Paard houdt erg vast, ander bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle

Paard houdt erg vast, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 21:59

Ik heb al een tijd dat mijn paard veel vast houdt op het bit en ik wou er toch eens even wat verschillende meningen over horen.

Als ze vast pakt is het altijd aan een kant en het wisselt welke kant dat is. Momenteel pakt ze vooral veel vast op de rechterkant. Ik voel dan duidelijk veel meer druk in mijn rechterhand en dat ze pas los laat wanneer ik haar echt door die stelling heen vraag. Het is al vrij lang zo, er is mij altijd verteld dat het haar manier is om onder het werk vandaan te komen maar ik wou toch even checken wat anderen ervan denken.

Ik rij haar al sinds ik haar heb (3 jaar) met een simpel, dubbelgebroken trensje. Ik twijfel nu of het misschien iets met het bit te maken heeft, of dat ze misschien wat vast zit in haar nek en daarom niet wilt buigen of dat het haar manier is om onder de dressuur training vandaan te komen.

Ik zal van de week ook even een filmpje van het rijden maken, misschien valt daar wel meer aan te zien.

Wat denken jullie hiervan? :)

san4nie

Re: Paard houdt erg vast, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:07

Ik rijd ook een fjord op een simpel dun dubbelgebroken bustrensje.
Heb hem ook een tijdje op andere bitten geprobeerd te rijden, omdat ik dacht dat het vastpakken aan hem zou liggen.
Nu rijd ik hem gewoon weer op een simpel bitje. Ben tot het besef gekomen dat het echt aan mezelf ligt, ik hield zelf veel teveel vast.
Wil niet zeggen dat dit bij jou ook zo is.
Maar nu ik weet dat het aan mezelf ligt, wil ik geen andere bitten meer gebruiken.
Misschien ook eens langs de tandarts gaan?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:15

Mijn paard doet het ook maar het je versterkt het idd alleen maar door zelf op de zelfde teugel druk te houden.
Ik heb geleerd om kleine kneepjes aan die teugel te geven zodat je de druk lost en dan laat ze los.
Maar echt zachtje kneepje (als het moet ietsje harder maar niet rukken) en ontspannen en dit herhalen tot je druk hebt op beide teugels. Maar stukje ontspannen is belangrijk en eventueel een drukje met je been aan die kant

Zo is het mij geleerd ben ook geen Z ruiter!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:39

Jamiejoyce schreef:
Mijn paard doet het ook maar het je versterkt het idd alleen maar door zelf op de zelfde teugel druk te houden.
Ik heb geleerd om kleine kneepjes aan die teugel te geven zodat je de druk lost en dan laat ze los.
Maar echt zachtje kneepje (als het moet ietsje harder maar niet rukken) en ontspannen en dit herhalen tot je druk hebt op beide teugels. Maar stukje ontspannen is belangrijk en eventueel een drukje met je been aan die kant

Zo is het mij geleerd ben ook geen Z ruiter!

Ja, klopt helemaal zoals ik het ook geleerd heb! Mijn jonge paard wil links nog geregeld vasthouden. De valkuil is dan om op die teugel terug te gaan lopen trekken, maar als we spierballen in de strijd gaan gooien winnen wij het echt niet van een paard! Mijn paard gaat, als ik ga lopen trekken op die teugel, alleen maar harder terugtrekken. Uiteindelijk rij je dus met alle druk op een teugel en helemaal geen druk op de ander, terwijl de drukverdeling gelijk moet zijn. Tevens moet het paard licht in de hand zijn (in het begin mag een paard nog wel wat steun zoeken op je hand, maar uiteindelijk dien je dit rijtechnisch op te lossen door je paard lekker met je benen te activeren en van achteren naar voren te rijden; hierdoor zal een paard meer op eigen benen gaan lopen en minder steun zoeken in je hand, waardoor hij lichter in de mond wordt). En om de drukverdeling weer gelijk te krijgen heb ik hetzelfde geleerd als Jamiejoyce en dat is een constante druk hanteren op de teugel waar je weinig druk op hebt, en rustig en zachtjes kneepjes geven op de teugel die je paard vasthoudt. Geloof me, het werkt! Zelfs bij een heetkop als de mijne :D

Veel succes!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:47

Je teugels zijn de aanwijsstokjes: je krijgt er signalen mee binnen van wat er in de rest van het lijf gebeurt.
Daarnaast kan je van het paard niet verwachten dat het los laat als je zelf vast houdt.

