Ervaringen Barefoot Fellsattel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akires

Ervaringen Barefoot Fellsattel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 17:33

Omdat ik altijd heel veel zonder zadel heb gereden en dit gevoel weer graag wil ervaren, zit ik aan een Barefoot Fellsattel te denken.
Ik stap nog steeds wel eens zonder zadel op mijn paard, maar vind tegenwoordig een beetje extra steun toch wel prettig... ;)
Maar voordat ik tot aanschaf van zo'n "vacht" overga, zou ik heel graag ervaringen hiermee van anderen horen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 01:12

Hier een fan! Zit heerlijk. Heb een Christ Iberica en een Christ Premium geprobeerd en had zelf een Emiel Voest de Luxe.
Het fellsattel zit verreweg het lekkerst. Gekocht bij http://mzm-geestig.nl/index.php?route=p ... uct_id=341, die heeft fijne service ook.
Wat ik vooral fijn vind is dat ik eigenlijk precies zo kan zitten zoals op een zadel. Mijn benen hangen ook gewoon recht omlaag. Vaak zit je bij de bbp in stoelzit. Of, zoals bij de Iberica met een te holle rug.
En de inlages kan je precies zo pas maken als nodig. En de lange singelstoten is ook prettig, ik kan gewoon m'n eigen singel eraan doen. Bij veel bbp is dat toch aan de korte kant allemaal (ik heb een groot peerd ;-) ). De schoft is vrij en de ruggengraat ook +:)+ .

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:01

Hier ook een fan ;)
Ik voel me op mijn jonge, nog wat wiebelende RMH ruin volkomen veilig met dit ding. Zit heerlijk.
Mocht je willen voelen, bij mij kun je een vacht-test-zadel aanvragen :j
http://www.mzm-geestig.nl

*\o/*

Akires

Re: Ervaringen Barefoot Fellsattel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 11:43

O een testzadel! Dat is wel een hele interessante optie :).
Waar ik wel benieuwd naar ben is of het echt het gevoel van "zonder zadel rijden" benadert.
Mijn paard zit prima zonder zadel (heeft geen hoge schoft e.d.), maar is buiten bang en schrikt dus vaak opzij. Vandaar dat buiten rijden zonder zadel voor mij nu niet te doen is.
Is een Fellsattel ook makkelijk aan te passen op een paard met een brede, korte rug?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 12:47

Ja, dat vind ik wel hoor, geeft toch wat steun voor rare sprongen. Testen heb ik ook gedaan, zo fijn dat dat kan. De Christs kon ik lenen op stal om te proberen, en deze via de shop. Was meteen "om".
Of hij past op jouw paard...kan ik je helaas geen tips over geven. Een RMH is ook niet groot, dus ik zou denken van wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:31

Gewoon een test-vachtzadel proberen inderdaad :j

Die van Barefoot is toch weer heel anders dan van andere merken en tot nu toe krijgen we zeer goede reacties erop.

Ik vind zelf de zitting van de Christ Butterfly nog fijner (en mooier...) dan die van Barefoot, maar het Fellsattel van Barefoot geeft een betere ligging. En is diervriendelijker omdat het gemaakt is van geschoren wol dus het schaap is er niet voor geslacht.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:43

Wat klinkt dat naar -O-
Alsof dat schaap speciaal gedood wordt voor een zadel ... dat is toch hopelijk niet zo ?
Worden die schapendingen niet "gewoon" gemaakt van huiden als rest- of bijprodukt ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:49

Ik durf niet te zeggen waar iedereen zijn vachten vandaan haalt :o

Ben zelf helemaal gek van die Christ Butterfly en vind de lamsvacht van het Christ Fellsattel echt veel mooier / luxer dan de schapenwol van het vachtzadel van Barefoot, alleen dat gedode schaap vind ik nogal een nadeel van lamsvel :(:)

Het vlees zal vast ook wel goed gebruikt worden maar zover ik weet is schapenvlees nu niet echt super populair?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:53

In onze cultuur niet zo, maar er zijn toch hele bevolkingsgroepen die het wel veel eten :j

En wat denk je van een broodje shoarma ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:55

Tja ik weet het ook niet Y;(

Voor mij persoonlijk voelt het iig. vrij lüllig aan dat ik kies voor een gevild schaap terwijl ik de geschoren variant op voorraad heb liggen, voelt een beetje hypocriet :o

