verschillende soorten paarden - 1 zadel = passier

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elize2310

verschillende soorten paarden - 1 zadel = passier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:14

hoii,
ik zag net een filmpje op de G. Passier facebook dat ging over een speciaal gemaakte boom (ofziets,het is duits dus kon niet alles precies verstaan) die op alle soorten paarden en pony's zou passen. Op hun site zie ik dan weer niets terug over dit systeem, wel over een frt-systeem.

Wat vinden jullie hiervan?
Meningen en ervaringen gevraagd! :D
Als dit echt zou zijn is dit natuurlijk ideaal!

groetjes!

Leen

Re: verschillende soorten paarden - 1 zadel = passier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:29

Dit is gewoon een verwisselbare boom zoals wintec, bates, tekna, kent and masters,... (Als ik het goed begrijp, anders is het eentje die traploos verstelbaar is zoals ainsley een aantal modellen heeft. Daar steek je geen andere boom in maar die maak je gewoon breder of smaller.)

Deze zadels zijn lang niet geschikt voor elk paard. En zeker niet om verschillende paarden tegelijk te rijden. De kussens zijn ook gevormd naar het paard, de lengte moet ook goed zitten. Een kopijzer bepaald niet de hele ligging van het zadel.
Mijn paard kan bijvoorbeeld geen wintec op. Past gewoon niet, ondanks alle maten van kopijzers, pads die je bij de kussens kan bijsteken,... Tekna paste bijvoorbeeld door enkel het kopijzer aan te passen wel.

Geen goede reclame vind ik :n mensen gaan denken als ze dat zadel kopen het dan ook op echt elk paard past. Maarja, zo'n reclame heeft wintec ed. ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 16:56

Niet goed begrepen :) het is een traploos verstelbare boom, een zelfde soort systeem als Kieffer heeft. Dus géén wintec systeem. Je kunt dus door je zadelmaker het kopijzer laten aanpassen naar het paard (dus niet als Ainsley, je kunt het niet zelf doen, gaat dmv infraroodtechniek), er wordt met nadruk bij gezegd dat de kussens daarbij ook moeten worden aangepast. De techniek is niet nieuw. Kieffer heeft het, zoals eerder gezegd, Passier heeft het ook al langer, Stübben heeft een briljant bedachte flexibele boom die in de lengte meebeweegt, en enorm aanpasbare kussens.

Als mensen denken dat ze dat zadel gewoon op elk paard kunnen leggen, hebben ze dus gewoon niet goed begrepen wat er staat. Het zadel is voor verschillende paarden aanpasbaar, er staat helemaal niet dat het op alle paarden past. Eens het aangepast is op een bepaald paard, past het alleen op dat paard. Maar het gaat wel lang mee, omdat je het zadel kunt meeveranderen met het paard, en eventueel als je het paard verkoopt en een ander koopt, er een redelijke kans is dat het zadel daarop weer aan te passen is. Maar het is dus niet zo dat je het zadel mee naar de manege kunt nemen en het op random ieder paard kunt leggen, en het past. Er is geen enkel zadel waarmee dat kan.

Ik heb een prachtig Kieffer zadel met dezelfde techniek, en het is inmiddels knap oud, ziet er nog steeds uit als nieuw, en het was iedere keer idd naadloos aan te passen door een zadelmaker. Mijn jonge merrie past hem alleen niet, voor haar is de boom te rond, zij heeft een vrij rechte rug. Stübben had voor haar de perfecte boom, en met de aanpasbaarheid van de kussens, verwacht ik dat de Stübben net als zijn voorganger vrij lang mee zal gaan.

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 17:01

Yamcha schreef:
Niet goed begrepen :) het is een traploos verstelbare boom, een zelfde soort systeem als Kieffer heeft. Dus géén wintec systeem. Je kunt dus door je zadelmaker het kopijzer laten aanpassen naar het paard (dus niet als Ainsley, je kunt het niet zelf doen, gaat dmv infraroodtechniek), er wordt met nadruk bij gezegd dat de kussens daarbij ook moeten worden aangepast. De techniek is niet nieuw. Kieffer heeft het, zoals eerder gezegd, Passier heeft het ook al langer, Stübben heeft een briljant bedachte flexibele boom die in de lengte meebeweegt, en enorm aanpasbare kussens.

Als mensen denken dat ze dat zadel gewoon op elk paard kunnen leggen, hebben ze dus gewoon niet goed begrepen wat er staat. Het zadel is voor verschillende paarden aanpasbaar, er staat helemaal niet dat het op alle paarden past. Eens het aangepast is op een bepaald paard, past het alleen op dat paard. Maar het gaat wel lang mee, omdat je het zadel kunt meeveranderen met het paard, en eventueel als je het paard verkoopt en een ander koopt, er een redelijke kans is dat het zadel daarop weer aan te passen is. Maar het is dus niet zo dat je het zadel mee naar de manege kunt nemen en het op random ieder paard kunt leggen, en het past. Er is geen enkel zadel waarmee dat kan.

Ik heb een prachtig Kieffer zadel met dezelfde techniek, en het is inmiddels knap oud, ziet er nog steeds uit als nieuw, en het was iedere keer idd naadloos aan te passen door een zadelmaker. Mijn jonge merrie past hem alleen niet, voor haar is de boom te rond, zij heeft een vrij rechte rug. Stübben had voor haar de perfecte boom, en met de aanpasbaarheid van de kussens, verwacht ik dat de Stübben net als zijn voorganger vrij lang mee zal gaan.

dat dacht ik eerlijk gezegd al een beetje, mijn duits is niet zo goed als ik dacht ;)
Het is wel een vrij handige techniek, ook die van kieffer.
Hopen dat ze ooit een keer met een volledig uitzichzelf aanpasbaar zadel komen in de maten, shet - cob- full - xfull. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:04

Ja, dat zou zeer praktisch zijn idd :') maar dat zie ik nog niet gebeuren :')

Maar goed, je weet het niet, de techniek die er nu in mijn Stübben zadel zit is zonder meer briljant, en 10 jaar geleden dacht ook niemand dat dat kon. Maar zadels die ook in grootte veranderen...... hmmmm..... dat lijkt me wel heel lastig.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:26

Het zou geweldig zijn, 1 zadel dat ideaal is voor iedere paardenrug.... helaas is dat niet het geval, en gaat dat (tenzij we ieder paard klonen en we allemaal dezelfde hebben die ook allemaal exact dezelfde training, voeding en leefomstandigheden, en allemaal in dezelfde gezondheidstoestand blijven) ook niet gebeuren.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:31

Klopt inderdaad, Sommer zadels hebben ook verstelbare boom, dat is dan het kopijzer. Bij ons nieuwe paard kon dat dus aangepast worden zodat het ook bij zijn rug paste. Niet voor meerdere paarden tegelijk dus.