[WN] Zadelkeuze. Australian saddle of Western Saddle ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsu

Zadelkeuze. Australian saddle of Western Saddle ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 07:37

Dag mede-bokkers
Even een kleine geschiedenis van mijn rijverleden.
een jaar of 5 terug had ik een arabier waar ik kleine competities jumping mee reed, vooral voor de fun eigenlijk. Nu deze arabier was geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Bokken, vier poten in de lucht , wegrennen , .. Alles wat je je zowat kan bedenken. Met hem reed ik vooral met een springzadel en af en toe met een veelzijdigheidszadel. Medisch was hij volledig gecheckt , geen rugproblemen ofzo die dit gedrag veroorzaakten , gewoon een slechte opvoeding. Soit , Kazan (de arabier dus) had een tijdje mank gestaan en mijn stiefvader (dierenarts) had gezegd om hem rustig los te rijden door een buitenrit te gaan doen. (hij was altijd kalmer buiten als in de piste) Maar onderweg schoten er ineens 2 dirtbikes uit de bos net langs Kazan. Dus hij schrok en zette het op een lopen , ik ben er toen afgevallen , met mijn been in de beugel blijven hangen en met alle gevolgen vandien .. Gebroken been , gekneusde en gebroken ribben , hersenschudding .. Tot de dag van vandaag blijft het een mysterie hoe ik thuis ben geraakt. Blijkbaar ben ik er toch terug opgekropen en heeft hij me thuisgebracht. Want mijn moeder heeft me gevonden , half liggend in zijn nek en nogal bloederig en zanderig. Ik herinner me niets.

Na een lange revalidatie hebben mijn ouders beslist Kazan te verkopen aan iemand die veel meer van arabieren kende en tot de dag van vandaag staat hij daar nog steeds.

Vanaf die dag heb ik nooit meer gereden .. Tot 2 jaar terug de kriebels terugkwamen. Ik ben toen een paar keer in de manege gaan rijden en merkte dat mijn rijvaardigheid toch nog niet volledig weg was , alleen had ik ontzettende schrik. Na een half jaar in de manege rijden ging het weer beter , maar voelde me toch nog steeds onzeker. Toen vond ik een advertentie om een buitenrit te gaan doen met westernpaarden. Ik belde en ben gegaan .. Ik reed op een lekker vinnig paardje met de naam Luna. Ze was wel vinnig en goed vooruit , maar schrok van niets ! Ik voelde me ook een pak zekerder in een westernzadel als op die veelzijdigheidszadels van de manege. Hoe vaker ik ging buitenrijden met die groep hoe beter ik werd ! Altijd op verschillende paarden , veel vertrouwen in mijzelf terugvinden enzoverder. Ik heb wel een totter gedaan , maar nadien eigelijk niet meer of minder schrik gekregen.

Nu , 2 jaar verder heb ik gekozen voor een eigen paard , na veel opzoekwerk uitgekomen bij een koudbloed , een ardenner. Dit vooral omdat deze paarden koel zijn in het hoofd en onder de meeste omstandigheden rustig blijven. Ik heb een toppaardje ! Zelf opgevoed van 0 , hij is superaanhankelijk en doet nooit een misstap. Nu heb ik al verschillende zadels op hem geprobeerd en merk ik dat mijn rijstijl en zekerheid sterk afhangt van het zadel. In een westernzadel voel ik me op mijn gemak , rustig en gaat het rijden echt super ! In een veelzijdigheidszadel verkramp ik en voel ik me verschrikkelijk onzeker !!

Nu rade een vriendin van me aan om eens een Australian stock zadel te proberen. Omdat je daar een groot gevoel van veiligheid in hebt , nog beter als een westernzadel. Zelf heb ik nog nooit op een stock zadel gereden , maar na wat opzoekwerk lijkt dit me wel interessant. Vooral omdat het wat veelzijdiger lijkt als een westernzadel.
Daarom vroeg ik me af wat nu het beste zou zijn .. Terug naar een westernzadel te gaan of toch te optioneren voor een stock zadel? Sato is nu eindelijk volgroeid en ik kan nu een keuze maken zonder nog vaak te moeten wisselen omdat het niet meer past.

