Barefoot Missoula Nut, korte rug..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LaScar

Barefoot Missoula Nut, korte rug..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 21:54

Goedenavond medebokkers!

Zo, eindelijk weer op Bokt, en gelijk met wat vragen..
Ik heb hier thuis een hele lieve tinkerkruising van 3 jaar staan (wordt 1 Juni 4), en ookal wil ik het rustig aan doen qua inrijden, het zoeken van een leuk zadel begint nu toch wel te kriebelen.. :o
Nou ben ik helemaal overtuigd van Barefoot, en ik ben dan ook vrijwel zeker dat ik een BF ga aanschaffen. Ook hebben we ons oog laten vallen op de westernmodellen, want wat zou Oscar een perfect westernpaardje zijn zeg! Ja, hoe we het gaan doen weten we wel.

Maar een zadel is een ander verhaal.. Nou hebben we al niet heel veel keuze wat betreft westernmodellen van BF, maar heb een paar tweedehands missoula nut zadels voorbij zien komen waar ik toch best een beetje verliefd op ben geworden.. :D nou zijn die er alleen in maat 1 en 2, en daar ligt het probleem..
Ik heb laatst even de meetlint erop gelegd, en wat heeft mijn vriendje toch een korte rug.. Ja, een korte rug wist ik wel, maar als ik de meetlint zou moeten geloven moet zijn zadel nog onder de 40 cm zijn.. Tja, Missoula Nut maat 1 is 59 cm... ;(

Nou kan de Arizona Nut in maat 0 besteld worden, maar om een of andere reden trekt dit model mij niet zo aan.. (en tweedehands missoula nut compleet was veel goedkoper dan wat ik voor de arizona nut + alle toebehoren nieuw zou moeten betalen)

Nu is mijn vraag misschien een gekke, maar is het reëel om een Missoula Nut maat 1 in overweging te nemen? (zag overigens ook een kortere hier op bokt staan, maar dan nog ben ik bang dat het veel te lang is..)
Oscar is een beetje een late groeier en is nu nog wel in de hoogte bezig, maar zou zijn rug ook nog langer worden?

Hij is nu rond de 1.40m, is best stevig gebouwd (moet nog wel de spieren kweken)

Ik zou graag jullie meningen horen!
Had graag een foto willen plaatsen maar kan nu even niet, zal het zo snel mogelijk proberen

pmarena

Re: Barefoot Missoula Nut, korte rug..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:20

Het is wel een lastige wens hoor, westernzadel op kort Fjordje....

Er rijden zat Fjorden met westernzadels rond, en je kan er veilig vanuit gaan dat 99% van die dieren met een westernpad van 80cm lengte rondlopen en een zadel dat zeker niet snel korter dan 59 zal gaan zijn.

Bij westernzadels is het redelijk gebruikelijk dat ze een stuk langer zijn dan wat een Engelse zadelpasser als maximum hoort te hanteren.

Persoonlijk vind ik het bij een Barefoot geen probleem als een zadel wat langer is dan "hoe het hoort" omdat het zowel voor als achter mee kan bewegen en het eigenlijk geen ruitergewicht op ongeschikt plekken laat drukken.

Maar er zit natuurlijk wel een limiet aan, een eigenlijk te lang zadel zal al snel een minder prettige ligging hebben.

En toch wat ten koste gaan van bewegingsvrijheid van schouders (waar het zadel dan al snel overheen ligt en ook al kan het mee bewegen, geen zadel erop is natuurlijk altijd nog fijner :P ) en heupbotten die tegen het achterste randje aan kunnen lopen tijdens wendingen.

En niet te vergeten bij paardjes met een wat hoger gebouwde achterhand en een wiebelig loopje dat de onderrug steeds onder het achterste randje van zadel / pad door rolt, waardoor vooral het langere winterhaar op een gegeven moment toch af gaat breken en je "kale" plekken achter je zadel kan gaan krijgen.

Kortom: het kàn goed werken en soms is het de beste optie omdat kortere zadels grotere problemen geven, maar op zich geeft het natuurlijk wat meer rust als je niet steeds zeer alert moet zijn op problemen omdat je van tevoren al weet dat je zadel eigenlijk te lang is :)

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 15:35

pmarena schreef:
Het is wel een lastige wens hoor, westernzadel op kort Fjordje....

Er rijden zat Fjorden met westernzadels rond, en je kan er veilig vanuit gaan dat 99% van die dieren met een westernpad van 80cm lengte rondlopen en een zadel dat zeker niet snel korter dan 59 zal gaan zijn.

Bij westernzadels is het redelijk gebruikelijk dat ze een stuk langer zijn dan wat een Engelse zadelpasser als maximum hoort te hanteren.

