Balen van verschillende nieuwe zadels? wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Balen van verschillende nieuwe zadels? wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 14:58

Sinds 3 jaar ben ik bezig met mijn indmiddels 7-jarige arabier op zoek een goed zadel. Ik heb 2 zadelmakers met een goede reputatie en jarenlange ervaring (één is met pensioen, absoluut niet commercieel ingesteld, heeft het beste voor met het paard) elke 3 maanden naar mijn zadel laten kijken, en evntueel laten aanpassen en heb ook een goed nieuw duur zadel gekocht, ook opgemeten en telkens weer aangepast. Mijn paard heeft zeer snel aan beide kanten van de schoft witte plekken (geen wonden, maar er ontstaan witte haren). Ik ben dit jaar in klasse I endurance gestart, wat goed gaat. Ik zit dus lange uren in het zadel, heb een dressuurzadel omdat ik dan beter op mijn paard zit. Toch zat/zit me iets niet lekker, met name dat mijn paard in de overgangen zijn hoofd omhoog doet en niet zo gemakkelijk over de rug loopt (heb 1 tot 2x per week les). Zijn spieren in zijn achterhand zijn niet goed ontwikkeld, wat voor de mate waarin hij getraind wordt vreemd is. Mijn paard geeft bij het zadelen tekens van ongemak. Verder krijgt hij onbeperkt hooi van goede kwaliteit, de mineralen en krachtvoer die bij hem past, hij ziet er van buiten goed uit, goed gedrag en attent, staat 24 uur per dag buiten. Nu heb ik een osteopaat bij mijn paard laten komen en met eigen ogen heb ik gezien dat mijn paard echt pijn bij de schoft heeft, moeilijk inbuigt op rechts en extreem gevoelig op de rug is. Advies: veel oefeningen met grondwerk, en ondersteunen met supplementen, eventueel dry needling, dit zadel niet meer gebruiken, boom is te smal, zadel is te lang voor zijn rug en op zoek naar een korter zadel: misschien Albion, Prestige. Ik baal hier (voor mijn paard) enorm van, die oefeningen lukt wel e.d., maar nu kan ik weer op zoek naar een nieuw zadel en mijn goede zadelmakers: zijn ze niet te vertrouwen? Ik woon in de buurt van Zwolle en heb geen zin weer een dure verkeerde investering te doen en wil wel dat mijn paard lekker kan gaan lopen onder een goed passend zadel. Wat zouden jullie aanraden?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:03

Misschien een boomloos zadel proberen? ik heb jaren op een barefoot boomloos zadel gereden, als je netjes de pads gebruikt die erbij horen past het zadel zich netjes aan de rug van je paard en voor jezelf zit het ook nog eens als een lekkere stoel.. lijkt me ook wel fijn met endurance rijden haha ;)

Mijn oude paardje was ook zo lastig met de rug en toen ik daar mee ben gaan rijden is eigenlijk alles over gegaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit in jou geval ook gelijk zo is maar misschien kun je er eerst eens ergens lenen om uit te proberen :)

ze hebben veel verschillende modellen dus je kunt ook nog eens kijken wat jij het fijnst vind :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/

Akke_sSpring

Re: Balen van verschillende nieuwe zadels? wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:36

Ik zou je ook boomloos adviseren gezien de klachten en het gebrek aan bespiering. Mijn paard had dezelfde problemen. Sinds vorig jaar mei boomloos en het is een verschil van dag en nacht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:38

Startrekk dressuur?

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:26

Het arabierenzadel van Ninon Schutte?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:49

Boomloos verdeeld de druk heel slecht, voor iemand die endurance rijdt zou ik dat niet aanraden. Waarom geen veelzijdigheidzadel? Daar kan je wat lichter op zitten dan op een dressuurzadel en dat kan heel veel schelen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:44

sal01 schreef:
Het arabierenzadel van Ninon Schutte?

Mijn idee! lAls iemand een goed produkt wil leveren, dan is zij het wel.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:56

Is het mogelijk dat de ophanging van de stijgbeugelriemen te diep naar binnen drukken? Dan krijgt je paard ook drukplekken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:46

R12312 schreef:
Boomloos verdeeld de druk heel slecht, voor iemand die endurance rijdt zou ik dat niet aanraden. Waarom geen veelzijdigheidzadel? Daar kan je wat lichter op zitten dan op een dressuurzadel en dat kan heel veel schelen.