(sorry voor het lange verhaal maar ik wou jullie een volledig idee geven van wat en hoe)

Angela

Re: Zadelkeuze. Australian saddle of Western Saddle ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 07:46

Een goed stockzadel is zijn gewicht in goud waard als je het mij vraagt. Je kunt er mee doen wat je wilt: dressuur, springen of gewoon lekker naar buiten. De "vleugels" aan de voorkant maakt dat je gemakkelijk kunt blijven zitten als het paard een rare sprong maakt. Zelf heb ik ook een (kruising) arabier gehad. Als hij iets eng vond, ging hij op de rem, vol op de rem, ook vanuit galop. Door dat zadel bleef je dan zitten, echt als een huis. Ook bij een sprong opzij kon ik met dat zadel gemakkelijk mijn balans houden, veel gemakkelijker als bij mijn dressuurzadel.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:22

HAR --> WN-TR

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 23:58

Wat een verhaal... Fijn dat je weer het plezier terughebt!

Ik heb ook een stockzadel overwogen maar ik vond dat nog 'ingewikkelder' dan een westernzadel, qua zoeken naar goede kwaliteit + juiste maat en model. Heb mede daarom het idee laten varen en voor een westernzadel gekozen.
Pasvorm is dus ook nog iets, zeker voor zo een breed welllicht relatief kort paard. :)

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:28

Ingewikkeld ? Oh uh .. Heb net een afspraak gemaakt om er eentje te laten passen. Hopelijk kom ik niet uit als complete loser zoals mijn eerste keer aansingelen van een westernzadel :=
Ik had een filmpje op youtube gevonden met wel wat uitleg , alleen lijkt er zo'n dekje bij te zijn om het beter te doen passen ofzoiets waar ik niet aan uit kan.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:30

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:30

Bij een Australian Stock Saddle kan je gewoon elk dekje gebruiken dat je wilt. :)
Leuk dat je het gaat proberen, die zadels zien er geweldig uit!

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:36

Lynnepinny , Ik vind je profile pic echt super trouwens (Kakashi fan !)
Ja ik heb 2 afspraken .. 1 Voor een westernzadel en 1 voor een stock saddle. Het stock saddle is wel tweedehands dus dit gaat moeilijk zijn om te kijken of het past denk ik.. Vond in Belgie niet meteen iemand die deze nieuw aanbood tegen een degelijke prijs. Een nieuw western zadel op maat kost me 900€ een nieuw stock zadel op maat kost me 2500€ :p

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:37

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik rij op dit moment een ardenner bij die niet over een zadel beschikt. Zo'n Australian stock saddle trekt me echt aan, maar worden die gemaakt in zo'n grote maat? Of zit er geen boom in deze zadels?

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:40

Goh , ik heb er een vrij brede gevonden , nu mijn ardenner is niet zo breed uitgeslagen .. Iedereen komt altijd langs met van die brede zadels speciaal voor trekpaarden en deze vallen echt slecht. Terwijl ik gereden heb met een zadel dat een boom had van een D-pony en dit viel echt perfect. Het is wat proberen en zoeken , maar ik weet niet hoe breed deze zadels gaan , zal eens kijken voor je

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:42

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:44

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:44

(Hihi, dankje! Kakashi is awesome :D)
En kijk bij sites als eBay en Marktplaats wel uit dat je geen neppe te pakken hebt! Helaas zijn die er heel veel..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:46

Ik heb even naar z'n foto's gekeken, maar mijn ardenner is een stukje breder gebouwd dan die van jou. Hij heeft ook wel meer vet, hij heeft 5 jaar als grasmaaier op het land gestaan namelijk. Wel mooi dat hij zwart is! Die van mij wordt vaak aangezien als een overbouwde haflinger namelijk!

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:50

Hoe ben je er zeker van dat ze echt zijn ?
Ik heb er namelijk 2 op het oog
nummer 1 :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nummer 2 :
Afbeelding

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:52

Cyella schreef:
Ik heb even naar z'n foto's gekeken, maar mijn ardenner is een stukje breder gebouwd dan die van jou. Hij heeft ook wel meer vet, hij heeft 5 jaar als grasmaaier op het land gestaan namelijk. Wel mooi dat hij zwart is! Die van mij wordt vaak aangezien als een overbouwde haflinger namelijk!