Persoonlijk vind ik het bij een Barefoot geen probleem als een zadel wat langer is dan "hoe het hoort" omdat het zowel voor als achter mee kan bewegen en het eigenlijk geen ruitergewicht op ongeschikt plekken laat drukken.

Maar er zit natuurlijk wel een limiet aan, een eigenlijk te lang zadel zal al snel een minder prettige ligging hebben.

En toch wat ten koste gaan van bewegingsvrijheid van schouders (waar het zadel dan al snel overheen ligt en ook al kan het mee bewegen, geen zadel erop is natuurlijk altijd nog fijner :P ) en heupbotten die tegen het achterste randje aan kunnen lopen tijdens wendingen.

En niet te vergeten bij paardjes met een wat hoger gebouwde achterhand en een wiebelig loopje dat de onderrug steeds onder het achterste randje van zadel / pad door rolt, waardoor vooral het langere winterhaar op een gegeven moment toch af gaat breken en je "kale" plekken achter je zadel kan gaan krijgen.

Kortom: het kàn goed werken en soms is het de beste optie omdat kortere zadels grotere problemen geven, maar op zich geeft het natuurlijk wat meer rust als je niet steeds zeer alert moet zijn op problemen omdat je van tevoren al weet dat je zadel eigenlijk te lang is :)

Heel erg bedankt voor uw reactie! Mijn paardje (geen fjordje maar tinkertje trouwens :D ) is nog in de groei en ik heb tijd genoeg om te wachten tot zijn bouw niet meer veel verandert, dus in dat opzicht moet ik gewoon nog afwachten..

Toch ben ik hard aan het hopen dat in ieder geval een van de westernmodellen van Barefoot gaat passen, al dan niet iets te lang voor het 'mooie'

Ik Heb er wel aan gedacht om over een tijdje in ieder geval een testzadel te huren, zodat ik duidelijk kan zien of het echt niet gaat passen of dat het toch wel mogelijk is, maar ik kan nergens een Missoula Nut testzadel beschikbaar vinden..

Nogmaals heel erg dank voor de reactie, heeft erg geholpen! :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:42

De Missoula nut heeft square skirts, en het is de vraag of die niet in de flanken gaan prikken bij je tinkertje. Als je een boomloos zadel zoekt voor een kortgerugde pony kan je beter eens kijken in de hoek van de roundskirts. Ik weet dat Marcella hier op Bokt naar tevredenheid een Hidalgo Milwaukee heeft op haar korte fjordje en ik heb zelf op mijn hafje de Barefoot Arizona en Bob Marshall.

Je hebt het nu trouwens over de Barefoot maten die op tinkertjes rug zouden passen, maar houdt er rekening mee dat je jouw billen (en de rest van je lijf) ook comfortabel kwijt moet kunnen in het zadel.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:47

Is het niet zo dat je de Barefoot Cheyenne ook kunt bestellen met een fork?? Zodat je toch het westernidee hebt (fenders en fork) maar dan niet de square skirts van een westernmodel en misschien is de Cheyenne ook wat korter??

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 16:56

Maflinger_S schreef:
De Missoula nut heeft square skirts, en het is de vraag of die niet in de flanken gaan prikken bij je tinkertje. Als je een boomloos zadel zoekt voor een kortgerugde pony kan je beter eens kijken in de hoek van de roundskirts. Ik weet dat Marcella hier op Bokt naar tevredenheid een Hidalgo Milwaukee heeft op haar korte fjordje en ik heb zelf op mijn hafje de Barefoot Arizona en Bob Marshall.

Je hebt het nu trouwens over de Barefoot maten die op tinkertjes rug zouden passen, maar houdt er rekening mee dat je jouw billen (en de rest van je lijf) ook comfortabel kwijt moet kunnen in het zadel.

Bedankt! Ja, dat van die roundskirts zat ik ook al aan te denken.. Mijn voorkeur ging puur uit naar dit model omdat ik het mooier vind, maarja, als het niet past wordt dat lastig :P

En wat je zegt over dat ik erin moet passen klopt, heb zelf niet zoveel 'vlees op mijn botten' om het maar even zo te zeggen, dus te groot zal ik zeker niet zijn. een te grote zitting kan daarnaast dan weer wel snel voorkomen maar naar mijn idee is dat een stuk minder vervelend dan te klein..

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 16:57

Maeve schreef:
Is het niet zo dat je de Barefoot Cheyenne ook kunt bestellen met een fork?? Zodat je toch het westernidee hebt (fenders en fork) maar dan niet de square skirts van een westernmodel en misschien is de Cheyenne ook wat korter??

