Ongebroken - gebroken, vooroordelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ongebroken - gebroken, vooroordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:39

Hallo,

Ik hoor veel verschillende verhalen.
Maar wat is nu vriendelijker?
Een gebroken of ongebroken trens.
Veel mensen vergelijken dat laatste met een stang, maar dat is het niet.
Ik merk dat mijn paard wat rustiger met een ongebroken bit wordt.
Maar zij heeft dan ook altijd in 4 span met zware men bitten in gereden.
Het ligt ook heel erg aan je paard.
Maar ik denk dat er mensen dood leuk de menigte achter na lopen en het zielig.

Ik ben er wel achter dat je problemen niet oplost door er een scherper bit in te doen.
Mijn paard houd ook nog met dit bit rechts vast en kan hier ook nog door heen lopen.

magda_90

Re: Ongebroken - gebroken, vooroordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:44

Een bit is pas vriendelijk zodra het bit past bij het anatomie van het paardenhoofd en aansluit bij het niveau en de voorkeuren van paard én ruiter. :)

Paard A loopt de sterren van de hemel met een ongebroken trens, paard B kan hiervan compleet in de staking gaan.

Ieder type mondstuk, bitring en materiaal heeft zijn eigen eigenschappen die als voor- of nadeel gezien kan worden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:45

Over het algemeen kan je zeggen dat een ongebroken vriendelijker is dan een enkelgebroken bit. Maar het verschilt inderdaad enorm per paard.. De een vind een ongebroken lekkerder omdat het een vast geheel is en heel rustig ligt. Het andere paard vind een dubbelgebroken robart (waar het allemaal los zit) weer heel fijn omdat dat veel bewerkelijker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:47

Hoe zit het met bustrens, water trens, D-trens? Ik merk dat mijn paard een ongebroken rustiger vindt.
Ik hoorde dat je er ook 1 kunt kopen met rubber er over.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:50

AmoorM schreef:
Hoe zit het met bustrens, water trens, D-trens? Ik merk dat mijn paard een ongebroken rustiger vindt.
Ik hoorde dat je er ook 1 kunt kopen met rubber er over.

Daar geldt hetzelfde voor als ik hierboven al had aangehaald.

Een waterford watertrens is het meest beweeglijke bit wat je hebt en een ongeberoken kneveltrens het meest stabiele. De rest ligt er zo'n beetje tussenin; van heel beweeglijk naar heel stabiel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:21

Een bit moet bij een paard passen. Standaard adviseer ik een dubbelgebroken kneveltrens. Ik vind dat het vriendelijkste, dus als mensen echt een advies uit mij willen sleuren, zeg ik dat. Maar je hebt zat paarden die al dat gewiebel en gedoe in de mond niet leuk vinden en dan is een enkelgebroken of zelfs ongebroken bitje beter.
Ik heb zelfs een paard gereden dat alleen netjes liep op een enkelgebroken pelham. Met andere bitten was die heel onrustig en kon die zelfs in verzet gaan. Met de pelham geen probleem en perfect nageeflijk.
Terwijl ik dat soort bit juist niet als eerste bit zou aanraden, bij dat paard hadden we beter eerder dat bit in gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 00:38

Bij de winkel hadden ze een ongebroken, met rubber die je kon buigen. Scheen een heel goed bit te zijn. Maar wel vrij prijzig.
Kennen jullie dat bit?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 08:47

Ja, het voordeel is dat het heel zacht voor de paardenmond KAN zijn.
Nadeel is dat de bitten erg dik zijn en voor paarden met weinig ruimte in de mond zou ik het bit dus afraden.
Verder kunnen deze bitten blijkbaar ook 'branden' als er niet genoeg speeksel wordt aangemaakt. Dat weet ik echter niet uit eigen ervaring.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:17

Waarom wil je een rubberen bit TS? Je paardje is zo te lezen al langer gewend aan ongebroken, metalen mondstukken. Waarom zou je dat veranderen? Rubber is niet zachter. Wat een bit zachter maakt is bij voorbeeld de aan-/afwezigheid van een hefboomwerking, en natuurlijk de ruiterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:42

Koper schreef:
Waarom wil je een rubberen bit TS? Je paardje is zo te lezen al langer gewend aan ongebroken, metalen mondstukken. Waarom zou je dat veranderen? Rubber is niet zachter. Wat een bit zachter maakt is bij voorbeeld de aan-/afwezigheid van een hefboomwerking, en natuurlijk de ruiterhand.