Zijn broers waren ook een PAK breder ! Mijn word gezien als overgroeide merens of zelfs fries -.-
Eerlijk gezegd weet ik niet zeker wat hij is. Hij is verkocht als Ardenner , maar na wat opzoekwerk zou hij een kruising zijn tussen een ardenner en een nederlands trekpaard :s maar dan vind ik hem nog klein haha

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:57

Ik zal even een paar foto's van hem zoeken, dit is hoe ik hem de eerste keer uit de wei haalde:
Afbeelding

Zo staat hij er tegenwoordig bij:
Afbeelding

Ik heb wel een fatsoenlijke barebackpad voor hem, maar ik wil toch liever een zadel hebben. Vooral omdat hij heel erg hoog opgooit in draf.

Ik heb daar trouwens geen rijkleding aan omdat ik ten eerste sowieso geen zadel heb, en omdat ik toen aan het oefenen was met wijken voor druk, wat hij overigens erg moeilijk vind nogsteeds. Heb jij daar tips voor, heb gezien dat jij ook aan parelli doet!

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:03

Ik rij al jaren met plezier op een (nep) Australian (made in India of zo), maar ook die zit geweldig.
Mijn paard is ook vrij breed en heeft een korte rug, maar wel een pittig ding. Eigenlijk schrikt ze niet zo snel, maar mocht ze een keer een gekke sprong opzij maken of een noodstop (wel eens gebeurd) dan zit je in zo'n zadel als in je grootmoeders oude sofabank. Volgens mij val je er nog niet uit al zou je paard een koprol maken :)
Wel hoor ik dat als mensen er voor de eerste keer mee rijden, achteraf blauwe plekken aan de bovenbenen hebben. Vooral mensen met bredere bovenbenen, maar dat zal wel aan de grootte van mijn zadel liggen en een kwestie van wennen zijn.
Ik kan zo'n zadel echt aanraden.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:31

Op die eerste zie ik wel duidelijk het logo van de originele, maar dit kan alsnog niet kloppen. Ik las gisteren in een ander topic over dit soort zadels dat er Australian Stock Saddle Co. op moet staan. Let op de Co.!
Maarja, er zijn natuurlijk vele andere merken met Stockzadels, bijvoorbeeld Wintec of Norton. Deze zijn volgensmij ook ietsie goedkoper, niet zeker :D

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 11:53

@Cyella Wat een knapperd , hoe hoog is hij ?
Hij lijkt toch de bouw te hebben van mijne , zeker qua rug alleen ietsie breeder. Want ik lees altijd dat trekpaarden amper schoft hebben maar de mijne heeft er dus wel eenjte en zo te zien de jouwe ook.

@Gee : dat is mij dus ook gezegd ! Ik heb zo veel schrik terug te vallen dat ik echt een zadel zoek waar ik me goed in voel. Men vriend zei ook dat ik zo snel mogelijk moest bellen vooral omdat die twee aan zachte prijzen zijn :)

@lynnepinny : Ok ik let op de Co .

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:58

Citaat:
Ik rij al jaren met plezier op een (nep) Australian (made in India of zo), maar ook die zit geweldig.

Maar hoe lekker het zit, zegt niks over de kwaliteit van de boom, en dat vind ik juist belangrijk...

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 12:15

Jeeej vandaag al kunnen regelen dat ik mag passen :) spannend

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:21

Kitsu schreef:
@Cyella Wat een knapperd , hoe hoog is hij ?
Hij lijkt toch de bouw te hebben van mijne , zeker qua rug alleen ietsie breeder. Want ik lees altijd dat trekpaarden amper schoft hebben maar de mijne heeft er dus wel eenjte en zo te zien de jouwe ook.

@Gee : dat is mij dus ook gezegd ! Ik heb zo veel schrik terug te vallen dat ik echt een zadel zoek waar ik me goed in voel. Men vriend zei ook dat ik zo snel mogelijk moest bellen vooral omdat die twee aan zachte prijzen zijn :)

@lynnepinny : Ok ik let op de Co .

