ik heb een paar vragen over het appelbitje. wat is de functie van een appelbitje? en hoe duur is een appelbitje ? de laatste vraag waar kan ik het beste zo bitje vandaan halen?
ik zit er over na te denken om er misschien eentje te kopen maar dan wil ik wel eerst informatie binnen halen voordat ik er een koop
vriendelijke groeten, paradelover
magda_90
Geplaatst: 06-05-14 19:36
Een appeltjesbit is een appeltjes bit omdat het mondstuk is overtrokken met rubber wat naar appel zou moeten smaken. De primaire functie van een appeltjesbit is dus exact dezelfde als andere bitten:
Deze is niet anders in primaire werking dan...
...deze.
Het verschil zit hem dus in het materiaal.
Kunststof bitten zijn flexibel als ze ongebroken zijn. Deze materialen worden ook gebruikt rond metalen bitten. Een kunststof mondstuk werkt meestal zacht in en kan naar appel smaken om het aantrekkelijker te maken (Onder andere Happy Mouth werkt hiermee). Deze bitten worden bij fabricatie in vormen gegoten, daarom moet bij de aanschaf worden gelet op eventuele scherpe randjes.
Het nadeel van rubberen, gevulkaniseerd rubberen en kunststof mondstukken is dat ze alleen zacht inwerken als het paard veel schuimt in de mond. Zo wordt het mondstuk gladder en ontstaat er minimale wrijving. Wanneer het paard tijdens het werk een droge mond houdt, werken deze mondstukken in als een stuk schuurpapier, wat erge verwondingen tot gevolg kan hebben. Een ander nadeel is dat door het kauwen op dit bit, scherpe randen kunnen ontstaan wat ook weer wondvorming tot gevolg heeft. Al met al moet er dus goed op gelet worden wanneer men een bit met een dergelijk mondstuk wil aanschaffen.
paradelover
Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-14 13:30
heb je ook een appel bit in enkel gebroken bustrens?
EAC1996
Geplaatst: 07-05-14 13:36
Ik denk dat je ook even op internet moet kijken, om wat meer te weten te komen. Ik weet dat Eppljeck en Divoza ze verkopen, maar of ze er ook in een enkel gebroken bustrens zijn weet ik niet. Daarvoor moet je dus even op hun websites kijken. Ik heb deze voor je gevonden bij Ej: http://www.ej.nl/products/10000525/2510 ... ELGEBROKEN