Het is niet zo dat ik het wil, ik ben een beetje aan het oriënteren.
Een hefboomwerking maakt een bit toch scherper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:47

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:52

Dat is geen stang, Divoza snapt 't gewoon zelf niet ;)

Een hefboomwerking maakt een bit inderdaad scherper. Dus dan heb je het over een bit met scharen (stang) of een ophaaltrens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:55

Koper schreef:
Dat is geen stang, Divoza snapt 't gewoon zelf niet ;)

Een hefboomwerking maakt een bit inderdaad scherper. Dus dan heb je het over een bit met scharen (stang) of een ophaaltrens.

Waarom wordt gezegd dat het een stang is dan?
Ik merk het ook in mijn omgeving, mensen die met ongebroken rijden, die zeggen dat ze met stang rijden.. en niet weten wat een ongebroken trens is. :?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 14:57

Dat ligt aan die mensen, niet aan jou :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 15:08

Koper schreef:
Dat ligt aan die mensen, niet aan jou :D

Ja klopt.
Maar je wordt wel raar aangekeken omdat ze denken dat je met stang rijdt.
Laatst vertelde iemand mij ze had een bit met van die stangetjes naar boven en naar beneden.
Kreeg ze reacties "Wat heb jij voor scherp bit?" Of "Waarom heb je z'n scherp bit"?
Vroeg ze aan die mensen of ze wel wisten wat voor werking dat bit had.
Maar dat wist niemand........
Maar omdat het er zo uit ziet, gaan mensen gelijk denken dat het scherp is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 15:14

En wat is nu je vraag? Want uit je OP maak ik alleen op dat jij wil weten wat vriendelijker is.

Dat kan een trens zijn of een stang, of nog weer een ander soort bit, of bitloos. Net wat het individuele paard het prettigst vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 15:29

Koper schreef:
En wat is nu je vraag? Want uit je OP maak ik alleen op dat jij wil weten wat vriendelijker is.

Dat kan een trens zijn of een stang, of nog weer een ander soort bit, of bitloos. Net wat het individuele paard het prettigst vindt.

Ja, wat vriendelijker is.
Mijn paard is altijd een recht bit voor de men wagen (4 span) gewend. Een zware stang dus.
Is het dan vriendelijker om hem een gebroken bitje in te doen omdat we achter de menigte aan lopen en vinden dat een ongebroken op een stang lijkt, dus scherp en zielig is.
Of iets zoeken dat bij het paard past?

En wat voor soorten ongebroken bitten er zijn?
En hoe ik erachter kom wat nou fijner voor mijn paard is, een watertrens, een bustrens een D-trens?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-05-14 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 15:34

Natuurlijk altijd op je paard af gaan.. Als jouw paard fijner loopt op een ongebroken bit, die dus houden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:08

Precies, van je paard moet je je wat aantrekken en van de bemoeials niet. En of hij een watertrens, bustrens of D-trens fijner vindt weten wij niet, dat kan alleen je paard je vertellen en je komt er pas achter als je het probeert. Ik zou dan niet met een watertrens beginnen, dat wiebelt een stuk meer dan een menbit dus dat lijkt me al niet heel handig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:14

Koper schreef:
Precies, van je paard moet je je wat aantrekken en van de bemoeials niet. En of hij een watertrens, bustrens of D-trens fijner vindt weten wij niet, dat kan alleen je paard je vertellen en je komt er pas achter als je het probeert. Ik zou dan niet met een watertrens beginnen, dat wiebelt een stuk meer dan een menbit dus dat lijkt me al niet heel handig.

Inderdaad. Begin bijvoorbeeld met een ongebroken bus- of D-trens. Dan heb je hetzelfde mondstuk als het menbit (ongebroken) maar met normale bitringen. Is dat niks, kun je dubbelgebroken proberen etc. Informeer ook eens wat anderen voor bitten in jouw maat hebben en of je kunt lenen, dat scheelt een hoop geld.

Voor de soorten mogelijkheden verwijs ik je o.a. naar www.paardenbitten.nl.