Argentaan bit slecht ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kmariee

Argentaan bit slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 17:21

Hallo,

Even een vraagje, Gister heb ik een nieuw bit gekocht wat zacht zou zijn en het knabbelen zou stimuleren een dubbel gebroken watertrens van argentaan.

Ik heb in de winkel advies gevraagd en er bij gevraagd of het geen koper was ivm dat ik gehoord heb dat dit de lever van je paard zou kunnen beschadigen of een alergische reactie kan geven.

Nu schijnt er dus ja... toch ondanks dat de persoon zij dat het "argentaan" is na onderzoek op internet na een opmerking er over van een mede ruiter toch koper in te zitten maar me paardje loopt er wel ( tot nu toe ) beter op.

Mijn vraag is.
Weet iemand hoe je kan merken of ze er een alergische reactie opgeeft en is het echt zo slecht ?
Rijden julie ook met argentaan en zo ja hoelang al en merk je dat het "vergif" zou zijn de koper ?
Wat doen julie hier mee en waarom hebben julie toch gekozen voor argentaan ?

Afbeelding

jesss_amigo

Re: Argentaan bit slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:28

Ik heb ook een argentaans bit en merk helemaal niks slechts! Mijn paard reageert er super op en kwijlt ook zoals het hoort. Ik merk niks van vergif. Mij werd het ook aangeboden in de winkel. Ik had eerst zo' n appelbit maar die vond ik aan de buitenkanten wel scherp vandaar dat ik nu met argentaan rijd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:35

Een paard hoort helemaal biet te kwijlen....
Die hoort zn speeksel weg te kunnen slikken..
Dus dan zit je neusriem te strak mogelijk..of je hebt je paard te opgekropt lopen..

Hier gewoon een simpel enkelgebroken trensje in..

Zou alleen niet weten waarom koper giftig zou zijn??

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 17:47

@jolliegirl Het schijnt slecht te zijn voor de lever, kan er weinig over vinden op internet vandaar mijn vraag of er mensen zijn die dit wel weten etc. Ben benieuwd :)

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:02

@ jolliegirl Naja het is niet echt kwijlen, maar als hij bijvoorbeeld gras heeft gegeten zie je wel een klein beetje groen speeksel zeg maar. Ik heb mijn sperriem en neusriem vrij los zitten en mijn paard loopt niet opgekropt (nog niet een op de loodlijn, heb een vrij lang paard dat moeilijk bij elkaar te rijden is) Maar zal er toch eens wat meer op gaan letten ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 21:43

Bedoelde t niet als aanval hoor :)
Mijne schuimt ook..vaak als hij wat dressuurmatig a.h werk moet..
Dikke klodders is niet goed... Lippebstiftje is ok.. Dat heeft ie zelfs met logeren aan een halster.. :)

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 16:11

Haha oke, ja het is inderdaad meer een lippenstiftje. (grappig bedacht haha)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:25

Koper is alleen schadelijk als er groene aanslag op komt. Zolang het bit schoon blijft, is er naar mijn weten niets aan de hand.

Lippenstift schuim is inderdaad prima, lange draden kwijl zeker niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:53

Koper (zonder groene oxide) is schadelijk voor schapen maar niet voor paarden. Ja okee, als de dosering hoog genoeg is is alles giftig, maar je zult een paard niet kunnen vergiftigen met een bit wat van een koperlegering is gemaakt. Ik zou me meer zorgen maken om het nikkel wat er in zit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 18:55

Angela schreef:
Koper is alleen schadelijk als er groene aanslag op komt. Zolang het bit schoon blijft, is er naar mijn weten niets aan de hand.

Waarom is groene aanslag (Alg?) schadelijk?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:58

Jolliegirl schreef:
Angela schreef:

Waarom is groene aanslag (Alg?) schadelijk?

Groene aanslag op koper betekent dat het aan het oxideren is, dat is dus geen alg :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:05

Dar groene spul is zeg maar koperroest, dat schijnt idd niet gezond te zijn

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:09

Een tijd terug hebben ze van het Duitse blad Cavallo een test gedaan of een paard door aurigan bitten e.d. ook schadelijke stoffen binnen zou krijgen. Dit was dus niet het geval.

Koperoxide is overigens wel ongezond, maar dat kun je voorkomen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:14

Op deze site staat uitgelegd wat alle materialen zijn: http://paardenbitten.nl/het-bit/materialen/
Als je verder kijkt vindt je op deze site ook uitleg over het 'schuimen' van paarden. Bitten met Argentaan of koperlegeringen moeten goed schoon gehouden worden, dan is er niks aan de hand. Dat de winkel je een bit verkoopt waar 'geen koper' in zou zitten maar wel argentaan is belachelijk. Argentaan bestaat namelijk uit koper en messing.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:15

ik rij ook met een argentaan bit en mijn paard reageert er veel beter op dan wanneer ik met een 'gewoon' bit rij. ik reed altijd met een enkel gebroken trens van 'gewoon' materiaal, maar dat pakte hij vaak vast en maakte zich erg sterk. Een stal genoot van mij had een dubbel gebroken argentaan bit en zei dat ik dat wel eens mocht proberen, al bij de eerste x rijden merkte ik gelijk verschil, hij pakte het bit niet meer vast en liet zich lekker los komen :)

Ik rij er nu al zo'n 3 jaar mee en kan nergens aan merken waarom het slecht zou zijn voor je paard :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:18

De mini hoeveelheden koper die ze misschien binnen krijgen van een bit kunnen ze best verwerken.

Het oxideren is idd slecht, dit kun je voorkomen door goed onderhoud. Als er wel oxidatie op het bit zit zet het bit dan even een nachtje in de cola. De volgende dag goed afspoelen en droog maken en het is weer super netjes.

Kmariee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:55

Harststikke bedankt voor de de reacties, Top !
Ik ben weer gerust gesteld, ze loopt er stuk beter op dan een "gewoo" bitje :)