Dat wist ik niet, ga daar toch eens naar kijken! Klopt, de Cheyenne is korter dan de Missoula nut en is ook in maat 0 verkrijgbaar, handig voor als een echt westernmodel echt niet gaat passen!
Dankjewel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:05

Och sorry, hoe kom ik nu toch bij een Fjord, er staat duidelijk Tinkertje :o Y;(

Het Butterfly model van de Virginia Rose / Missoula Nut ziet er wat stoerder uit dan de roundskirt van de Arizona inderdaad :j

Voor de beeldvorming: de foto's die hier staan:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... a-Nut.html

De 3e en 4e foto zijn van de Missoula Nut maat 1 op mijn D-pony van ca. 1m45, en de laatste foto's zijn van de Haflinger van Nelleke hier op Bokt, die is volgens mij zo'n beetje dezelfde maat maar dat weet ik niet (meer) 100% zeker :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:40

pmarena schreef:
Het Butterfly model van de Virginia Rose / Missoula Nut ziet er wat stoerder uit dan de roundskirt van de Arizona inderdaad :j

Wat is er nou weer niet stoer genoeg aan roundskirt >;)

Die Milwaukee gaat op een standaard gebouwde tinker (met ronde buik en singelplek vóór die buik) niet werken. Net zoals de meeste boomloze zadels heeft hij de rigging te ver naar achteren, 3/4 rigging terwijl je voor een paard met de bouw van een tinker (of fjord ;) ) een full rigging nodig hebt. Zoek dan in elk geval een zadel met een aanpasbare rigging, doe die rigging zo ver mogelijk naar voren en omdat je zadel dan geheid gaat kwispelen zoek er een mooie flank cinch bij.

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 18:04

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:10

Dat is wel een typisch schuur-gevoelig ruggetje zo met die hoge achterhand :=

Als je een western-Barefoot wilt gaan proberen dan zou ik echt voor een Arizona maat 0 gaan, goede kans dat je daar zelf prima in past want je bent hartstikke mooi slank zo te zien +:)+

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 18:22

Dat dacht ik ook al ja, hij is natuurlijk wel nog aan het schommelen met zijn achterhand en voorhand qua hoogte maar een rechte rug heeft hij niet echt..

Dat wordt deze zomervakantie veel zadels testen denk ik, als eerste de Arizona (of Arizona Nut) en dan later misschien nog kijken of een Missoula Nut maat 1 past, is toch wel mijn favoriete zadel van BF qua uiterlijk :o
Maar wat het beste past heeft natuurlijk mijn eerste prioriteit!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 18:27

Koper schreef:
pmarena schreef:

Wat is er nou weer niet stoer genoeg aan roundskirt >;)

Die Milwaukee gaat op een standaard gebouwde tinker (met ronde buik en singelplek vóór die buik) niet werken. Net zoals de meeste boomloze zadels heeft hij de rigging te ver naar achteren, 3/4 rigging terwijl je voor een paard met de bouw van een tinker (of fjord ;) ) een full rigging nodig hebt. Zoek dan in elk geval een zadel met een aanpasbare rigging, doe die rigging zo ver mogelijk naar voren en omdat je zadel dan geheid gaat kwispelen zoek er een mooie flank cinch bij.

Iedereen zijn voorkeur hahah :D vind roundskirt overigens absoluut niet lelijk o.i.d. hoor!

Bedankt voor de tip, zal daar zeker naar op zoek gaan! zo'n ronde buik heeft Oscar i.d.d ook, daar zat ik ook al over te twisten..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:03

Ik zie op je foto's inderdaad de buik TS. Bij heel veel boomloze zadels is de rigging (singelstootophanging) een probleem voor dit soort buiken. Omdat door de singelplek de singel, en dus het zadel, naar voren worden getrokken. Een banaansingel helpt wel iets maar hoe verder naar voren de rigging hoe handiger. Alleen heb je dat dus nauwelijks bij boomloze zadels.

Mijn ruin (met ook korte rug, en ook tinkermodel buik) is overbouwd en voor hem heb ik een pad die aan de achterkant wat oploopt. Ik gebruik die pad al jaren en hij heeft er nog nooit schuurplekken van gekregen.

Erg leuke tinkie heb je trouwens, leuk zo'n rooie en er zit een mooi smoeltje op :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:46

Naarmate die ouder wordt en je goed traint dan zal hij vast ook wel een wat rondere en makkelijkere rug krijgen, dan wordt het allemaal wat makkelijker qua zadels :j

Op zich is het bij deze bouw met wat verder naar voren gelegen singelgroeve wel altijd fijn om een C-vormige singel te gebruiken zodat de singelgespen wat verder naar achteren komen te liggen en je zadel niet zo snel naar voren getrokken wordt.

Voor Engelse zadels zijn die singels makkelijk te vinden maar voor western is dat een heel stuk lastiger.

Ik denk dat een Arizona Nut (voor nu) niet zo'n succes zal zijn eerlijk gezegd :=
Die is toche en stuk stugger dan de normale Arizona en bij korte ruggetjes met een wat hoge achterhand zie je al snel dat de achterkant van het zadel erg in de lucht gaat steken.

