Stang en trens wat is nou goed qua maat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Montecito

Stang en trens wat is nou goed qua maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 15:17

Ik snap er niks meer van, heb heel bokt afgezocht en kom er nu helemaal niet meer uit :o .

Ik ben op zoek naar een S&T voor mijn paard omdat ik straks een x Z mag starten. Ik ben dus alvast aan het rondkijken aangezien ik alles in aurigan/koperkleur moet hebben. Geen grote geldboom heb en dus niet zomaar ff 300 neer kan tellen voor paar bitjes...

Maar welke maat moet ik nou hebben? Stang moet volgens instructeur 0,5 tot 1 cm groter zijn dan de onderlegtrens. Hij loopt nu op een K&K bit dubbelgebroken maat 13,5 met gedraaid tussen stukje. Dit wil ik ook straks als onderleg trens. Maar nu zeggen anderen weer dat de onderlegtrens groter moet zijn dan de stang.

Wat is nu juist en met welke beredenering?

Wie heeft het antwoord voor mij ;)

Anoniem

Re: Stang en trens wat is nou goed qua maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:22

Ik had de onderlegtrens 13 cm en de stang 12,5 dat wou prima :)

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 15:28

Maar had je dan van je gewone bit de maat van de stang of de maat van de trens? En wat is de beredenering erachter om het nu juist zo te doen? Qua inwerking ed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:31

Stang was de gewone maat.beredenering was heel simpel anders paste het gewoon niet :) . Stang maat groter was veel te groot en schoof alle kanten op, trens maat kleiner dan kwam je in 12 was te klein want ze had echt 12,5.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:33

Waarom start je dan niet gewoon met trensje? :).

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:36

De stang moet je in ieder geval niet groter nemen dan je huidige bit, aangezien een ongebroken mondstuk ruimer uitvalt in de mond.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:38

hier ook stang 12.5 en onderlegtrens 13cm. gewone trens heeft ie 12.5

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:42

Rena100 schreef:
De stang moet je in ieder geval niet groter nemen dan je huidige bit, aangezien een ongebroken mondstuk ruimer uitvalt in de mond.

Is niet per sé waar hoor.. Mijn gewone bit is 13 en mijn stang is 14.. anders hangen haar lippen in de scharen ;)

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:23

Ik twijfel dus omdat ik al overal heb gezocht en alleen een aardig onderbouwd stuk kan vinden van sjeff jansen. Die zegt hetzelfde als mijn instructeur. Dus stang groter dan trens omdat dit zachter zou zijn. Verder start ik zeker gewoon door met trensje, maar he het is wel Z en wil het toch eens proberen. *\o/* Alleen wil ik wel weten waar ik aan begin voor ik er zomaar wat in hang, arm peerd..... :j

Maar hier aub geen discussie mbt wel of niet stang en trens, maar wel wat is nou het beste qua maatvoering voor het paard. En welk effect heeft het, stang of trens groter. Ik weet het namelijk echt niet..... :o

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:27

Ik vind dit wel een interessante vraag van jou! Dit topic ga ik toch wel eventjes in het oog houden.

Verder heb je ook een babystang (5cm scharen), men zou zeggen dat het zachter is. Maar ik had een paar weken terug een artikel teruggevonden met uitleg over de hefboomwerking. En daar stond geloof ik in dat een babystang met stabiele rustige hand zachter is, je moet werken met kleine bewegingen om hetzelfde effect te hebben dan een lange schaar. Dit vond ik wel interessant, jammer dat ik de bron niet meer weet..

Edit: ik denk dat ik het hier heb gelezen http://www.paarden-blaadjes.nl/dressuur/dubbel-bit.html als je een beetje naar onder scrolt zie je werking stangbit en daarbij een puntje hefboomwerking

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:34

Ik heb de stang goed aansluitend en de trens dan iets groter.
Dan ligt de stang mooi stil in de mond en kunnen de bitringen vd trens mooi vrij vd stang liggen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:46

Ik heb de stang ook groter dan de trens, mijn paard kreeg wondjes van de stang die een maatje kleiner was als ik nu heb. Kun je niet lenen en proberen? Heb ik uiteindelijk ook gedaan namelijk, en nu heel tevreden met tweede handse k&k bitten!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:00

Ik heb mijn stang 12.5 en mijn trensbit 13.5, nu sluit de stang mooi aan!

Ik heb al vanalles geprobeerd, van argentaan andere materialen, verschillende diktes, lengtes en tig onderlegtrensen ...

Het fijnste loopt hij op de smalle rvs babystang van HH, 12,5 mm dik en daaromheen zeemleer genaaid.
Als onderlegtrens liep hij het fijnste met zijn eigen bit een busse kaugan van 16 mm dik, een gewone dubbelgebroken trens dus.

Duur wil dus niet altijd zeggen beter....