Rechts vastpakken is vaak een teken dat ze niet naar rechts willen buigen, de spieren aan de linkerkant zijn dan te stijf om die kant langer te kunnen maken.

Paarden denken niet in ''er onderuit komen'', ze geven alleen dingen aan die ze op dat moment voelen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:49

Daar sluit ik mij bij aan. Ongemak en/of ruis wordt bij het paard kenbaar gemaakt door middel van gedragsveranderingen; het bit vastpakken is een van de mogelijke routes die een paard kan kiezen om iets duidelijk te maken. Probeer dus te zoeken naar de bron alvorens je aan symptoombestrijding gaat doen (ander bit bijvoorbeeld).

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:57

Ik ben toen wel van bit veranderd.
Paardjelief kreeg het ineens in haar kop en nam vast op jumping. En besloot de oxer langs de andere kant te springen :')

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:01

ik rij ook op een dubbelgebroken bustrens en mijn haflinger die doet dat ook,
ik heb het bij mijn instructrice gelegd en die heeft me er verder mee geholpen.
Ze heeft verteld dat elke keer als hij vastpakt dat ik hem op de rechterhand over de schouder naar buiten moest laten lopen en zodra hij losliet gewoon de hoefslag volgen, zodra hij weer vastpakt doe je weer hetzelfde.
Bij mij heeft het heel erg gewerkt en soms doet hij het nog maar veel minder als eerst!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:01

Air schreef:
Je teugels zijn de aanwijsstokjes: je krijgt er signalen mee binnen van wat er in de rest van het lijf gebeurt.
Daarnaast kan je van het paard niet verwachten dat het los laat als je zelf vast houdt.

Rechts vastpakken is vaak een teken dat ze niet naar rechts willen buigen, de spieren aan de linkerkant zijn dan te stijf om die kant langer te kunnen maken.

Paarden denken niet in ''er onderuit komen'', ze geven alleen dingen aan die ze op dat moment voelen.

Helemaal met Air eens. In de meeste gevallen is het probleem rijtechnisch. In een enkel geval kan er lichamelijk een onderliggend probleem zijn, rug zadel of in de mond (haken). Zelden of nooit is het bit een probleem, of het moet helemaal niet passen.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:07

Ikzelf ben toen inderdaad gaan zoeken naar waar het aan kon liggen. Zo heb ik naar zijn gebit laten kijken, omdat hij aan het wisselen is. Daarna naar zijn zadel laten kijken. Hier was hij op een gegeven moment uitgegroeid en had vooral in de galop pijn. Nu met een ander zadel loopt hij weer geweldig, maar toch wil hij links wel eens vasthouden. Ik zie het soms als teken dat hij gewoon zijn pet niet goed heeft staan die dag (dat kan namelijk bij paarden net zo goed als bij ons) of omdat hij het nog lastig vindt om zijn hele lichaam te buigen (met name in het begin). En dat is niet erg, maar dat betekent wel dat je er veel aandacht aan moet besteden tijdens het rijden. Naar het bit kijken ben ik altijd voorzichtig. Ik stop niet zomaar wat in zijn mond om het uit te proberen. Ik rijd mijn hele jonge paard op een dubbelgebroken trensje, omdat deze een zachte inwerking heeft en ik mijn paard licht in de mond wil houden. Vooral later, als je op hoog niveau de overgang maakt dan zou ik gaan kijken naar een nieuw bit om je hulpen nog meer te kunnen verfijnen en daar ook echt in te investeren. Maar ik zou niet zomaar een bit gaan veranderen. Ga op rijtechnisch vlak eens kijken wat er aan de hand is en hoe je het op kan lossen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:07

Een ander bit gaat je probleem niet oplossen.

Laat je paard eerst nakijken, heeft ze last van haar tanden? Of van haar nek/rug?
Daarna rijtechnisch oplossen met goede les. Ze kan alleen vasthouden als jij haar iets geeft om vast te houden!

Doet ze het buiten ook of alleen in de bak?

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:36

Otzettend bedankt voor alle reacties! :)

Buiten rij ik altijd met een losse teugel waardoor ik er zelf minder last van heb maar ik merk dat nog steeds dat ze wel graag wat schever wilt lopen en als ik de teugels wel op pak wilt ze nog steeds wel eens wat vast pakken.

