij snel rugklachten, in mijn Anatomica octant nooit last van gehad. Bij het uitproberen van de Anatomica cygnus direct na het afstappen wat last. Zijn twee verschillende types en dit merkte ik direct. Wellicht kwam dit omdat die mij een andere houding liet aannemen. Nekklachten heb ik niet dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:08

Dank voor alle reacties ik zal ze eens bekijken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 08:15

Op zich kan je het beste met je behandelaars bespreken wat zij aanraden voor type zadel, gezien zij precies weten wat jouw rugklachten inhouden....rugklachten kunnen zo ontzettend verschillend zijn!

De ene ruiter met rugklachten rijdt bijvoorbeeld heerlijk gewoon zonder zadel zo op de blote rug, terwijl de ander het fijnste rijdt in een zadel met allerlei toeters en bellen qua wrongen en opgesloten zit.

Over het algemeen werkt het het beste wanneer je een zadel hebt dat je zo min mogelijk in een houding drukt. Dus vlakke zit en vooral niet op een omhoog lopende lepel zitten want dan wordt je bekken voorover gekanteld. Liever niet of nauwelijks wrongen die je in een houding drukken en je benen te wijd spreiden.

Het kan zijn dat een zadel dat je veel vrijheid geeft, in eerste instantie minder fijn lijkt dan een zadel dat je aan alle kanten ondersteund en in een houding drukt.

Maar op de lange termijn in weinig steun juist fijn: je wordt dan gedwongen om zèlf een goede, onafhankelijke zit aan te nemen waardoor je hele spiercorset soepeler en steviger wordt.

Vergelijk het met zitten in een bureaustoel of op een zitbal: de laatste is beter voor je rug omdat je wat "dynamischer" zit en niet steeds in 1 houding hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:46

Ja ik moet sowieso testen :j maar er is zo ontzettend veel! Het is alleen al een moeilijke waar ga je heen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:49

Barefoot?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:51

Boomloos heb ik geprobeerd maar dat was het helaas ook niet. Heb de dressuurversie van barefoot geprobeerd. Maar daar kreeg ik helemaal giganstisch last van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:13

Dan werkte dus dat specifieke zadel niet voor je, maar dat zegt helemaal niets over de honderden andere modellen en merken "boomloze" zadels die er zijn :)

Je geeft alle boomzadels toch ook niet meteen op als je er van 1 last krijgt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:16

Ik vergat het woordje ook :) ik heb er meerdere geprobeerd zowel barefoot als andere merken weet zo niet eens meer welke maar kon heel wat lenen. Maar op alle heb ik hetzelfde probleem krijg flinke steken in mijn rug.

Mijn voorkeur gaat dus wel absoluut uit naar een boomzadel :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:37

In een zadel , die goed en in balans ligt op de paardenrug, en waarin je ruimte hebt om mee te bewegen met je paard, moet je in principe geen rugklachten van krijgen.
Wat ik zo aan jou zie? is dat je lang bent, en dus een lang bovenbeen hebt.
Dan zal veelal een 17 inch zadel al erg krap worden (of je moet maatje 34 hebben ;-) )
Waar je naar op zoek moet gaan, is een zadel die niet te veel wrong heeft voor je lange bovenbeen, met een iets vrije zit. Die je dus niet dwingt in een houding te zitten.
Als een zadel niet goed in balans ligt op een paard (bv te breed of te smal voor het paard) krijg ik ook rugklachten en schouder en nekklachten, omdat je onmogelijk boven het middelpunt van het paard kan blijven.
Succes met je zoektocht...

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:32

Volgens mij is de nieuwste FlexEE van Heather Moffet een goede keus voor jou. Met dit zadel kom je vrijwel automatisch in de juiste houding te zitten, maar niet "dwingend" dmv wrongen of diepe zitting of wat dan ook. Er zit een zadelpasser die ze verkoopt niet zo ver bij jou vandaan volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:31

Dank voor de reacties :)

Ik denk dat mijn lengte heel erg vertekend. Ik ben helaas op 1,68 blijven steken :')