ijslanderzadel vraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silly2004

ijslanderzadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 13:57

Is er iemand die mij kan vertellen of er ijslanderzadels bestaan van 15 inch? We hebben een kruising welsh ijslander,deze heeft de kleine korte rug van een welsh. Maar de vorm van een ijslander. Van gewone zadels hebben we de wintec,norton en star geprobeert maar deze liggen niet goed,te hoog op de rug. Nu heb ik voor mijn fjord een ijslanderzadel maar 7,5 inch. Die gleed echt als gegoten over zijn rug maar ja 17,5 is te lang voor zijn rug.

Molfre

Re: ijslanderzadel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:02

Als ze te hoog op de rug liggen, lijkt me dat de boom gewoon niet past. Daarnaast hebben ijslanders onderling ook allemaal een andere vorm.
Ik weet zo 1, 2, 3 niet van 15'' ijslander zadels, maar waarom anders niet een klein boomloos zadeltje proberen?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:49

voor je fjord een 7,5 inch? dat zal 17,5 moeten zijn denk.
Geen idee, hoe groot de persoon is die op je ijslander mix gaat rijden, maar een 15 inch zadel is dan kwa maat een klein kinderzadel.
ik zou dan idd voor een kort boomloos zadeltje gaan. voor zover ik weer is 16 inch een beetje de kleinste maat ijslander zadel. maar opmaat laten maken kan ook natuurlijk.

Silly2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 08:00

Haha kvika,dat was idd een typefout. Moet 17,5 inch zijn!
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik vraag me alleen af of het goed is om hem in te rijden met een boomloos zadel.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 08:11

Waarom niet? Als je een kwalitatief goed zadel hebt met een goede pas en inlages is er niks mis mee.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:21

Ik heb zelf een Christ velzadel met inlages. een van mijn ijslanders rij ik daar standaard mee.
Ze heeft een mooie rug, met of zonder boom zadel, de juiste spieren moeten wel aangestuurd worden.
Dit kun je al beginnen te doen door aan de hand te trainen. dan is het paard zijn rug,buik en achterhand al wat sterker voordat je er onder de man mee aan de slag gaat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:24

Boomloos is ook geschikt voor inrijden. Juist zeer geschikt want dat is net de tijd dat paarden nog veel veranderen qua groei en ook bespiering een boomloos zadel blijft dan passen maar een boomzadel past dan al snel niet meer. Het is wel van belang een goed kwalitatief zadel te kopen

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:36

Een ijslanderzadel van 15 inch zou ik je niet meteen aanraden :D
Maar de meer moderne ijslanderzadels zijn zo ontworpen dat ze een zit van 17,5 inch hebben, maar dat de kussens veel korter zijn. Mijn zadel is bijvoorbeeld een 17,5 inch, maar is maar 42cm lang.
Zoek maar eens op merken als Astund, Topreiter en Prydi :)