Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
love_wiepke schreef:Ze had een dubbel gebroken en nu een enkel gebroken. Heb inmiddels gelezen dat dit bit meer druk geeft.
love_wiepke schreef:Kan een scherper bit ook juist voor problemen zorgen? Problemen die ik bedoel zijn hangen, sterker zijn en steeds steun zoeken..
Yamcha schreef:Ja, een paard kan zeker meer problemen hebben op een scherper bit.
Het ideale (imo dan) bit, is het bit wat voor dát paard het zachtste en vriendelijkst is. Mijn vorige merrie liep het fijnst op een Sprenger correctiebit, zij had een redelijk dikke tong en een klein mondje, en had echt een hekel aan gebroken bitten.
Hang haar een dubbelgebroken in en ze is tegen de hand, of achter de teugel, of heel zwaar op de hand. Waarom? Omdat zij de onderkaak niet wil ontspannen, omdat zij het bit niet fijn vindt. Door tegen de hand, achter het bit of zwaar op de hand te worden bepaalde zij zelf de 'druk' en had ik niets te vertellen.
Een ongebroken trens gaf verlichting, het 'pullen' was eigenlijk vrij snel verdwenen, en het tegen de hand inkomen ook, ze kon nog wel eens hangen, maar dat is een fout van mij. Door uiteindelijk een bit te nemen dat naar haar mond gevormd was en ruimte bood voor haar tong, vonden we het laatste beetje ontspanning, omdat zij haar mond kon hebben zo zij het prettig vond en niets haar in de weg zit.
Ik ben er geen voorstander van alle rijtechnische problemen te wijten aan het bit, zeker wanneer dat bit, wanneer er niet op ingewerkt wordt, gewoon prettig in de mond ligt, en het paard niet de mond open doet, of de tong eruit gooit, of heel fanatiek kauwt op het bit.
Ik ben er wel voorstander van bij ieder paard het best passende bit te vinden, net als een passend zadel, omdat je daarmee een aantal oorzaken van problemen iig kunt uitsluiten en ik vind dat je je paard verplicht bent, hem maximaal comfort te gunnen als je wilt rijden.