Niet goed begrepen

het is een traploos verstelbare boom, een zelfde soort systeem als Kieffer heeft. Dus géén wintec systeem. Je kunt dus door je zadelmaker het kopijzer laten aanpassen naar het paard (dus niet als Ainsley, je kunt het niet zelf doen, gaat dmv infraroodtechniek), er wordt met nadruk bij gezegd dat de kussens daarbij ook moeten worden aangepast. De techniek is niet nieuw. Kieffer heeft het, zoals eerder gezegd, Passier heeft het ook al langer, Stübben heeft een briljant bedachte flexibele boom die in de lengte meebeweegt, en enorm aanpasbare kussens.
Als mensen denken dat ze dat zadel gewoon op elk paard kunnen leggen, hebben ze dus gewoon niet goed begrepen wat er staat. Het zadel is voor verschillende paarden aanpasbaar, er staat helemaal niet dat het op alle paarden past. Eens het aangepast is op een bepaald paard, past het alleen op dat paard. Maar het gaat wel lang mee, omdat je het zadel kunt meeveranderen met het paard, en eventueel als je het paard verkoopt en een ander koopt, er een redelijke kans is dat het zadel daarop weer aan te passen is. Maar het is dus niet zo dat je het zadel mee naar de manege kunt nemen en het op random ieder paard kunt leggen, en het past. Er is geen enkel zadel waarmee dat kan.
Ik heb een prachtig Kieffer zadel met dezelfde techniek, en het is inmiddels knap oud, ziet er nog steeds uit als nieuw, en het was iedere keer idd naadloos aan te passen door een zadelmaker. Mijn jonge merrie past hem alleen niet, voor haar is de boom te rond, zij heeft een vrij rechte rug. Stübben had voor haar de perfecte boom, en met de aanpasbaarheid van de kussens, verwacht ik dat de Stübben net als zijn voorganger vrij lang mee zal gaan.