Nieuw hoofdstel met schimmel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Nieuw hoofdstel met schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:08

Ik heb net mijn nieuwe leren hoofdstel binnen gekregen en er zit een hele witte laag over de frontriem (er zit plastic om heen). En nog een paar witte vlekken op de rest van het hoofdstel.

Dat heb ik wel eens vaker met een hoofdstel die ik invet en daarna niet gebruik. Maar bij een nieuw hoofdstel is dat toch niet goed?

En kan dat kwaad voor het hoofdstel? Ik weet natuurlijk niet hoelang dit er al in zit.
Moet ik hem terug sturen of gewoon schoon poetsen en zodra hij past invetten?

Groetjes Linda

IrishDraught

Re: Nieuw hoofdstel met schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:09

Denk dat het niet veel kwaad kan, zou hem passen en als hij niet past zo terugsturen als hij wel past poetsen en invetten.
Netjes is het niet maar vaak ben je met op en neer sturen meer moeite kwijt als zelf even poetsen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:14

Waarschijnlijk hadden ze het hoofdstel in de winkel al een tijd liggen, en niet gepoetst tussendoor. Dan kun je dat krijgen, ook met nieuwe hoofdstellen. Leer blijft leer. Schimmel is niet slecht, maar ik zou de winkel wel even aanspreken op het leveren van een product dat niet aan je verwachtingen (schoon..) voldoet.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:20

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb namelijk eens gelezen over schimmel die in het hoofdstel ging zitten. Maar als dit geen kwaad kan ga ik hem gewoon gebruiken.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:24

Ik weet niet beter dan dat schimmel het leer beschermd.
Al vind ik het geen nette service

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:29

Inderdaad, schimmel beschermd het leer, maar ik zou er zelf ook melding van maken.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:31

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben al een mailtje aan het schrijven naar de desbetreffende webwinkel :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:33

LesleyxLinn schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben al een mailtje aan het schrijven naar de desbetreffende webwinkel :)

Waarom?
Dat er schimmel opzit is juist een bewijs dat het al (goed) behandeld is.
Het is nl niet het leer wat schimmelt maar de beschermende olie/vet laag.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:43

Brainless schreef:
LesleyxLinn schreef:

Waarom?
Dat er schimmel opzit is juist een bewijs dat het al (goed) behandeld is.
Het is nl niet het leer wat schimmelt maar de beschermende olie/vet laag.

En toch vind ik het niet netjes dat er schimmel op zit.
Ik koop wel vaker een hoofdstel wat al goed behandeld is, maar daar hebben ze van te voren ook een doekje overheen gehaald. Vind ik toch wel zo netjes naar de klant toe.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:00

Ook nieuw leer kan inderdaad soms wat schimmelig zijn. Gewoon je hoofdstel even behandelen. Dit moet in principe toch voordat je het gebruikt :) .

Ik ben wel met je eens dat de winkel erg even een doekje overheen had moeten halen voor ze het versturen :j .

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:50

Volgens mij is het helemaal geen schimmel maar looizuur, wat je vaak ziet als witte waas over nieuw leer.
Looizuur wordt gebruikt bij de productie van leer, om de gebruikte huiden te conserveren, gaat helemaal door en door en kan wel eens zichtbaar worden op erg droog leer, zeker als het nog ongebruikt een poos in de winkel ligt. Zodra je je nieuwe leer eens goed in de olie zet of invet verdwijnt het vanzelf. Schimmel vormt zich niet op droog leer, wel op te vochtig leer, wat vaak gebeurd als je leer een poos weghangt in een vochtige ruimte of in de winter met vochtig weer.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:43

Ik heb een mailtje terug gehad van Agradi.
Bij mijn volgende bestelling kan ik hem een mailtje sturen en dan voegt hij iets extra's toe aan de bestelling! :)

Hoofdstel past in ieder geval, dus die ik ga de volgende keer even schoonmaken en invetten.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:53

Ik krijg af en toe ook nieuwe leer artikelen welke wit uitgeslagen zijn (deze week twee martingalen)
Volgens mijn leverancier is het geen schimmel maar een waslaag. Ik moet ook goed poetsen om het eraf te krijgen.