Een slecht kwaliteits boomloosje wellicht. Maar bv barefoot verdeeld de druk zeer goed, beter dan menig boomzadel

Ts ik zeg ook boomloos mar ga dan wel voor goede kwaliteit :)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 06:27

Een semi-boomloos? Bij greendistance verkopen ze trekker, omdat deze de druk goed verdeeld. Maar er zijn meerdere semi boomloze zadels. Hidalgo, freeform, etc. Ik krijg zelf een hidalgo voor mijn paardje met korte rug.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 08:46

Heleen Klumper komt ook in Zwolle, zij meet je paard helemaal op en meet aan de hand daarvan een zadel aan. Echt een kundige vrouw!
www.rielklumper.nl

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 08:52

Je kan je zadelmaker vertellen wat jou allemaal is verteld.. hij is ook niet helderziend, misschien heeft hij iets over het hoofd gezien waarmee hij dan ook geen rekening heeft gehouden ?

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:15

Sussanne schreef:
Een semi-boomloos? Bij greendistance verkopen ze trekker, omdat deze de druk goed verdeeld. Maar er zijn meerdere semi boomloze zadels. Hidalgo, freeform, etc. Ik krijg zelf een hidalgo voor mijn paardje met korte rug.

Er zijn meer adressen waar ze de Trekker verkopen, bijv. Per Mi Cavallo. Bij hen heb je bovendien de meeste keus in meerdere zadelmerken, ook die jij noemt. Ik zou ook niet op één merk gaan gokken.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:01

Vilar schreef:
Sussanne schreef:

Er zijn meer adressen waar ze de Trekker verkopen, bijv. Per Mi Cavallo. Bij hen heb je bovendien de meeste keus in meerdere zadelmerken, ook die jij noemt. Ik zou ook niet op één merk gaan gokken.

Klopt. Per mi cavallo is ook bij mij geweest. Ik doelde er meer op, dat ze een zadel voor endurance zocht. Green distance is voornamelijk gericht oo endurance en daar verkopen ze trekker, dus ik ga er van uit dat ze de trekker als een goede endurance optie zien.
Ik heb zelf goede evaringen met per mi cavallo. En het klopt dat ze daar een breed aanbod hebben in flex zadels. Het voordeel van deze zadels is dat het zadel mee groeit/krimpt met je paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:18

Ik raad ook boomloos of semi-boomloos aan. Voor mij en mijn pony dé uitkomst. Het past altijd op hem, of hij nou geen spieren heeft of in topconditie is. Hem in conditie krijgen gebeurt in een mum van tijd als ik dat met mijn boomloze doe, omdat ze daarin alle ruimte hebben om aan te komen in spier.

Het zijn ook echt zadels waar je uren in kan zitten!

Wel een kwalitatief goed boomloos zadel nemen, zoals barefoot, hidalgo, trekker, freeform. De wat goedkopere minder goede boomloosjes verdelen de druk niet zo goed. Terwijl in mijn post genoemde zadels dat juist heel goed doen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 16:25

Allemaal bedankt voor jullie tips! Mijn zadelmaker komt nog een keer en gaat alles (gratis) nog een keer bekijken en volgende week komt een goede osteopaat. Daarnaast ga ik me wat meer verdiepen in semi boomloze zadels. Vraag me af of ik (later) bij lange endurance wedstrijden dan geen druk plekken zou krijgen....

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:31

Zoek iemand die ervaring heeft met het ras en de sport. Je kunt wel goede zadelmakers hebben, maar die zijn meestal bezig om zadels voor gewone kwpn-ers aan te meten en komen die problemen die jij hebt in de praktijk te weinig tegen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:44

Aangezien er in de Endurance meerdere Arabische paarden lopen, zou je daar best eens rond kunnen vragen. Een goed Endurance zadel kan hetzelfde comfort bieden als een dressuurzadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 17:21

Specifiek voor de endurance is ook de Country Mill wel een aanrader, daar halen veel endurance-ruiters hun (boom)zadels weg naar tevredenheid.

Er is eigenlijk niet echt een reden om meer te twijfelen aan de drukverdeling van (semi-) boomloos dan aan die van boomzadels. Het zadel moet goed bij jou en je paard passen. Doet het dat niet, dan kan je met beide soorten problemen krijgen.

Heeft het (semi-) boomloze nog het voordeel dat die zich zelf automatisch aanpast terwijl je bij een boomzadel altijd achter de feiten aanloopt.

En wat is boomloos, en wat semi-boomloos...? Is moeilijk te vertellen :P
Moderne Barefoots met VPS zijn eigenlijk ook semi-boomloos maar worden als boomloos bestempeld.
En een Freeform, is ook voor beide benamingen wat te zeggen :)