Verder is mij inderdaad ook geleerd dat ik niet terug moet trekken op die teugel die ze vast pakt. Hier werk ik alleen nou al jaren mee en het lijkt me niet echt verder te helpen. Misschien dat ik onbewust mijn arm wel eens vast zet maar ik ga er wel vaak mee aan het werk. Wanneer ze bijvoorbeeld op rechts vast pakt zorg ik ervoor dat ik mijn linker teugel er goed bij hou en vraag ik haar stelling door veel mijn rechterbeen erbij te houden en haar zonder aan die rechter teugel te trekken naar rechts te laten buigen. Dat gaat dan even goed en dan voel ik echt dat ze loslaat maar zodra ik weer rechtuit gaat pakt ze weer vast of gaat ze juist links vast pakken.

Tandarts komt ze regelmatig, dat moet er meestal ook een hoop aan gedaan worden maar de dag daarna voelt ze nog steeds hetzelfde in haar hand als daarvoor. Zadelmaker is ook net nog geweest en haar zadels liggen nu als het goed is helemaal goed.
In november is er nog wel een dierenarts bijgeweest omdat ze vast zat. Die heeft haar toen losgemaakt in haar rug en nek en zelf heb ik oefeningen die ik van hem meegekregen had nog lang daarna gedaan. Ze begint de laatste tijd wel weer veel met haar staart te zwaaien en voor mijn gevoel minder te lopen, maar dat staat los van het vastpakken want dat is iets wat ze altijd al doet.

Met een ander bit bedoel ik trouwens niet meteen een strenger/scherper bit. Ik vroeg me af of het kan zijn dat dit bit bijvoorbeeld te klein of te groot zou kunnen zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 10:47

Veerle schreef:
Ik heb al een tijd dat mijn paard veel vast houdt op het bit en ik wou er toch eens even wat verschillende meningen over horen.

Als ze vast pakt is het altijd aan een kant en het wisselt welke kant dat is. Momenteel pakt ze vooral veel vast op de rechterkant. Ik voel dan duidelijk veel meer druk in mijn rechterhand en dat ze pas los laat wanneer ik haar echt door die stelling heen vraag. Het is al vrij lang zo, er is mij altijd verteld dat het haar manier is om onder het werk vandaan te komen maar ik wou toch even checken wat anderen ervan denken.

Ik rij haar al sinds ik haar heb (3 jaar) met een simpel, dubbelgebroken trensje. Ik twijfel nu of het misschien iets met het bit te maken heeft, of dat ze misschien wat vast zit in haar nek en daarom niet wilt buigen of dat het haar manier is om onder de dressuur training vandaan te komen.

Ik zal van de week ook even een filmpje van het rijden maken, misschien valt daar wel meer aan te zien.

Wat denken jullie hiervan? :)

De scheefheid komt daarvan vanachter.
Als je paard nog scheef is achter (natuurlijke scheefheid bv) voel je dit altijd in je hand terug.
Wat je daarin NIET moet doen is vasthouden, terugtrekken , stelling vragen e.d.
Daar zal je paard achter namelijk niet rechter van worden.
Lange/losse teugel, en eerst je paard vanachter recht werken.. (recht sporen)
en vooral...niet te vergeten ;) .... zit je zelf wel recht :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:33

Veerle schreef:
Met een ander bit bedoel ik trouwens niet meteen een strenger/scherper bit. Ik vroeg me af of het kan zijn dat dit bit bijvoorbeeld te klein of te groot zou kunnen zijn.

Dat zou kunnen, je zou daarvoor advies kunnen vragen aan je instructrice of een bitfitter.
Maar de ervaring leert dat het zelden of nooit het probleem is. Als er een probleem zou zitten, zoals bijvoorbeeld een laaghangend rooster dan zou de tandarts daar een opmerking over maken.
Ik vermoed dus - ook omdat je zadels ook gedaan zijn - en de osteo ook langs is geweest dat het rijtechnisch is. Het is in jouw geval dan ook goed om de oefeningen die je van je osteo hebt gekregen ook te blijven doen.
Als je zelf het nog moeilijk vind om je paard "recht te richten" vraag dan je instructrice of iemand anders die dat goed kan, je paard 1 a 2 x in de week bij te rijden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:07

Veel voorkomend probleem door spier/ wervel/ mond en/of zadelproblemen.
Laat dat eens goed checken door deskundige personen
Paarden houden niet zomaar ineens vast op 1 kant..

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 10:16

unamie schreef:
Veel voorkomend probleem door spier/ wervel/ mond en/of zadelproblemen.
Laat dat eens goed checken door deskundige personen
Paarden houden niet zomaar ineens vast op 1 kant..

Maar het is dus niet 1 kant, het wisselt wel eens. :\
Ik denk zelf ook dat er misschien meer bij speelt maar zadel of gebit is het niet.