de Stableizer: een 'humane' praam?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

de Stableizer: een 'humane' praam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 01:50

Ik heb de zoekfuntie gebruikt maar ben geen topic tegen gekomen; als die er per ongeluk toch is, excuus!

Een stalgenootje van me deelde deze website, en ik walgde van wat ik zag:

Afbeelding

En de bijbehorende website: http://www.udderlyez.com/stableizer.php

Dtukjes en beetjes die ik heb gelezen, even vrij in het Nederlands vertaald:
"De Stableizer is de beste hulp die ik ooit ben tegengekomen, ik breng alle paarden ermee naar de paddock. We deden dat altijd met praam, maar de stableizer is makkelijker aan te passen en voorspelbaarder, de paarden letten echt goed op (...) het is de meest humane manier om je paard mee onder controle te houden, ze kunnen prima functioneren ermee en je kan ze er gewoon mee trainen (...) de stableizer is erg handig bij het africhten en kalmeren van jonge paarden"

Op het filmpje zie je zelfs een veulentje met dit ding om staan, en ook nog is helemaal in touwen gewikkeld. Kan iemand mij uitleggen wat er in godsnaam humaan is aan een touw (ook al zit er een plasticje om) tegen het tandvlees strak trekken?? Want ik snap het niet. Waarom doe je dit bij een veulentje, als je die met een beetje extra geduld ook zo de trailer op krijgt, zonder dat t' beestje half gesedeerd hoeft te zijn. Met als effect misschien wel dat ie zonder dat ding om juist nog feller wordt, en dus de rest van z'n leven voor ieder klein dingetje dat achterlijke ding om moet. Of zit ik er dan echt zo ver naast en is dit een humane methode? Ik kan het me echt niet voorstellen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 02:33

Mja, ik ben vanavond ook op Facebook in een discussie over dit ding terecht gekomen. En toen was mijn conclusie ook al: wat de bokker niet kent dat deugt niet.

Ik heb geen veulentje gezien dus ik ga het alleen over het paard op de foto hebben. En ik zie een renpaard die een halster over z'n hoofdstel draagt (zoals bijna elk paard bij tijd en wijle doet), en daaroverheen nog zo'n touwtje in z'n mond. Renpaard = heet paard, voor het gemak denk ik er ook nog even een druk terrein en een hoop publiek bij. En dan zie ik liever dit dan 5 kerels die aan een halster hangen. Dit lijkt me namelijk wat minder belastend voor de nekwervels van het paard, bij voorbeeld.
Daarnaast draagt dit paard de stableizer óver het halster heen. Dat halster draagt hij niet in de koers. Om het halster af te kunnen doen moet de stableizer ook af. Dit paard staat straks in de startbox met alleen een hoofdstelletje en een kousje. Met het kousje heb ik eigenlijk meer moeite, al snap ik daarvan ook het nut.

En ik zie ook liever dit, een eigenaar/groom die ervoor zorgt dat dit paard (heet paard, druk terrein enz) niet zomaar het publiek in kan rennen of iets anders geks uit kan halen dan iemand die niet beseft dat ie een paar honderd kilo eigen mening in handen heeft. Doe mij maar liever iemand die rekening houdt met de omstandigheden en zich verantwoordelijk opstelt tegenover de omgeving. Wat niet gezegd kan worden van veel recreanten die ik de afgelopen jaren om mij heen heb gezien.

Hiermee bedoel ik niet dat ik persé voor het gebruik van zo'n stableizer ben. Ik bedoel wel dat je niet meteen moet oordelen, en dat een hulpmiddel voor de ene paard-ruitercombinatie wel kan werken en voor de andere niet. Onder andere afhankelijk van de omgeving en context. En daarnaast vind ik dit paard een heel stuk fijner uit z'n ogen kijken dan het eerste het beste doodgeparelliede paard van een goedbedoelende maar de plank net mis slaande recreant.

8nnemiek

Re: de Stableizer: een 'humane' praam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 06:40

Dat ding zit dus strakgetrokken tegen het tandvlees?! %) tandvlees is zó gevoelig, daar ga je toch geen ruw touw tegenaan leggen?! Dat kan niet anders dan grote wonden veroorzaken lijkt me :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 06:45

Koper schreef:
Mja, ik ben vanavond ook op Facebook in een discussie over dit ding terecht gekomen. En toen was mijn conclusie ook al: wat de bokker niet kent dat deugt niet.

