Paard met gevoelige huid/vacht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

charysa

Paard met gevoelige huid/vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 20:31

Hallo Bokkers ,

Ik heb een 6 jarige merrie (mr blue x silverstone) die een super gevoelige huid heeft. Ze krijgt overal schuurplekken van. Door de regendeken heeft ze van de bil koorden schuurplekken , Haar halster heeft ze schuurplekken van gekregen en nu ook van haar singel. Boven bij haar oren krijgt ze ook schuurplekken van het hoofdstel.
Halster heeft ze al af in de wei en de regendeken met dit mooie weer ook. Maar dit kan geen optie blijven.
Heeft iemand toevallig hier ook ervaring mee? En welk halster , hoofdstel , singel en dekens heb je hier dan voor?

lindamulder

Re: Paard met gevoelige huid/vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:36

Misschien kun je bontjes gebruiken op halster, singel en hoofdstel achter de oren

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 20:40

Ja heb ik al over nagedacht.
Maar ik denk dat een halster met bontjes ook gaat schuren als ze gerold heeft of iets dergelijks.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:51

Zou dan sowieso kiezen voor dekens zonder bilkoorden, bijvoorbeeld die van amigo (die ik heb althans weet niet of dat voor allemaal geld) en je kunt zo'n borstbeschermer omdoen als ze weer dekens opkrijgt. Halster af of heel zacht materiaal en voor t hoofdstel kun je ook allerlei bontjes/beschermers kopen van verschillende materialen. Lastig hoor heb t ook al aantal keer gehad bij mijn paard maar gaat nu goed door oa bovenstaande voorbeelden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 20:55

Mijn paard heeft hier ook last van, ik zoek voor haar ook altijd de zachtste halsters uit en hoofdstellen van heel zacht leer.
Kan ook zijn dat je paard een tekort aan biotine heeft, dat heeft mijn paard ook. Als ik haar extra biotine geef worden de plekken ook minder. Is misschien het proberen waard?

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 20:57

AronenLoutje :

Die deken van Amigo is inderdaad een goed idee.
Bontjes gaan we ook maar bestellen! Bedankt voor je reactie.

xJitskee :

Biotine heb ik nog helemaal niet aan gedacht! Kan het eens proberen. Hoelang voerde jij het voordat je resultaat kreeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:01

Resultaat was bij mijne na twee weken zeker al te zien, je ziet het met de dag beter worden. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:05

Ik smeer met zinkzalf en doe alles zo kort mogelijk aan, zweetplekken goed afspoelen, zachte materialen kiezen etc.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 21:07

Spons haar hoofd en zweetplekken al af naar het rijden.
Heb een kieffer hoofdstel wat ook al erg zacht is. Toch maar een bontje aanschaffen hiervoor.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:22

Zeker een schimmel?

Hier het zelfde probleem.

Halsters met fleece werken bij mij beter dan met bont en dan zo min mogelijk halster om.
Dekjes met bont aan de onderkant anders loopt ze door op haar rug en zeker geen dekjes met veel stiksel of sierkoordjes.

Ga deze week weer een andere singel proberen (heb er al veel) want dat is het grootste probleem

Peesbeschermers heb ik nu ban tekna dat gaat een stuk beter als alle "plastic" beschermers die zo hard zijn.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:52

Ik heb hetzelfde probleem met mijn schimmel. -O-

Dekens van Amigo scheelt echt heel veel, hij heeft nu geen plekken daar meer van. Halsters die zacht onderlegd zijn of bontjes eromheen. Dekjes zonder 'scherpere' randjes, volledig leren beenbeschermers en een leren singel. Singel goed schoonmaken voor het zweet en ook zijn zweetplekken na het rijden.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:47

Hier ook hetzelfde probleem met mijn grey tobiano.

Ik gebruik een pad met wollen onderkant (western), mattes wolsingel, hoofdstel met zo min mogelijk riempjes, halster met fleece en alles zo kort mogelijk om. Zweet goed afspoelen en vuil goed weg poetsen.

Qua dekens gebruik ik ook amigo. Enige deken waar mijn ruin geen kale/open plekken van krijgt.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 18:56

Jaa dit heeft mij paard ook. Ik heb een hoofdstel waarvan het leer heel zacht is, ik van een fairfax singel kopen omdat ze gelijk last krijgt van normale singels. Verder heb ik aardig wat bontjes om irritatie te voorkomen. Het heeft ook wel weer voordelen, mn paard heeft altijd een prachtige, superzachte en dunne vacht en ze krijgt nauwelijks vacht. Ze krijgt zonder scheren en zonder deken een vannacht alsof ze geschoren is.
Die singel die ik ga kopen is echt duur, als je dat niet wil werkt gewoon een singelbontje ook, die moet alleen wel echt altijd schoon zijn. Ik zag laatst dat mijn paard aan de zijkant van de bovenkant van haar staart ook schuurplekken kreeg. Ik denk van haar deken. Gelukkig kan die weer af. De deken is bij mij wel het grootste probleem, die schuurt gewoon, maar door haar megadunne vacht van zichzelf, moet ze wel een deken op in de winter.