Zijn schoft is iets lager dan mijn gehele lengte, dus ik denk tussen de 1.65 en 1.70
Zijn bouw is inderdaad hetzelfde, maar net iets breder. Hij is ook 11 jaar, dus niet verbazend! Die van mij heeft ook wel degelijk schoft ja, maar geen hoge, uitstekende. Je voelt en ziet hem wel zitten. Ik hoor graag hoe het zadel bevalt! Ondanks dat dit een verzorgpaard is, als ik een paard koop is het deze. Hij is zo lekker sober, vriendelijk en eerlijk van karakter. En super lief en aanhankelijk, bombroof. Alleen het rijden is echt een ramp tot nu toe, maar hij is ook nog maar net 'onder het zadel'. Heb een nieuw hoofdstel besteld voor hem, misschien dat dat iets uitmaakt. Wil hem zowel met bit als zonder rijden omdat hij zonder bit héél moeilijk reageert. Daar zijn we nog veel mee aan het oefenen, net als het wijken voor druk. Ben er al 3 maanden mee bezig, maar toch snapt hij het principe niet. Het is van oorsprong een trekpaard, en die gebruiken sneller hun gewicht om iets op te lossen. Als ik bijvoorbeeld in zijn zij duw om hem te laten wijken(natuurlijk met tussenstappen, voor lichte hulpen) dan duw ik uiteindelijk met mijn gehele kracht, en hij duwt met zijn gehele kracht. Wie wint er dan? :Y)

Gelukkig doet hij het ook vaker wél goed, dan wordt hij uitgebreid beloond, maar het muntje is nog niet gevallen bij hem. Op teugeldruk bij een touwhoofdstel reageert hij wel goed tijdens grondwerk, maar onder de man is de inwerking weer anders, daar zijn we ook vollop mee aan het oefenen.

Ik weet niet of je misschien nog tips hebt hiervoor, ik kan me voorstellen dat je dezelfde problemen bent tegengekomen! Ik beloon trouwens tijdens grondwerk voor de oefeningen die voor hem moeilijk zijn met kleine stukjes wortel of soms appel. Anders krijgt hij gewoon een stembeloning.

EDIT: En knap is hij zeker zeg! Ben heel blij dat ik hem mag verzorgen, hij heeft voordat ik hem ging verzorgen te koop gestaan, dus als ik zou willen zou ik hem kunnen overnemen, dat is een fijn gevoel natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:33

Je hebt verschillende modellen stockzadels; met en zonder knop en met kussens (bij de betere merken aanpasbaar) en met een vilt-onderlaag.
Bij die met vilt moet het erg goed passen vergelijkbaar als met een westernzadel, bij die met echte kussens (gevuld met wol) kun je iets doen met de pasvorm.
Je hebt ze in leer en kunststof. Van die van kunststof weet ik dat die niet heel breed zijn. Ook Wintec redt je niet met de grootste breedte.

Het merk wat ik zelf gehad heb (Sydd Hill) heb je in 3 breedtematen

Afbeelding
En mijn heus niet zo brede Paint had al een brede maat.

Verder staan bij verschillende merken Stocks ook de 'oortjes' anders.
Hierdoor wordt je ook in een bepaalde zit gedwongen, want je wilt onder het rijden écht niet constant tegen die oortjes aankomen. Dan ben je nl na een half uurtje echt beurs.
In het youtube filmpje zie je die persoon ook met de benen heel erg naar voren zitten. Op die manier is lichtrijden niet meer mogelijk.

Qua westernzadels heb je ook niet echt heel veel keus in hele brede modellen.
Kreten als 'Quarter'maat wordt vaak gedacht dat die breed is, maar dat is een normale middelmaat.
Full-Quarter is al iets breder, maar zo te zien heb je echt een 'draft'size nodig.
Moeilijk te vinden en nog moeilijker goed passend te vinden.

Lees je eens in over (western)boomloos. Ook daarin heb je veel modellen/merken, voor elke beurs wel iets. Je hebt al sneller een betere paskans zeker met een wat flexiber model.

Bedenk je wel dat alle paarden die erg rond zijn met weinig schoft de neiging hebben dat het zadel met opstappen wat kan glijden. Dat is met elke soort zadel het geval boom of boomloos.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 14:02

Het passen is niet echt gelukt .. Sato is met zadel en al weggeschoten en heeft mijn middelvinger gebroken -.- nog effe wachten dus.

ben wel op de bok op het zadel gaan zitten en had heel fel het gevoel naar voren geduwd te worden. Ik veronderstel dat de zit dan te klein is voor mij