Ik heb geen veulentje gezien dus ik ga het alleen over het paard op de foto hebben. En ik zie een renpaard die een halster over z'n hoofdstel draagt (zoals bijna elk paard bij tijd en wijle doet), en daaroverheen nog zo'n touwtje in z'n mond. Renpaard = heet paard, voor het gemak denk ik er ook nog even een druk terrein en een hoop publiek bij. En dan zie ik liever dit dan 5 kerels die aan een halster hangen. Dit lijkt me namelijk wat minder belastend voor de nekwervels van het paard, bij voorbeeld.
Daarnaast draagt dit paard de stableizer óver het halster heen. Dat halster draagt hij niet in de koers. Om het halster af te kunnen doen moet de stableizer ook af. Dit paard staat straks in de startbox met alleen een hoofdstelletje en een kousje. Met het kousje heb ik eigenlijk meer moeite, al snap ik daarvan ook het nut.

En ik zie ook liever dit, een eigenaar/groom die ervoor zorgt dat dit paard (heet paard, druk terrein enz) niet zomaar het publiek in kan rennen of iets anders geks uit kan halen dan iemand die niet beseft dat ie een paar honderd kilo eigen mening in handen heeft. Doe mij maar liever iemand die rekening houdt met de omstandigheden en zich verantwoordelijk opstelt tegenover de omgeving. Wat niet gezegd kan worden van veel recreanten die ik de afgelopen jaren om mij heen heb gezien.

Hiermee bedoel ik niet dat ik persé voor het gebruik van zo'n stableizer ben. Ik bedoel wel dat je niet meteen moet oordelen, en dat een hulpmiddel voor de ene paard-ruitercombinatie wel kan werken en voor de andere niet. Onder andere afhankelijk van de omgeving en context. En daarnaast vind ik dit paard een heel stuk fijner uit z'n ogen kijken dan het eerste het beste doodgeparelliede paard van een goedbedoelende maar de plank net mis slaande recreant.

Amen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 06:48

Ik vindt het geen hulp middel op die manier maar een dwangmiddel.
Tandvlees is bij paarden evengoed heel gevoelig.
Ik snap best dat sommige paarden erg sterk kunnen worden. Maar daar zijn heus andere manieren voor.

Overigens vindt ik niet dat dit paard erg ongelukkig kijkt. Maar toch..
Er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 06:50

Maar hoe werkt het: doet het ding pijn en gehoorzaamt het paard daarom? Of pretendeert het ding, net als een praam, het paard te stimuleren endorfine aan te maken en wordt het paard daarom rustiger?
Dat kan ik uit de website nog niet halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 06:52

Het doet een paard geen pijn, zolang hij niet aan het touw of halster gaat trekken.

Overigens ben ik meer voor een andere praam , die je even snel op em af kan doen, en om de bovenlip zit, en niet tegen het tandvlees

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 06:57

En een ruw touw om het gevoelige neusdeel van het paard aanknellen is beter?
Er zijn momenten denkbaar waarop men wel moet beslissen om het paard rustig te houden dmv endorfines opwekken, zoals met een praam gebeurt. Of je moet gaan sederen..
Dan zie ik toch liever dit 'apparaat'..

Om het te gebruiken om een onrustig paard naar de paddock te geleiden vind ik wel onzin - leer dan liever je paard manieren.
Maar als hulp bij kleine medische ingrepen lijkt het me beter dan een praam.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 16-05-14 07:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 06:58

prugelpiet schreef:
Het doet een paard geen pijn, zolang hij niet aan het touw of halster gaat trekken.

Overigens ben ik meer voor een andere praam , die je even snel op em af kan doen, en om de bovenlip zit, en niet tegen het tandvlees

En als hij wel trekt doet het pijn? En dat is dan de methode: dat hij leert dat dat de bedoeling is en dus braaf blijft om die pijn te ontwijken

Degene die gequote wordt in de openingspost, schrijft dat ze de paarden eerst naar de paddock brachten met een praam, nou dan doe je in mijn ogen al iets verkeerd. Als je een paard moet verdoven of pijn moet doen om hem veilig naar een paddock te brengen, dan gaat er daarvoor al wat fout. Te weinig weidegang bijvoorbeeld
Ik zou zoiets nooit gebruiken in ieder geval

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:12

Voor mijn eigen paarden zou ik het nooit nodig hebben. Die hoeven geen race te rennen en zijn verder goed opgevoed. Lopen netjes mee zonder er vandoor te schieten, bijna bomproof, hoefsmid en dierenarts zijn beste vriendjes en trailer is ook geen probleem.

