Lucht zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DeniiSee

Lucht zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 15:32

Hallo,

Ik wil graag wat meer weten over een luchtzadel en kan nou niet heel veel vinden...
Wat zijn de voor en nadelen van een luchtzadel in vergelijking met een wol zadel?
Welke merken luchtzadels zijn er?
Wat zijn de ervaringen van een luchtzadel?
In welke prijsklasse zitten luchtzadels?

Alvast bedankt :)

ItsMe2

Re: Lucht zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:33

http://www.oldehietmoat.nl/
Hier staat veel over het 'flair systeem.

Zelf heb ik het alleen voor in het zadel.
Persoonlijk vind ik het ideaal! Als ik geld genoeg had, was het er achter bij de kussens ook al ingebouwd!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:36

Ik hoor vaak dat sommige paarden er beter onder lopen. Je kan ook een ander merk zadel om laten bouwen naar flair maar dat kost 500 euro dus dat heb ik toen niet gedaan.

Vinia18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 06:45

Ik heb zelf sinds enige maanden een schleese zadel. Voordeel is dat een luchtzadel op nagenoeg ieder paard aangepast kan worden en ook als je paard van bouw verandert kan het aangepast worden. Nadeel is wel dat het aanpassen lang niet door elke zadelmaker gedaan kan worden en er dus een prijskaartje aanhangt. Maar in de praktijk hoeft het niet vaak aangepast, tenzij je paard dramatisch van bouw verandert. Mocht je ooit een ander paard kopen kun je het zadel weer aan laten passen op je nieuwe paard, dus geen gezoek naar een nieuw passend zadel. Luchtzadels zijn in verhouding wel prijzig. Ik zou dan ook voor een tweedehands gaan en deze aanlaten passen. Mijn paard is er absoluut beter door gaan lopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:28

Uit een zadeldruk test met een luchtzadel is gebleken dat als de ruiter het paard goed volgt in de beweging, dat het dan fijn is voor het paard om eronder te bewegen, de druk komt dan mooi gelijkmatig over het zadel. Als de ruiter echter erg klapt, dan krijg je een soort springkussen effect, waardoor de klap eigenlijk twee keer komt, de ruiter (het zadel) gaat er dan dus meer van stuiteren.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:32

Volgens mijm chiropractor zijn luchtgevulde kussens in een zadel heel slecht voor de rug van je paard.. waarom precies weet ik niet meer..

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:44

Zelf een WOW-zadel, beide pony's lopen er stukken fijner onder.
Beide moeilijke rug en ook snel veranderlijk, dit zadel heeft echt een uitkomst geboden :)
Mijn ervaring in dus zeer positief.

Prijsklasse tweehands WOW is 1500-2500 denk ik zo, nieuw richting 4000.
Wat prettig is aan dit zadel is dat je alles kan aanpassen, er zitten verschillende luchtkamers in waardoor ook achter en voor passend op jouw paard gemaakt kan worden.
In principe komt de zadelmaker 1x in het half jaar, er zijn weinig zadelfitters/wowdealers helaas, wat wel extra kosten brengt. Maar na zo'n sessie is het zadel weer perfect op maat gemaakt voor zowel pony als ruiter. En een groot voordeel is dat de kussens niet opnieuw gevuld e.d. moeten worden, ze vullen/legen hem wanneer je erop zit. (per direct)

Ik heb begrepen dat zo'n zadel zachter kan zijn voor je paard, mits je dat als ruiter ook bent.
Je hebt meer contact als met wol vulling waardoor je paard ook meer jouw gehobbel zal voelen, maar dus ook subtiele zithulpen.

Ik ken in ieder geval het merk WOW dus, ik geloof dat wintec ze ook heeft.

Hoop dat je hier iets aan hebt :)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 04:15

ik heb een wintec pro met flair heel fijn zadel, paard loopt er goed onder en zadel was niet zo duur als een wow

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:07

Wintec heeft volgens mij geen flair.
Wow, schleese en Danny Kroetsch wel. En het kan dmv flair kussens worden ingebouwd in veel wolzadels.

Dat alle flair zadels aanpasbaar zijn voor bijna elk paard is niet echt waar. Schleese heeft wel een aanpasbare boom, dus meer aanpasbaar voor verschillende paarden. Wow zadels b.v. hebben maar 2 soorten zadelbomen, dat moet wel net passen voor de rug van je paard, de voorboom ( headplate ) is wel ruim aanpasbaar bij wow zadels. Tweedehandsprijs voor een wow ligt rond de 1000 euro.
Grote nadeel is dat er maar een beperkt aantal zadelfitters zijn die de zadels kunnen aanpassen qua lucht.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:18

Wintec heeft wel flair
ik heb een wintec isabell werth met lucht gehad.
Ik heb liever een zadel met wol, onder mijn kieffer met wol loopt hij fijner als onder het wintec met lucht.

