Banaan, anatomisch, curved? Help!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WhatsUp

Banaan, anatomisch, curved? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 16:59

Hallo bokkers,

Voor mijn merrie van 1.73 m. ben ik op zoek naar een lange, fijne singel en ik zie echt door de bomen het bos niet meer :P Mijn paard is ontzettend rondgeribt en heeft enigszins een hangbuik, waardoor de singelplaats vlak achter haar ellebogen ligt. Hierdoor wordt het zadel met mijn huidige (symmetrische) singel erg naar voren getrokken en ze begint nu enigszins singelnijd te ontwikkelen, omdat hij echt niet lekker zit.
Inmiddels heb ik al heel wat over de verschillende singels gelezen (ook alle topics hier op bokt), maar kan eigenlijk niet vinden wat in mijn situatie het beste zou kunnen werken. Wat het nog extra moeilijk maakt is dat het echt een lange singel moet zijn (langer dan 85 cm zoals de meeste dressuursingels zijn), omdat de gespen anders alsnog tegen haar ellebogen zitten. Iemand tips?

Bedankt!

Johnnydepony

Re: Banaan, anatomisch, curved? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:03

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:05

Johnnydepony schreef:
Voor singelnijd zeg ik deze: http://www.drunensruiterhuis.nl/zadels/ ... 1/C/223432

Echter als je paard zeer rond is en je zadel heeft de neiging te gaan schuiven is het wellicht een minder goed idee.

Die heeft een stalgenoot van mij. Zeker een mooie singel, maar zij heeft met haar paard precies hetzelfde: zadel schuift naar voren.. Dat wordt hem dus niet ben ik bang.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:08

Als je hem mag lenen zou ik het eens een rondje proberen, bijv met singelverlenger en een washandje bij de gespen. Dan kun je kijken of je zadel gaat schuiven.

Ik heb zelf een fairfax maar of dat je gaat helpen met singelnijd betwijfel ik.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:13

De anatomische gebruik ik op advies van de zzadelmaker omdat mijn paard de singelgroeve juist wat naar achter heeft liggen. In je OP stat dat die van jou paard juist naar voren liggen dus dan heb je geen anatomische singel nodig.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:14

Hmmm ik heb er een te koop waar ik heel veel plezier aan heb van eenzelfde soort geval als jouw paard, maar dat is een veelzijdigheidssingel dus die zal wel weer te lang zijn :o

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:22

Snooki schreef:
De anatomische gebruik ik op advies van de zzadelmaker omdat mijn paard de singelgroeve juist wat naar achter heeft liggen. In je OP stat dat die van jou paard juist naar voren liggen dus dan heb je geen anatomische singel nodig.
Klopt, de singelplaats ligt vlak achter haar voorbenen, waardoor de singel het zadel naar voren trekt. Anatomisch zou dus blijkbaar niet geschikt zijn voor mij.

IngeK schreef:
Hmmm ik heb er een te koop waar ik heel veel plezier aan heb van eenzelfde soort geval als jouw paard, maar dat is een veelzijdigheidssingel dus die zal wel weer te lang zijn :o
Wat voor singel is dat? En hoe lang is hij?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:25

Zie onderschrift. Ze hebben hem uiteraard ook in kleinere maten dan degene die ik heb. Ik heb hem van Medhorses.

Edit: Ik noem het anatomisch omdat hij voorgevormd is. Mijn paardje had wat ponybuikje toen ik deze singel kocht (en singeldwang) en deze blijft mooi op zijn plek zitten en verdeeld de druk goed.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:12

Mijn paard heeft ook z'n singelplaats erg naar voren liggen zodat z'n zadel snel naar voren schuift. Anatomisch is daar juist zeer geschikt voor, omdat deze de singelplaats naar voren legt en de singelstoten aan het zadel recht naar beneden laten lopen en je zadel dus niet naar voren trekt. Heb een smalle Fairfax dressuursingel in de langste maat, dit is geloof ik 75 cm en steekt 3 vingers onder m'n zweetbladen uit, gespen zitten hoog genoeg voor mijn paard. Deze is ook zeer zacht gepolsterd wat echt wel comfortabel is. Hiervoor had ik een Wow curved girth, hetzelfde principe maar deze was te kort geworden voor m'n paard vandaar ik de Fairfax gekocht heb. Alleen de Wow is minder dik gevoerd, maar wel via Wow in veel langere maten te bestellen, die kunnen ze voor je op maat maken.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:05

Nee hoor de singelgroeve is aan de zijkant van het paard en als je goed kijkt naar een anatomische singel zie je dat de bolle kant onder de buik komt en de zijkanten naar achteren gaan.
De singelplek onder de buik is voor de drukverdeling en ligt dus op het borstbeen. (bolle kant singel)
De zijkanten van de singel lopen naar achteren waardoor als je paard de singelgroeve juist naar voren heeft liggen, de singel dus niet op de juiste plaats komt.