Ik twijfel nog een beetje of dit beter is of niet dan de gewone praam. Misschien omdat ik eerst dacht dat ze met haken de bovenlip omhoog hielden, maar nu is duidelijk dat het een touw met plastic omhulsel is. Dus vind het al iets minder eng dan dat ik eerst dacht. Vind het in ieder geval heel apart, en ook wel lastig, uit zien.

Vind het in ieder geval niet echt goed om dit soort dingen te gebruiken bij opvoedingsproblemen zoals naar de paddock brengen. Dat moet toch anders op te lossen zijn lijkt mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:27

prugelpiet schreef:

Natuurlijk doet het pijn, anders komen er geen endorfinen vrij. Dat is nu de hele bedoeling van het ding. Net als een praam.
Tja soms is het nodig.
Overigens staat het veulentje in het fiilmpje er niet mee, maar met een buckel-up

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 07:35

Koper: in de situatie die jij schetst kan ik me goed voorstellen dat je de boel zo veilig mogelijk wil houden, en dan liever een soort praam dan dat er vijf mensen aan hangen inderdaad, en dat de beestjes zo heet worden als ze op de baan op gaan doe je denk ik ook niet zo veel tegen, het zijn ook nog is van die jonkies allemaal. Ik vind wel dat ze zich op het terrein rond de baan maar moeten gedragen, waar andere mensen lopen. Deze foto is op een demonstratie genomen.. Geen idee of dit ook daadwerkelijk voor racepaarden wordt gebruikt? Ik kan me het eigenlijk niet voorstellen want een paard dat moet rennen ga je niet verdoven denk ik?
Ben het wel met je eens dat de gemiddelde parellidoos het er niet veel beter vanaf brengt.
Maar het gaat mij er hier om dat er blijkbaar dus mensen zijn die zo'n ding al gebruiken om het paard naar de paddock te brengen of zelfs bij het africhten (breaking zoals ze het noemen, daar durf ik niet de vertaling 'beleren' aan te geven). Dan sla je toch wel echt een aantal belangrijke stappen over imo.
Daarom zie ik dit ook niet liever of minder lief dan ignorant gekloot met foute NH

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:44

Met een gewone praam draai je een dun touwtje strak rond de bovenlip. Ik zie niet in waarom het ene als normaal beschouwd wordt en het andere verafschuwd wordt.
Ik vind dat de praam sowieso een instrument moet zijn waar een paard heel zelden (tot nooit) mee te maken moet krijgen. Enkel bij grote nood (bv. medische handelingen) is het in mijn ogen gerechtvaardigd. Maar nu worden pramen al omgedaan wanneer het paard geschoren, bekapt, ingeënt moet worden. Gewone handelingen. Dat vind ik echt van de zotte.
Want we spreken dan wel altijd over 'dat leuk stofje dat vrijkomt in de hersenen'. Maar waarom komt dat stofje vrij in de eerste plaats? En waarom staat dat stofje bekend voor zijn pijnstillende werking?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:48

Ik denk dat ze met paddock de voor-ring bedoelen tijdens een race. Waar de paarden aan de gokkers worden getoond en losgestapt worden. Niet de paddock om ze in los te laten.

Gebruikt Monty Robert ook niet af en toe zo'n ding, maar dan noemt-ie het Cheyenne-nogwat (of een andere Indianenstam - het was een Indianenuitvinding iig)? Touwtje over het tandvlees en achter de oren en dan vastgeknupt aan het zadel, zodat een paard zichzelf bij het bokken en de kop tussen de voorbenen steken tegenkomt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:49

Zo te zien is dat ding apart van het halster. Dus de opmerking dat het enkel pijn doet als ze eraan trekken klopt niet. Als ze trekken is het aan het halster, niet aan die stabilizer...
Ik vind het wel een apart ding. Volgens mij is het bedoeld dat ze zich concentreren op dat ding ipv op de omgeving...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:55

Ibbel schreef:
Ik denk dat ze met paddock de voor-ring bedoelen tijdens een race. Waar de paarden aan de gokkers worden getoond en losgestapt worden. Niet de paddock om ze in los te laten.

Gebruikt Monty Robert ook niet af en toe zo'n ding, maar dan noemt-ie het Cheyenne-nogwat (of een andere Indianenstam - het was een Indianenuitvinding iig)? Touwtje over het tandvlees en achter de oren en dan vastgeknupt aan het zadel, zodat een paard zichzelf bij het bokken en de kop tussen de voorbenen steken tegenkomt?