"Gelukkig" had ik de Christ al lang voordat die van Barefoot op de markt kwam, aan dat excuus hou ik me dan maar vast :x

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:59

Die schapen zijn misschien alleen nog geschoren voor de slacht, weet je toch ook niet :(:)

En het hebben en niet gebruiken, dat zou pas verkwisting zijn !
Heeft niemand wat aan :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:04

Op zich is vacht met vel meer waard dus het lijkt me onlogisch als ze alleen even de wol scheren voor de slacht.
En wol kun je natuurlijk meerdere keren "winnen" van 1 schaap, vel kan maar 1 keer :(:)

Ik weet allemaal ook niet hoe het precies bij alle merken gaat, maar er zijn toch steeds meer mensen die liever geen dierenhuid kopen in de vorm van leer of lamsvel en dergelijke en daar valt best wat voor te zeggen natuurlijk :)

Het is wel jammer dat (naar mijn mening) lamsvel wel veel mooier en zachter is :j
Maarja daar hangt dan sowieso een dood schaap en een hoger prijskaartje aan vast (niet letterlijk hè :P )

Ik wilde de voor- en nadelen van het Barefoot vachtzadel maar even vermelden zodat ieder dan voor zichzelf de afweging kan maken :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:10

Zo bedoel ik het ook niet :D

Maar goed, laten we niet teveel uitwijden over het wel of niet slachten, echt of geen echt vel, want dat was de vraag eigenlijk niet natuurlijk ;)

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 10:47

:) Haha, nee dat was inderdaad de vraag niet, maar het is natuurlijk altijd leuk dat een product dat je eventueel koopt zo diervriendelijk mogelijk is gemaakt.

En euhm... het opstijgen zonder stijgbeugel? Altijd met een krukje natuurlijk?
(Helaas ligt de tijd dat ik er zo opsprong ook al een poosje achter me... ;) )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:50

Ik heb dat nooit gekund op iets boven de 1 meter 10 :')

Opstapje is wel handig ja :j

Maargoed dat is met een gewoon compleet zadel ook het beste natuurlijk, dat je niet aan de ruggengraat gaat hangen :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:59

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 11:03

Heb ik toch nog één vraag: ik zag een foto van de onderkant van een fellsattel en vind de "kussens" wel heel dicht bij elkaar staan. Zijn deze te verplaatsen voor een paard met een brede rug?
Ik heb een zadel met een brede kamer en platte kussens om de ruggengraat zo weinig mogelijk te belasten en dit leek me zo op de foto wel erg smal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:18

Nee de "kussens" of eigenlijk inlage-vakken kunnen bij Barefoot (gelukkig) niet verplaatst worden.

Is ook niet de bedoeling want ze zijn er maar voor om echt het hoogste punt precies in het midden (de doornuitsteeksels) van de ruggengraat vrij van druk te houden.

Naarmate je kussens breder gaat zetten neemt de kans toe dat de ruggengraatvrijheid slechter wordt.

Bij het Barefoot Fellsattel zitten de inlages op een zelfde afstand waarop ze in de pads onder de zadels al 10 jaar zitten, dit heeft zich zo ondertussen wel bewezen en je krijgt normaal gesproken ook keurige afdrukken ook al lijkt het geultje zo smal.

Zoals deze zweetplek bijvoorbeeld :)

Afbeelding

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 14:21

Ja, duidelijk. Bedankt! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 14:26

Het is ook maar net per zadeltype en merk verschillend welke theorie men aanhangt.

De ene zadelmaker / passer / merk zal zeggen dat de ruimte tussen de kussens zo breed mogelijk moet zijn, de ander wil het liever smaller en weer een ander vindt het allemaal niet zo spannend. Er zijn zoveel meningen in de paardenwereld, je wordt er echt niet goed van :P

Bij Barefoot is het zo dat men èchte ruggengraatvrijheid wil en dus expres werkt met pads met inlages die er aan de onderkant uitsteken als het ware zodat ze echt een vrij kanaaltje boven de doornuitsteeksels maken.

Een zadel met kussens en daar nog een "normaal" dekje onder (dat vaak strak trekt of de kamer tussen de kussens dichtstopt) is voor de paarden-fysio's Barefoot echt geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:56

Ik vroeg me af of deze pad echt snel slijt of dat t meevalt?
Twijfel beetje tussen deze of de ride on met schaap erop.