Welk bit voor mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Welk bit voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 08:18

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kom nergens een topic tegen waar ik mijn vraag neer kan leggen.

Momenteel rijd ik mijn (het is mijn bijrijdpaard, maar noem even 'mijn') paard met een dubbelgebroken watertrens. Omdat ik vond dat dit bit veel te onrustig in haar mond ligt, dus echt kauwen en happen naar het bit tijdens het rijden en geen druk willen aannemen, heb ik een tijdje een Myler level 1 geprobeerd (testbit). Dit ging aardig goed, bit lag mooi stil in de mond, paard was ook rustiger in aanleuning en hapte niet zo naar het bit. De laatste keer dat ik met het bit reed, was ze nogal vervelend, ontzettend hengstig en heel belachelijk aan het doen met haar hoofd.

Ik heb een nieuw mylerbit besteld, helaas de verkeerde maat, maar die kan ik nog omruilen. Alleen nu rijd ik alweer een tijdje met de watertrens. Het gaat niet echt goed, weer veel happen en onrustig. Maar ik zit nu heel erg te twijfelen of het mylerbit dan wel de juiste keuze is. De laatste keer dat ik met dat bit reed, ging het echt belachelijk slecht, maar dat kan ook komen door de hengstigheid en andere factoren misschien.

Nu is een mylerbit duur, dus ik zou het jammer vinden dat ik straks een bit aanschaf wat toch niet de juiste keuze blijkt te zijn. Wat kan ik nog meer proberen? Het andere nadeel van de watertrens is dat deze snel door de mond gaat en niet mooi ligt in de mond.

Iemand suggesties of andere ideeën? Ik heb (bijna) elke week les, maar het blijft gewoon een lastig paard. Ze is door de eigenares (die er nu niet meer op rijdt) altijd op een los teugeltje gereden en een gewone stabiele druk kent ze niet en loopt ze voor weg...

Evelijn

Re: Welk bit voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:22

Voor die van mij werkte een ongebroken trensje die vond dubbelgebroken ook veels te onrustig in zijn mond.
Voor elk paard is het weer anders. Als bit snel door de mond gaat kant je ook denken aan kneveltrens of meer D-trens ipv watertrens. Er zijn zoveel soorten bitten, maar daarmee wordt je paard niet meteen makkelijker... als ik laatste stukje lees is het vooral training wat je paard mist.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 08:27

Evelijn: klopt helemaal hoor. ik weet dat door een ander bit het niet meteen vanzelf gaat. Maar mijn paard draait alle kanten op om maar onder de (lichte!) druk uit te komen. Dan loopt ze echt scheef en is ze niet aan het been. Pas als ik mijn hand naar voren steek en alle druk laat vallen, loopt ze weer. Maar dan heb ik uiteraard niets in mijn hand en loopt ze sterren te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:36

Mijn paard werd ook onrustig om een gebroken water trensje.
Of ze ging heel diep lopen of ze werd onrustig.
Bij enkel was het erger dan dubbel.
Ik rij nu met een ongebroken bustrens en ze is veel rustiger in haar hoofd.
Misschien kun je dat eens proberen?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 08:47

Er is mijn omgeving alleen niemand die een ongebroken trens heeft. Vind het zo zonde om geld uit te geven aan dingen die ik vervolgens niet meer gebruik...het myler bit heeft ook kenmerken van een ongebroken trens, maar ook de kenmerken van een dubbelgebroken trens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:52

Misschien dat je met de winkel kunt overleggen dat je hem terug mag doen als het niet bevalt?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:55

Misschien een kneveltrens proberen? Door het grote opp. van de 'bitringen' ligt het stiller in de mond. Het bit door de mond heen trekken is sowieso geen optie meer met 2 van die stokjes ernaast ;) Verder geeft het een klein beetje aanleuning met sturen doordat het als het ware wat mee duwt tegen de wang. Ik rij beide pony's ermee en vind het persoonlijk een erg fijn bit.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:22

lastig dit, iedereen heeft weer een andere mening...

knevel heb ik ook aan gedacht, maar ook daarvoor geldt...ik kan het niet proberen. Maar in principe heeft het myler bit ook een bustrens en een voorgevormd mondstuk waardoor deze stiller ligt. Is dit dan toch een goede optie...vind het zo lastig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:42

Ligt helemaal aan de vorm van de mond en de voorkeuren van jouw paard. Daar is zo echt niets over te zeggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:56

Probeer eens wat bitten uit. Wie weet kun je bitloos ook eens proberen? Mijn paard houdt ook helemaal niet van druk in zijn mond, maar die loopt op dit moment het beste op een enkelgebroken. Heb dubbelgebroken, dubbelgebroken robart en ongebroken geprobeert. Ik rijd hem ook een of meerdere keren in de week bitloos, omdat hij dat fijn vind en dat is ook beter voor het rijden.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:51

Een goed bit is het bit waar zowel de ruiter als het paard goed mee overweg kan. Welk bit dat zou zijn, is voor een belangrijk gedeelte afhankelijk van de bouw en de mond van het paard. Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de ruiter. De ruiter bepaalt uiteindelijk hoe paardvriendelijk een bit is, goed passend of niet. Er wordt vaak gezegd: “een bit is zo zacht als de hand van de ruiter”. Maar niet elk bit is net zo zacht als de hand van de ruiter. Knijpt of knelt het mondstuk in de tong, verhemelte of onderkaak, dan kan een ruiter nog zo voorzichtig met de teugels omgaan als hij wil, maar het paard zou er alsnog last van kunnen hebben.

Kortom; één bit dat fijn werkt voor alle paarden is er niet. Je hebt wel soorten bitten die voor veel paarden fijn werkt en Myler bitten zijn wat mij betreft echt de beste bitten die je kunt vinden. Dat betekent niet dat ieder paard fijn loopt op een Myler bit, maar er zijn veel types Myler bitten, waarvan je er vaak wel eentje passend kunt vinden bij de anatomie van de mond van je paard.
Ik merk in mijn werk wel dat de meeste paarden een voorkeur hebben voor een bustrens. Ik werk hier dan ook veel meer mee dan met een watertrens.

Als je vragen hebt, stuur me gerust een berichtje.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 20:37

Bitloos zou ik niet weten waar te beginnen. Myler vond ik eigen wel prettig, maar dat heen en weer schudden met haar hoofd de laatste keer heeft mij doen twijfelen. Maar ze doet het ook wel met haar huidige bit. Ik ben nu namelijk meer bezig met druk op de teugels in de training, en dat betekent niet dat ik loop te trekken, maar dat ik een vaste aanleuning kan houden. ZOnder dat ik mijn teugels telkens lost/vast moet doen om haar te laten 'ontspannen'. Ze loopt namelijk heel erg tegen de druk in, maar bij geen druk dan loopt ze als een ezel rond, dus ergens moet ik wel wat druk hebben. Ik ben daar eerlijk gezegd ook nog heel erg in aan het zoeken wat precies de goede hoeveelheid druk is.

Op dit bit (watertrens) loopt ze heel erg te rommelen met het bit waardoor die vaste aanleuning heel lastig is. Op de myler rommelde ze niet veel, maar kwam ze nog steeds wel tegen de druk in. OOk wat feller dan met de watertrens.