Scherper bit juist meer problemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

love_wiepke

Scherper bit juist meer problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 10:10

Hai,

Kan een scherper bit ook juist voor problemen zorgen? Problemen die ik bedoel zijn hangen, sterker zijn en steeds steun zoeken..

Geryon

Re: Scherper bit juist meer problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:34

Het kán wel, maar de meeste paarden gaan denk ik niet hangen op een scherp bit.. Eerder omgekeerd. Ze gaan achter de teugel lopen, in een nep krulletje.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:37

Een scherper bit kan voor problemen zorgen, maar ik denk niet de problemen die jij opnoemt. Mijn pony gaat vluchten en/of wordt boos als je haar pijn doet, die kun je het best met lange teugel rijden bijvoorbeeld.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 11:30

Het paard wat ik nu rijd heeft deze "klachten" sinds dat ze een ander bitje in heeft.

Het vluchten en het nep aan de teugel lopen kende ik idd als mogelijkheden bij een scherper bit..

Ik probeer voor mezelf nu te zoeken of ze gewoon een off-periode heeft of dat het toch door het bit komt.. het kan natuurlijk toeval zijn. Maar iets in me ziet de link.. maar om dut te bevestigen is mn kennis te laag..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:32

Wat voor bit had ze en wat voor bit heeft ze nu? Misschien komt het door het warme weer?

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 11:41

Ze had een dubbel gebroken en nu een enkel gebroken. Heb inmiddels gelezen dat dit bit meer druk geeft.

Maar heb geen idee wat dit per paard doet..
Warme weer zou kunnen.. daarin tegen wil ze wel werken voor mn been.

Ze lijkt het allemaal opeens erg moeilijk te vinden...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:44

Waarom ben je overgestapt naar dit bit? Laat haar in ieder geval niet hangen in je hand. Wanneer ze zwaarder wordt, meteen je been erbij en eventueel je handen naar voren zodat ze niet in je hand leunt. Houd haar goed actief door tempowisselingen etc. te rijden.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:45

De problemen die jij opnoemt kunnen ook voorkomen bij een scherper/zwaarder bit, ja. :)

Wat is de reden dat je er een scherper in hebt gehangen?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:51

Een enkelgebroken bit is niet per definitie strenger dan een enkelgebroken. Dat verschilt echt per paard, een van mijn pony's vind een dubbelgebroken echt niet fijn, te onrustig en bovendien kan je daar een notenkraker effect mee krijgen. Het kan zijn dat dit nieuwe bit niet de beste oplossing is voor dit paard. Verder ligt het er natuurlijk heel erg aan hoe de ruiter het bit gebruikt, een enkelgebroken kan inderdaad meer druk geven op de lagen of gaan prikken in het gehemelte bij verkeerd gebruik. Welk bit het best past bij dit paard is een beetje puzzelen, waarbij het grootste deel ook nog de rijtechnische vaardigheden van de ruiter zijn.
Het is inderdaad wel handig om te vermelden waarom je overgestapt bent naar een ander bit.

IlsexElinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:52

Ik zou gewoon weer een dubbel gebroken nemen. Hoezo ben je over gestapt naar een ander bit?
Liep ze niet goed op die dubbel gebroken die je eerst had?
Ga anders naar winkel daar kunnen ze je wel goed advies geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:07

Niet ieder paard wordt blij van een enkel gebroken bit. Juist met een enkelgebroken bit kun je het notenkrakereffect krijgen, veel meer als bij een dubbelgebroken bit.

Een enkelgebroken bit kan bij bepaalde mond/hand verbindingen druk in het verhemelte krijgen. Bij andere handhoudingen schanienert het dubbelstuk naar voren, en zou het paard daar meer op kunnen gaan hangen. Het voelt gewoon anders voor een paard.

Als dubbelgebroken werkte, dan zou ik zeker niet naar enkelgebroken gaan. Als dubbelgebroken niet fijn was, dan zou ik graag willen weten wat er mis ging, en of een ander bit zou kunnen helpen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:28

love_wiepke schreef:
Ze had een dubbel gebroken en nu een enkel gebroken. Heb inmiddels gelezen dat dit bit meer druk geeft.

Een enkelgebroken mondstuk geeft niet méér druk t.o.v. een dubbelgebroken mondstuk maar geeft druk op andere plaatsen.

