Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

AmoorM schreef:Hoe zit het met bustrens, water trens, D-trens? Ik merk dat mijn paard een ongebroken rustiger vindt.
Ik hoorde dat je er ook 1 kunt kopen met rubber er over.
Koper schreef:Waarom wil je een rubberen bit TS? Je paardje is zo te lezen al langer gewend aan ongebroken, metalen mondstukken. Waarom zou je dat veranderen? Rubber is niet zachter. Wat een bit zachter maakt is bij voorbeeld de aan-/afwezigheid van een hefboomwerking, en natuurlijk de ruiterhand.
Koper schreef:Dat is geen stang, Divoza snapt 't gewoon zelf niet![]()
Een hefboomwerking maakt een bit inderdaad scherper. Dus dan heb je het over een bit met scharen (stang) of een ophaaltrens.
Koper schreef:Dat ligt aan die mensen, niet aan jou
Koper schreef:En wat is nu je vraag? Want uit je OP maak ik alleen op dat jij wil weten wat vriendelijker is.
Dat kan een trens zijn of een stang, of nog weer een ander soort bit, of bitloos. Net wat het individuele paard het prettigst vindt.
Koper schreef:Precies, van je paard moet je je wat aantrekken en van de bemoeials niet. En of hij een watertrens, bustrens of D-trens fijner vindt weten wij niet, dat kan alleen je paard je vertellen en je komt er pas achter als je het probeert. Ik zou dan niet met een watertrens beginnen, dat wiebelt een stuk meer dan een menbit dus dat lijkt me al niet heel handig.