Ik zei altijd dat ik liever wol heb dan mt lucht omdat voor mijn gevoel de lucht zich aanpast aan warmte/koude.. dus dat in de winter het zadel anders is als in de zomer.
Maar zadelmaker ontkende dat.

Wintec is natuurlijk minder kwaliteitsvorm dan de WOW.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:27

itsmi schreef:
Wintec heeft wel flair
Ik heb liever een zadel met wol, onder mijn kieffer met wol loopt hij fijner als onder het wintec met lucht.

Ik zei altijd dat ik liever wol heb dan mt lucht omdat voor mijn gevoel de lucht zich aanpast aan warmte/koude.. dus dat in de winter het zadel anders is als in de zomer.

Dat is Cair, in Wintec zit een cair systeem. Het is een soort van foam waar lucht in zit, maar niet de luchtzakken die je in een Flair-zadel vind, die met buisjes op te vullen zijn.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:32

Ik heb nu een wow zadel op mijn paard liggen en heb deze op advies van de zadelmaker met wol laten vullen.

Lucht is speciaal voor 1 ruiter en als je dus een paar kilo aankomt of afvalt ligt het al niet meer pas.
Ook zijn de kosten vele malen hoger en moet je vaker op laten vullen.
Er zijn maar 2 zadelmakers geloof ik welke lucht vullen en de gene die hier in de buurt zit komt noooooit aan mijn paard.
Dus al met al zit er nu wol in en mijn paard loopt heerlijk.

Cair is inderdaad wat anders. Dat werd mij sterk afgeraden. Het was lucht met een soort snot erin...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:35

_Nelleke_ schreef:
itsmi schreef:
Wintec heeft wel flair

Dat is Cair, in Wintec zit een cair systeem. Het is een soort van foam waar lucht in zit, maar niet de luchtzakken die je in een Flair-zadel vind, die met buisjes op te vullen zijn.

Oh sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Bedankt voor de uitleg!

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:51

Citaat:
Volgens mijm chiropractor zijn luchtgevulde kussens in een zadel heel slecht voor de rug van je paard.. waarom precies weet ik niet meer..

Ben heel benieuwd naar zijn antwoord.

In principe zijn alle zadels uitgevoerd met luchtgevulde kussens.
Lucht is in eerste instantie het materiaal wat de druk opvangt. Omdat leer niet luchtdicht is ontsnapt er een beetje van de lucht langs de stiknaden, de openingetjes voor het vullen en noem maar op. en dempt zo nog meer de schokken. Ook in een luchtdicht kussen werkt dat zo behalve dan dat de lucht intern verplaatst wordt en niet ontsnapt.

Ik dacht dat de duurdere Wintec modellen wel een goed flair systeem hebben en een ruime reeks verwisselbare kopijzers en kussens om het zadel individueel naar wens te maken. Ook heeft Wintec zich genoeg bewezen als duurzame zadels.

Past op elk paard is een term waarin ik niet geloof, niet voor wintec, niet voor een ander merk.
Ik geloof ook niet dat je een duur zadel moet kopen omdat het op elk paard past. Integendeel, als je twijvels over de pasvorm hebt geef dan niet te veel uit, zeker als je paard nog jong is en van lichaamsbouw verandert.
Ik vind dat een pre voor Wintec en Bates, maar kan niet over andere merken oordelen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 12:22

BMHP, het Cair systeem in wintec is echt niet vergelijkbaar met het flair systeem in bijv. een Wow.

Een Wow heeft kunststof zakken met lucht waar verder niks anders in zit dan lucht. Deze worden volledig afgesloten en kunnen worden opgepompt of leeggepompt middels een buisje die met een dopje en een waxje. Hier kan dus geen lucht uit ontsnappen (zoals bij een luchtbed bijvoorbeeld).

Cair is een soort foam die lucht vasthoudt, maar is verder niet aanpasbaar en is dus niet alleen lucht, maar ook foam. De nieuwere modellen wintec hebben inderdaad een systeem waarbij ze een soort inlages kunnen inschuiven om een zadel op een bepaald punt meer aanpasbaar te maken (was voorheen een nadeel van cair).

Wintec heeft zich zeker bewezen als budgetvriendelijk zeer betrouwbaar en aanpasbaar zadel. Wow daarentegen zijn de meningen sterk over verdeeld, en zijn allerminst budgetvriendelijk. ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:26

Ik heb ooit een Wintec met cair-systeem gehad. Wat een kei en keihard zadel was dat. Ik heb het zadel weg gedaan om de kussen veel te hard waren.