Dilemma.. Dilemma.. Ik ga geld uitgeven aan een nieuw zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ilsse

Dilemma.. Dilemma.. Ik ga geld uitgeven aan een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:21

Hallo Bokkers,

Na overleg met een zadelmaker een aantal zadels gepast vandaag, ik ga dit jaar eens uitgeven aan een nieuw goed passend zadel voor mijn allerliefst en dierbaar bezit. *\o/*

Maar... Ik koop niet zomaar iets. Ik zit zelf met een Hernia dus rijden lukt op dit moment niet goed en al helemaal niet in mijn huidige zadel. Daarnaast wil ik veel stevigheid na mijn operatie als ik weer in het zadel klim.

Mijn keus is gevallen op:

- Bates Innova óf
- Anatomica ocant

Vandaag heb ik de Bates Innova gepast, de zadelmaker is positief over dit zadel. Omdat ik natuurlijk goed investeer, ben ik benieuwd naar jullie mening. Eventueel andere zadels met flinke wrong? Tips altijd welkom. ( Witte plekken op de schoft zijn niet door mij veroorzaakt, arm paard )

Zadel geeft geen drukking, ligt overal even zwaar. Naar mijn inzien kiept hij wat naar achter. Of kijk ik er raar tegen aan? ( Heb ff gegoogeld, lijkt bij veel paarden zo te liggen )

Nogmaals, ik koop pas een zadel na verder overleg met de zadelmaker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt!

accady

Re: Dilemma.. Dilemma.. Ik ga geld uitgeven aan een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:47

ik zou wachten tot na je operatie want kan het niet zo zijn dat je daarna ook weer anders zit en anders voelt dan nu ivm je hernia?

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:48

Nee denk dat het gevoel hetzelfde is, alleen mijn pijn is dan weg. Mijn voorkeur gaat in elk geval uit naar een zadel met meer wrong.

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:49

Het is moeilijk oordelen op een foto. Ben je je er wel van bewust dat, als het Bates zadel het cair systeem heeft, dit geen lucht is maar foam luchtdicht afgesloten. Na verloop van tijd heeft dit foam geen veerkracht meer en geeft het drukplekken. Ook krijg je uiteindelijk een soort van gleuf tussen de twee panels voor en achter. Dit kan ook drukplekken veroorzaken. Ik heb zelf altijd gedacht dat er lucht in het cair systeem zat en ik voelde me erg bedonderd dat er geen lucht maar foam in zat en dat de kwaliteit daarvan om te huilen was. Sterker nog, het voor en achter panel zaten met plakband (!) aan elkaar geplakt. Echt niet fijn!

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:51

Oh jeetje... Is iets om over na te denken dus! Ik snap dat het moeilijk oordelen is vanaf een foto. Mijn zadelmaker vind hem prettig liggen. Maar zo op het oog weet ik het niet.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:51

Kan je nu rijden? Of rijd je nu ook niet? Want als je nu ook niet rijd, zou ik wachten totdat je wel weer rijdt. Dan kan je het zadel ook beter testen. Vooral als je zo'n duur zadel wil kopen, dan zou ik zeker willen weten of jij zelf er wel mee kan rijden.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:52

Er zijn dagen bij dat het me lukt om te rijden, het schijnt zelfs erg goed te zijn bij een hernia.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:55

Anatomica octant is een dikke aanrader! Zit heerlijk zacht en je hebt veel steun aan de wrongen. Ik heb zelf de Orion (ook heel fijn) maar op stage zit ik toch wel het liefst op de octant :))
Ik heb het idee dat dit zadel te smal is.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:56

Amiigo schreef:
Anatomica octant is een dikke aanrader! Zit heerlijk zacht en je hebt veel steun aan de wrongen. Ik heb zelf de Orion (ook heel fijn) maar op stage zit ik toch wel het liefst op de octant :))
Ik heb het idee dat dit zadel te smal is.

Zou je denken, het is een wijd... Ik hoor van meer mensen dat de Anatomica een aanrader is. Ik zit nu net te kijken naar de Kentaur Aprodite of Rossner Montreal

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:57

Ik zou er zeker over nadenken. Dat cair, daar wordt je paard echt niet blij van en het zit uiteindelijk ook echt harder dan een wollen vulling. Dus voor je rug zou ik alleen al voor een merk gaan met een wollen vulling of een zeer goede kwaliteit synthetisch zodat de veerkracht beter gewaarborgd blijft. En wat rena100 ook zegt, je kunt een zadel pas goed beoordelen als je er mee gedraafd hebt. Dat geldt ook voor je zadelmaker. Hij kan niet beoordelen of je zadel goed ligt als je er niet mee gedraafd hebt.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:57

Het is niet 100% duidelijk te zien op de foto's, maar zoals ik het bekijk, moet er een bredere boom in. Is de juiste boommaat opgemeten met zo'n wintec boommetertje?