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:05

Echt een kwestie van uitproberen, probeer te lenen... Want anders dure aangelegenheid! Succes... Wat voor t ene paard werkt, werkt weer niet voor t andere!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:19

Udo2001 schreef:
Echt een kwestie van uitproberen, probeer te lenen... Want anders dure aangelegenheid! Succes... Wat voor t ene paard werkt, werkt weer niet voor t andere!

precies :-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:32

listiglistje schreef:
Udo2001 schreef:

precies :-)

Zo heb ik het toen ook gedaan, anders veel te duur.
Dus allerlei bitten geleend.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 22:26

Laat eens een tandarts kijken naar de mond van je paard. Die kunnen goed zien hoeveel plek er is voor een bit, in dit geval voor 2,.en welke maat het beste past qua dikte.

Een dik bit is niet altijd zachter namelijk, want als er weinig plek is in de mond is een dik bit niet prettig voor je paard.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 23:03

Ok, dus naar wat ik ervan begrijp is dus dat je moet passen, kijken wat het beste ligt, en dat er verder niet veel bekend is over de werking in gedegen liefst beargumenteerd onderzoek oid. Niet dat ik jullie niet vertrouw, maar het is wel raar dat er weinig over te vinden is. Merk iig dat er verschillend over wordt gedacht, ook door eigen gebruik en daardoor wijzer worden. Is dat dan de crux?

Ik ga als ik er uberhaupt aan durf te beginnen maar eens kijken of ik aan leen bitjes kan komen om te proberen. In eerste instantie op advies van instructeur af.... Lastig, haha :Y)

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 23:07

Oh, en hij heeft een dikke tong en niet al te hoog verhemelte maar wel weer ruimte qua breedte van de lagen. Hij heeft wel een korte wang ( ruimte tussen mondhoek en neusriem) wat het ook moeilijker maakt qua scharen in combi met neusriem ed.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 06:38

Dan is het misschien een idee om een afspraak te maken met een bitfitter?
Dat is de trend van nu!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:01

Die van mij had dus elke keer een wondje in zijn wang, van de buitenkant zag het er prima uit. Maar zodra ik ging rijden en dus druk heb is waarschijnlijk elke keer een stukje klem komen te zitten. Nu met een maatje groter nooit meer gebeurd, al zou je nu zeggen dat op het eerste oog de stang wat groot aandoet. Maar tja, dat zijn die je in de praktijk pas meemaakt en oplossingen voor moet zoeken. Er is geen standaard regel voor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:06

Montecito schreef:
Ok, dus naar wat ik ervan begrijp is dus dat je moet passen, kijken wat het beste ligt, en dat er verder niet veel bekend is over de werking in gedegen liefst beargumenteerd onderzoek oid. Niet dat ik jullie niet vertrouw, maar het is wel raar dat er weinig over te vinden is. Merk iig dat er verschillend over wordt gedacht, ook door eigen gebruik en daardoor wijzer worden. Is dat dan de crux?

Ik ga als ik er uberhaupt aan durf te beginnen maar eens kijken of ik aan leen bitjes kan komen om te proberen. In eerste instantie op advies van instructeur af.... Lastig, haha :Y)

Waarom een beargumenteerd onderzoek? Dat is toch voor élk paard verschillend er is geen 1 standaardregel wat je toe kan passen. Vergelijk het met een zadel daarvoor is ook geen standaardregel maar kijk je naar het paard.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 09:06

Ja heb je ook wel gelijk in, maar bijv. Dat artikel van SheeNegro daar staat toch wel veel info in. Verder blijft het dus uitvinden wat past. Dat ga ik dus maar proberen, en anders idd een bitfitter bellen.

Maar zoals ik net op facebook in een artikel las van een franse amazone, is het allerbeste..... Bitloos :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:34

Dikke tong is met bitten vaak al lastig. Omdat de zijkanten van de tong zegmaar door de dikte klem komt te zitten tussen het bit en de lagen. (Uitleg vanaf 5.20: http://youtu.be/AOKMewVCMHY )
Ik zou gaan voor een dun stangetje als hij weinig plek heeft in de mond, gewoon even bitfitter bellen.
En inderdaad bitloos is het beste :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 11:53

Alle paarden hebben een andere mond evenals mensen. Ene heeft grote mondopening andere kleine. Ene heeft dikke tong ander een lange.. ene heeft strakke kaken ze ander juist veel te losse.

Paardentandarts kan controleren of iets oke ligt voor een paard.

Bitfitters... mja... ik weet het niet.. ze voelen, kijken en merken een hoop.. maar zij doen toch ook vooral veel PROBEREN. Omdat zij vaak toch wel een hoop testbitten mee hebben/kunnen nemen is t wel voordeliger dan een bit kopen die je niet meer terug kunt brengen.