Een enkelgebroken mondstuk zal in rust op de mondhoeken en de lagen liggen en daarnaast tegen het gehemelte rusten. Door de “brug-vorming” ligt dit mondstuk niet direct op de tong.
Dubbelgebroken mondstukken kunnen minder sterk ‘dichtvouwen’, maar werken wel meer in op de tong en minder op de lagen en de lippen, zoals bij een enkelgebroken mondstuk. Daarnaast ligt dit mondstuk losser in de mond dan een enkelgebroken mondstuk. Het gehemelte wordt er bij betrokken wanneer het middenstuk ‘opbolt’ wanneer er dus sprake is van een tongboog.
http://paardenbitten.nl/het-bit/diverse-mondstukken/

Dubbelgebroken mondstukken zijn veel flexibeler/beweeglijker dan enkelgebroken mondstukken. Vergeet daarbij ook niet dat het ene dubbelgebroken/enkelgebroken mondstuk de andere niet is. Er zijn zoveel verschillende soorten; van horizontaal kaasrecht tot mooi met de mond mee gevormd.

Ook de hoofdhouding van het paard en de handhouding van de ruiter zijn doorslaggevende factoren over de ligging van het mondstuk. Bij een renpaard zal het mondstuk meer inwerken op de tong en bij een paard die continu achter de loodlijn gereden wordt zal het mondstuk meer werken op het gehemelte.

Als ze voorheen goed liep met een enkelgebroken zou ik daar weer naar teruggaan.

love_wiepke schreef:
Kan een scherper bit ook juist voor problemen zorgen? Problemen die ik bedoel zijn hangen, sterker zijn en steeds steun zoeken..

Een scherper bit kan dus inderdaad juist voor problemen zorgen; van hangen tot steigeren en achteroverslaan.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:38

Ik rijd een paard nu die eerst met een shank werd gereden en nu met een ongebroken pelham (incl dubbele teugels) en toen ik nog met de shank reed was ze heel hangerig en zwaar in de mond, veel met haar hoofd schudden, bit vastpakken enz. En nu ik met de pelham rijd kan ik bij wijze van een knoop in de onderste teugel rijden en is ze veel fijner te rijden en ze schudt niet meer met haar hoofd!

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:07

Wow.. vele reacties al! Wat ik veel voorbij zien komen is waarom? Het gaat om een manegepaard waar max. 5 ruiters op rijden. De overige 4 vonden haar steeds zwaar en sterk, de reden waarom de eigenaar gekozen heeft voor een ander bit.

Dit paard komt van ver, veel protesteren en moeilijk doen. Maar de eerste keer dat ik er op zat zat er veel in voor mijn gevoel.

We hebben gewerkt naar ontspanning en liep de laatste tijd echt als een trein! Licht, los, rustig en actief met oortjes er op.

Voordat ik voorstel of begin over het vorige bit wilde ik graag weten of dit überhaupt kon. Iets wat me met dit bit ook opvalt is dat ze meer met haar mond open loopt, iets wat ik geen fijn beeld vind.

Fijn om jullie ervaringen met verschillende bitten te lezen. Ook prettig om te lezen dat het dus best door het bit kan komen.. met deze kennis ga ik het gesprek aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:40

Ja, een paard kan zeker meer problemen hebben op een scherper bit.

Het ideale (imo dan) bit, is het bit wat voor dát paard het zachtste en vriendelijkst is. Mijn vorige merrie liep het fijnst op een Sprenger correctiebit, zij had een redelijk dikke tong en een klein mondje, en had echt een hekel aan gebroken bitten.
Hang haar een dubbelgebroken in en ze is tegen de hand, of achter de teugel, of heel zwaar op de hand. Waarom? Omdat zij de onderkaak niet wil ontspannen, omdat zij het bit niet fijn vindt. Door tegen de hand, achter het bit of zwaar op de hand te worden bepaalde zij zelf de 'druk' en had ik niets te vertellen.

Een ongebroken trens gaf verlichting, het 'pullen' was eigenlijk vrij snel verdwenen, en het tegen de hand inkomen ook, ze kon nog wel eens hangen, maar dat is een fout van mij. Door uiteindelijk een bit te nemen dat naar haar mond gevormd was en ruimte bood voor haar tong, vonden we het laatste beetje ontspanning, omdat zij haar mond kon hebben zo zij het prettig vond en niets haar in de weg zit.

Ik ben er geen voorstander van alle rijtechnische problemen te wijten aan het bit, zeker wanneer dat bit, wanneer er niet op ingewerkt wordt, gewoon prettig in de mond ligt, en het paard niet de mond open doet, of de tong eruit gooit, of heel fanatiek kauwt op het bit.

Ik ben er wel voorstander van bij ieder paard het best passende bit te vinden, net als een passend zadel, omdat je daarmee een aantal oorzaken van problemen iig kunt uitsluiten en ik vind dat je je paard verplicht bent, hem maximaal comfort te gunnen als je wilt rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:41

Yamcha schreef:
Ja, een paard kan zeker meer problemen hebben op een scherper bit.