Klopt in het nederlands bokteugel genoemd. Een paard wat ik een paar keer getraind heb ( en ook gruwelijk hard van afgebokt ben) bokte zelfs bij Monty met dit ding in zijn mond..... Werkt dus niet altijd een goed ;)

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:57

Ik heb het inderdaad een poos terug al gezien.

En vind het een beetje jammer, dit is zo makkelijk manier dat mensen het niet meer op een andere vriendelijke manier Onder dwang proberen.

Ik laat me er buiten wat ik van dat ding vind, daar voor heb ik niet genoeg kennis

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:58

Als het werkt op endorfines, dan moet het paard toch enige seconden tegen de pijn aanlopen voordat de endorfines vrij komen? Het is niet a-la-seconde, daar gaat even overheen. Wellicht werkt het dus als: niet gedragen is pijn, blijft het paard in die pijn hangen, dan komen endorfines vrij, en wordt het paard daardoor alsnog rustig?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:03

Endorfines komen overigens niet alleen vrij door pijn. Ook als je een paard kriebelt bijv. op een plek die ze prettig vinden komt er endorfine vrij, of een paard wat luchtzuigt oid. Dus zeker niet altijd pijngerelateerd!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:09

Maar gezien de plek waar het touwtje loopt lijkt me dat in dit geval (net als bij een praam) wel het geval?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:12

Ik heb daarin geleerd dat wij de praam gebruiken als een uit de band getrokken manier om het grazen te simuleren. Bij het grazen drukt het paard de bovenlip op de grond, wiebelt, zoekt de beste stukjes uit. Die handeling, en die druk, zou endorfines geven. Wij hebben dit enorm uit verband getrokken en knellen de bovenlip van een paard af wanneer hij zn hoeven bekapt krijgt.

Ik heb het met een angstige welsh een keer geprobeerd met gewoon in de bovenlip knijpend masseren. Zelfde effect, geen praam bij nodig, en geen afgeknelde lichaamsdelen die bij het afhalen van de praam pijn doen.

Daarnaast ken ik ook een Tellington-Jones oefening waarbij je je wijsvinger en duim aan weerszijden van de bovenkaak plaats, op het tandvlees. Daar masseer je en geef je druk om ontspanning te krijgen. Deze plek is dus blijkbaar wel een goede plek om endorfines aan te laten maken, en zal om diezelfde reden ook uitgekozen zijn om de stableizer te hebben gemaakt.

Ik vind dit persoonlijk er een stuk vriendelijker uitzien dan een praam.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:14

De oortjes masseren tussen duim en wijsvinger helpt ook..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:16

En de neusgaten, en nog genoeg meer plekjes. Veel paarden hebben niet zo veel op met mensen die aan hun oren zitten, laat staan dat ze er een of andere klem op zetten. Ik denk dat dat uit het oog van kopschuwheid nieteens is overwogen.

Edit: Ik kijk even het filmpje van de link van de TS. Hoe daar dit voorwerp wordt gebruikt vind ik eigenlijk schandalig. Ze leren de paarden wennen aan harde geluiden als grasmaaiers, bladblazers en boren/zagen. En daarvoor hebben ze dat ding om. Ongelooflijk.
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 16-05-14 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:18

Ibbel schreef:

Denk inderdaad dat ze de voor-ring bedoelen, anders zou het inderdaad van de gekke zijn. Ik vind dit ding overigens echt niet erger dan een praam, eigenlijk nog veel minder erg. Een praam blijft bewegen als je hem op de bovenlip aanbrengt, mensen trekken eraan, het knelt onwijs af, ze worden heel strak aangebracht. Dit ding blijft in ieder geval stabiel liggen.

Uiteraard ben ik van mening dat pramen of deze Stableizer niet gebruikt zou moeten worden bij normale handelingen als inentingen, bekappen enzo. Dat is gewoon een stukje opvoeding. Die dingen zijn voor momenten waarop het echt niet anders kan. En laten we wel wezen: is het nu zoveel erger dat een paard even een hele kleine pijnprikkel krijgt en vervolgens kalmeert dan dat je in een situatie waarin snel gehandeld moet worden of veiligheid voor gaat je een gevecht moet aangaan met alle stress voor het paard van dien?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:20

Jannepauli schreef:
De oortjes masseren tussen duim en wijsvinger helpt ook..

Ik bedenk me heel even hoe je dat doet met een knettergek renpaard (die dat overigens niet allemaal zijn natuurlijk) met jochey op zn rug vlak voordat ie de track op moet... :')