Kan op zich weinig kwaad maar het ziet er echt heel erg lüllig uit :(:)

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 16:49

Koper schreef:
Ik zie op je foto's inderdaad de buik TS. Bij heel veel boomloze zadels is de rigging (singelstootophanging) een probleem voor dit soort buiken. Omdat door de singelplek de singel, en dus het zadel, naar voren worden getrokken. Een banaansingel helpt wel iets maar hoe verder naar voren de rigging hoe handiger. Alleen heb je dat dus nauwelijks bij boomloze zadels.

Mijn ruin (met ook korte rug, en ook tinkermodel buik) is overbouwd en voor hem heb ik een pad die aan de achterkant wat oploopt. Ik gebruik die pad al jaren en hij heeft er nog nooit schuurplekken van gekregen.

Erg leuke tinkie heb je trouwens, leuk zo'n rooie en er zit een mooi smoeltje op :)

Bedankt voor de reactie! Ik ga maar eens op zoek naar wat informatie hierover :)

Bedankt namens Oscar :D

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 16:53

pmarena schreef:
Naarmate die ouder wordt en je goed traint dan zal hij vast ook wel een wat rondere en makkelijkere rug krijgen, dan wordt het allemaal wat makkelijker qua zadels :j

Op zich is het bij deze bouw met wat verder naar voren gelegen singelgroeve wel altijd fijn om een C-vormige singel te gebruiken zodat de singelgespen wat verder naar achteren komen te liggen en je zadel niet zo snel naar voren getrokken wordt.

Voor Engelse zadels zijn die singels makkelijk te vinden maar voor western is dat een heel stuk lastiger.

Ik denk dat een Arizona Nut (voor nu) niet zo'n succes zal zijn eerlijk gezegd :=
Die is toche en stuk stugger dan de normale Arizona en bij korte ruggetjes met een wat hoge achterhand zie je al snel dat de achterkant van het zadel erg in de lucht gaat steken.

Kan op zich weinig kwaad maar het ziet er echt heel erg lüllig uit :(:)

Dat zijn rug nog anders wordt denk ik ook ja, vandaar dat ik voorlopig nog niet van plan ben zadels te gaan testen/kopen. Ik zal eens op zoek gaan naar wat informatie over dat soort singels :)

Oh dat is ook zo, de Arizona Nut is natuurlijk van tuigleder gemaakt -O-

Dan wordt het eerst de Arizona testen en eventueel (wss een tijd later) de Missoula Nut. voor de zekerheid :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:30

Zo'n singel daar doe je sowieso geen miskoop aan gezien de afstand schoft-elleboog, de lengte / type die je koopt hang natuurlijk alleen wel af van je zadel en als je dat nog niet hebt...nieuw probleem :P

Tipje: niet eerst een (goedkope) banaan- of maansingel proberen want dat is eigenlijk zonde van je geld.
Bananen trek je vaak (vrijwel) recht tijdens het aansingelen, vooral de goedkope neopreen versies :=

Dan kan je later alsnog een echte C-vormige kopen en was die banaan weggegooid geld :(:)

Ik kan me voorstellen dat je zadels die je wel echt heel erg gaaf vindt, toch wilt testen.
Al is het alleen maar zodat je zéker weet dat het inderdaad geen succes is, dan hoef je daar ook geen twijfelachtig gevoel meer over te hebben :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:39

Een stevige, leren banaansingel is wel degelijk vormvast en dus functioneel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:43

Qua klantenervaringen hoor ik toch (erg) vaak dat een C-singel betere resultaten geeft (ook dan een leren banaan) Y;(

Neem daarbij dat maar weinig mensen een stevige lederen banaansingel kopen, je koopt toch al snel een wat goedkopere "om te proberen" en kan dan de indruk krijgen dat zo'n anders gevormde singel geen nut heeft.

Voorheen raadde ik ook altijd bananen aan, maar nu die C-vormige singels zijn uitgevonden blijkt gewoon dat dat meestal beter werkt.

Dus het is maar een tip voor TS :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:09

Het lijkt mij dat de gewone Arizona Nut korter is dan de Arizona misoula Nut van Barefoot

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 21:42

Heel erg dank voor de tips, helpt me echt met beslissingen!
Ik ga morgen eens uitgebreid googelen naar die singels, erg interessant :)
heb vandaag even zijn bouw goed op de foto gezet, zal het zo hier plaatsen voor een duidelijk recent beeld.

Arjan1983 schreef:
Het lijkt mij dat de gewone Arizona Nut korter is dan de Arizona misoula Nut van Barefoot

Klopt, de Arizona (Nut) maat 1 is 58cm en de Missoula Nut 59. Daarnaast is de Arizona er ook in maat 0, 53 cm (en de Arizona Nut ook op bestelling)

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 19:50