Ervaringen Stubben Juventus dressuur en veelzijdigheid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Ervaringen Stubben Juventus dressuur en veelzijdigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 17:59

Hallo,
Na een ellenlange zadel pas toestand met nu in totaal 4 zadelmakers zijn we eruit dat er een Stubben Juventus 17 inch moet komen. Mijn huidige zadelmaker vindt echter dat ik moet gaan voor de veelzijdigheidsvariant, in tegenstelling tot de dressuurvariant. Dit, vanwege de wrongen icm mijn benen. Er was geen 17 inch dressuur beschikbaar om te passen, dus ik dacht, ik ga wat ervaringen opvragen. Het feit wilt nou eenmaal dat mijn budget na al die belachelijke consulten enorm gedaald is en ik geen nieuwe kan aanschaffen. Laten er nou meer tweedehandse Juventussen zijn in dressuurvariant.
Gezien ik het zadel in het bruin wil, is dat ook nog eens niet zo gemakkelijk.

Dus aan bokt de vraag, is er zo'n verschil in zit?
Ik ben 1.70 en 55 kilo. Mijn benen zijn normaal gemiddeld van lengte.

Hollyleaves

Re: Ervaringen Stubben Juventus dressuur en veelzijdigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:58

Niemand? :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:20

Mijn ervaring, en die van vele dames met mij, met Stübben is dat je jezelf compleet kapot rijdt op de voorboom. Een stalgenootje van mij gebruikte zelfs de term “je ontvrouwd voelen”. Aandachtpunt bij dit merk dus. En ja, ongeacht of dat een dressuur of VZH variant is. Ik ken overigens ook iemand die zweert bij haar Stübben.

Verder vind ik een 17 inch zadel voor iemand van 1.70 mtr aan de krappe kant. De inch-maat is in principe gebaseerd op de lengte zitbeenknobbel – knie. Met je 55 kg heb je wel een “klein kontje” bij je lengte, maar dat staat er (deels) los van. Je moet wel je benen kwijt kunnen op het zadel. Vermoedelijk dat daarom de zadelmaker een VZH adviseert. Bij een VZH-zadel is het zweetblad wat korter en meer naar voren gebouwd dan bij een dressuurzadel. Vermoedelijk zul je dan net je bovenbeen kwijt kunnen, terwijl je bij een 17 inch dressuurzadel dan wellicht met je knieën over de wrong zult komen.

De vraag is dus: waarom een 17 inch? Heeft je paard niet meer ruimte op de rug? Is dat omdat een 17.5 inch voor jouw achterwerk te groot is? En wat verwacht je van het zadel? Wil je vrnl recreatief rijden, een keer een sprongetje en een proefje op max L-niveau? Dan zal een VZH je beter passen. Als je een zadel wil om vrij fanatiek dressuur te rijden en zeker ook op wat hoger niveau (M+) zal je een VZH waarschijnlijk minder comfortabel gaan vinden. Ik zou in elk geval een 17 én 17.5 inch dressuur willen proberen voor ik iets ging aanschaffen.