Het ideale (imo dan) bit, is het bit wat voor dát paard het zachtste en vriendelijkst is. Mijn vorige merrie liep het fijnst op een Sprenger correctiebit, zij had een redelijk dikke tong en een klein mondje, en had echt een hekel aan gebroken bitten.
Hang haar een dubbelgebroken in en ze is tegen de hand, of achter de teugel, of heel zwaar op de hand. Waarom? Omdat zij de onderkaak niet wil ontspannen, omdat zij het bit niet fijn vindt. Door tegen de hand, achter het bit of zwaar op de hand te worden bepaalde zij zelf de 'druk' en had ik niets te vertellen.

Een ongebroken trens gaf verlichting, het 'pullen' was eigenlijk vrij snel verdwenen, en het tegen de hand inkomen ook, ze kon nog wel eens hangen, maar dat is een fout van mij. Door uiteindelijk een bit te nemen dat naar haar mond gevormd was en ruimte bood voor haar tong, vonden we het laatste beetje ontspanning, omdat zij haar mond kon hebben zo zij het prettig vond en niets haar in de weg zit.

Ik ben er geen voorstander van alle rijtechnische problemen te wijten aan het bit, zeker wanneer dat bit, wanneer er niet op ingewerkt wordt, gewoon prettig in de mond ligt, en het paard niet de mond open doet, of de tong eruit gooit, of heel fanatiek kauwt op het bit.

Ik ben er wel voorstander van bij ieder paard het best passende bit te vinden, net als een passend zadel, omdat je daarmee een aantal oorzaken van problemen iig kunt uitsluiten en ik vind dat je je paard verplicht bent, hem maximaal comfort te gunnen als je wilt rijden.

Goed verwoord!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:46

Zeker goed verwoord. (Rijtechnische) problemen worden vaak wel geuit "via het bit", dus door afwijkend gedrag. Zolang men dat niet vergeet, kunnen aankomende problemen snel opgemerkt worden. :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:52

Hangen aan het bit kan ook heel goed komen doordat het paard niet netjes op de achterhand gereden wordt.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:54

Een goed bit is het bit waar zowel de ruiter als het paard goed mee overweg kan. Welk bit dat zou zijn, is voor een belangrijk gedeelte afhankelijk van de bouw en de mond van het paard. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de ruiter. De ruiter bepaalt uiteindelijk hoe paardvriendelijk een bit is, goed passend of niet. Er wordt vaak gezegd: “een bit is zo zacht als de hand van de ruiter”. Maar niet elk bit is net zo zacht als de hand van de ruiter. Knijpt of knelt het mondstuk in de tong, verhemelte of onderkaak, dan kan een ruiter nog zo voorzichtig met de teugels omgaan als hij wil, maar het paard zou er alsnog last van kunnen hebben.

Kortom, het ideale bit voor elk paard bestaat niet. Hoe een bit inwerkt is afhankelijk van de anatomie van de mond van je paard. Wat voor het ene paard een "streng" bit is, is voor het andere paard juist het vriendelijkste bit wat je kunt vinden.

Ik wil best eens naar de mond van je paard kijken, als je me wat foto's mailt. (kostenloos uiteraard, anders bied ik het niet aan). Stuur me gerust een mailtje, dan zal ik je laten weten wat voor foto's ik nodig heb om je iets zinnigs te kunnen vertellen over de mond van je paard.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:56

Als een paard zo hangt dan ligt vaak niet aan het bit maar dat het paard niet op de juiste manier word gereden.
en loopt hij erg op de voorhand.
en dit zie je juist vaak bij manege paarden.
En probeer eens een ongebroken bit.
Lopen veel paarden heel.fijn op

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 20:12

Ik begrijp erg goed dat dit ook een rijtechnisch probleem kan zijn. Mij vraag kwam voort uit de toevalligheid.

Nu ze zoveel steun bij mij zoekt en hangt ben ik tijdens de les ook erg aan het werk met de instructrice om manier te vinden zodat ze zich weer kan ontspannen. Het rijtechnische nemen ik dus ook zeker mee!!

En het ene manege paard is de andere niet. En deze is zeker geen doorsnee manege paard.

Zoals eerder geschreven liep ze voor dit bit als een trein, handen naar voren kunnen doen ontspannen. Actief voor het been.

Het voelt te veel als toeval voor een rijtechnisch probleem. Juist omdat ze sinds zo verandert is. Ik begrijp wel dat dit rijtechnisch ook op te lossen is.

Ik heb in ieder geval veel aan de gedeelde info en zou eigenlijk om het te proberen weer het oude bit er in hangen..