Hier zie je het goed, dit is een anatomische gevormde singel en de bolle kant moet naar de voorkant wijzen.
https://www.google.nl/search?q=anatomis ... B600%3B350

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:55

Ik zou zeggen een bananensingel :j.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:04

Ik kan je deze aanraden *Rossner comfort (Divoza)*85cm* of deze *Kieffer comfort*75cm* (zelfde idee, ander merk, andere prijs).
Als 85 cm zou passen, zou ik je de eerste singel heel erg aan willen raden. Ik heb hem voor mijn tinker merrie met buikje, waardoor de singel ook direct achter de voorbenen moet. Ze was altijd wat nijdig met opzadelen en singelen, maar met deze heeft ze dat totaal niet. Verder is de singel van hele mooie kwaliteit en het zadel ligt er echt prachtig mee.
De singels zijn vaak voor een fijnere prijs op bokt markt en/of marktplaats te vinden.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 21:05

Volgens mij worden er ook verschillende termen door elkaar gebruikt. Wat ik zoek is waarschijnlijk zo'n singel als Snooki in de link heeft geplaatst, zodat de singel het zadel niet naar voren trekt (zoals BopjeBo ook zegt). Maar de singel in de link is denk ik wat ik bedoel met een een curved singel, wat ik tot nu toe aan anatomische singels heb gevonden is vooral met uitsparingen voor de voorbenen.
Ingewikkeld allemaal :P

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 21:06

romyloverrr schreef:
Ik zou zeggen een bananensingel :j.

Zou je willen uitleggen waarom?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 21:09

Pippaa schreef:
Ik kan je deze aanraden *Rossner comfort (Divoza)*85cm* of deze *Kieffer comfort*75cm* (zelfde idee, ander merk, andere prijs).
Als 85 cm zou passen, zou ik je de eerste singel heel erg aan willen raden. Ik heb hem voor mijn tinker merrie met buikje, waardoor de singel ook direct achter de voorbenen moet. Ze was altijd wat nijdig met opzadelen en singelen, maar met deze heeft ze dat totaal niet. Verder is de singel van hele mooie kwaliteit en het zadel ligt er echt prachtig mee.
De singels zijn vaak voor een fijnere prijs op bokt markt en/of marktplaats te vinden.
Naar deze singels ben ik inderdaad ook aan het kijken. Stalgenoot met hetzelfde probleem heeft nu de Rossner gekocht, dus ben heel benieuwd hoe hij bij haar bevalt. Zij heeft 75 cm (dus sowieso voor mij te kort), maar wil hem wel even proberen.
Wat jij hebt klinkt inderdaad zoals het bij mij is, buikje en boos met aansingelen, dus dat zou dan een goede optie zijn.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:28

Mijn zadel schoof ook altijd een kilometer naar voren en met deze singel blijft het zadel echt mooi terug liggen. Ik kan hem je aanraden, maar als de lengte te kort is, is het ook niks. Lastig hoor! Succes in ieder geval met je zoektocht.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:03

@Snooki volgens mij heb je m'n uitleg niet begrepen want volgens mij bedoelen we juist hetzelfde ;-)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 16:55

Pippaa schreef:
Mijn zadel schoof ook altijd een kilometer naar voren en met deze singel blijft het zadel echt mooi terug liggen. Ik kan hem je aanraden, maar als de lengte te kort is, is het ook niks. Lastig hoor! Succes in ieder geval met je zoektocht.
Dank je, ik ga vast iets passends vinden :)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:37

Ik heb een anatomische singel van MFSC. Mijn paard is ook rondgeribt en met andere singels schoof het zadel altijd erg naar voren. Met deze singel blijft het zadel mooi op zijn plaats. Het vervelende is dat de singels behoorlijk aan de prijs zijn dus het fijnst zou zijn als je hem zou kunnen lenen om te kijken of het werkt. Ik heb hem destijds te leen gehad van mijn zadelmaker en mocht hem terug geven als het niet beviel ...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:52

Ik heb ook 2 rondgeribte paarden, waarvan één snel de singel niet leuk vind. Ik heb zo'n banaansingel van Passier, kost wat maar dan heb je ook wat :)).

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:16

Ik weet niet of je ondertussen al wat hebt, maar ik heb voor hetzelfde probleem een mattes singel, anatomisch en banaan + lamsvacht. Voor mij heeft het het probleem wel opgelost.