Zelf zou ik persoonlijk geen luchtkussens of aanverwanten kiezen als je het zadel op 1 paard gebruikt. Het is zowel een voordeel als een nadeel dat deze kussens niet vervormen. Wol past zich aan aan de rug van je paard. Zo'n luchtkussen blijft liggen zoals die ligt. Handig als je meerdere paarden onder hetzelfde zadel wil. Maar voor 1 paard zou ik toch kussens nemen die vormen.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:58

Op basis van deze foto's zou mijn inziens niemands iets zinnigs kunnen zeggen daar het zadel niet aangesingeld is. Het aansingelen kan de ligging van een zadel zo veel veranderen.. en wat beweging met ruiter er op kan ook nog eens wat doen.
Ik zou sowieso pas een ander zadel kopen als je het ook kan uit proberen met rijden. Het goed liggen op je paard is erg belangrijk maar als je er niet lekker op blijkt te zitten gaat het nooit werken.

Iig sterkte met je operatie en herstel! :)

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:59

Geen expert hier maar ook ik heb het idee dat je zadel net wat te smal is waardoor die dus ook net een tikkie achter over kantelt.
Dit is wat ik zie op de foto's. Verder geen ervaringen met beide zadels maar wou toch even reageren :)
Succes met je zoektocht naar een fijn zadel voor jou en je paardje en sterkte met je operatie!

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:59

Een zadel met Cair heeft dus zo zn voordelen niet. ( Wat ik wel had gedacht in eerste stantie )

Ik kan het wel uitproberen met rijden, nogal eigenwijs.nl zeg maar.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:01

Jehebt op de foto de singel ook niet vast zitten. Dan kan het ook een vertekend beeld geven. Ik zou sowieso kijken hoe die ligt met de singel eraan. Zo rij je tenslotte ook.
Verder, ik heb zelf het idee dat ie niet achterover hangt, maar is lastig beoordelen zo.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:04

Kentaur en rossner heb ik ook gehad, kentaur penelopa vond ik fijn, Medea kon ik echt niet op zitten, zit wel voldoende wrong op maar de zit was voor mij te vlak.
Rossner Amerika had ik helemaal in het begin (3-4 jaar geleden) dus daar kan ik niet meer zo goed over oordelen :) de montreal lijkt me wel een fijn zadel!

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 13:05

Ik snap dat het zo moeilijk te beoordelen is. Zadel ligt verder prima onder de man ( Dat is uiteraard wel getest ) Boommaat is opgemeten dmv zo'n flexibel/staal achtig ding :-p die weer uittekenen op papier en weer vergelijken met deze boom. Ik begrijp dat ik dus beter niet voor Cair kan gaan. Even andere zadelmaker zoeken dus, aangezien deze mij de cair juist aan heeft bevolen

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 13:06

Amiigo schreef:
Kentaur en rossner heb ik ook gehad, kentaur penelopa vond ik fijn, Medea kon ik echt niet op zitten, zit wel voldoende wrong op maar de zit was voor mij te vlak.
Rossner Amerika had ik helemaal in het begin (3-4 jaar geleden) dus daar kan ik niet meer zo goed over oordelen :) de montreal lijkt me wel een fijn zadel!

De rossner Amerika heb ik ook bij een aantal paarden gehad, maar ik zoek toch meer wrong. De Montreal lijkt me in dat geval beter. Iemand ervaring met de zadelmaker van Divoza Leek?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:11

Zadels is altijd zo'n drama vind ik. Ik heb net zoals jou het idee dat hij iets achterover kiept. En ik vind hem vrij hoog liggen, zelf vind ik dat met rijden niet zo fijn. Maar dat is persoonlijke voorkeur. Ik heb net een nieuw stubben zadel, begin is altijd behoorlijk wennen.

Succes met de beslissing.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 13:12

Absoluut... Het is altijd weer een drama een goed zadel te vinden. Daarnaast zijn die krengen ook nog ontiegelijk duur............en dus niet zomaar even een uitgave

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:16

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:17

Euroriding titan of zaldi san jorge hebben ook veel wrong en ik rij ook met een hernia

vosscot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:18

Ik had veel last van mijn rug en had een euroriding diamant zadel, heerlijk maar toch te weinig steun.
Daarom overgestapt naar een anatomica octant, heerlijk! lekker stevige wrong en fijne zit die wel diep is maar niet té. De zitting is ook heerlijk zacht. Wat voor mij nog belangrijker was, was de ligging op mijn paard en de octant was een van de weinige zadels met genoeg schoudervrijheid. Ben heel tevreden!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:49

Ik ben zelf heel erg te spreken over mijn Kent & Masters. De S-serie heeft veel wrong, verwisselbare boom en wolgevulde kussens..

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:01

Ook ik ben sinds een jaar in het bezit van een Kent & Masters

Afbeelding

Voor mijn paard met hoge schoft en een gevoelige rug wil ik écht niks anders meer. Dit zadel is zo goed aan te passen, ik zweer erbij. Ook de kniewrongen geven mij voldoende steun en sinds ik met dit zadel rijd heb ik ook nooit meer last van mijn rug gehad.

Ervaringen met de zadels die jij noemt heb ik niet. Maar ik wilde graag mijn ervaring delen. Misschien dat je er wat aan hebt :)