Zadelmakers, zoveel meningen.. wie heeft er nou gelijk??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Zadelmakers, zoveel meningen.. wie heeft er nou gelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 19:07

Zoals de titel al zegt, ik word gek van al die verschillende meningen van zadelmakers als het gaat om een goed passend zadel. Ik heb mijn Arabische volbloed merrie van bijna 4 nog maar 8 maanden en ik heb zojuist mijn 4e zadel gekocht. >;) _O- . Zaterdag ben ik met mijn merrie naar de zadelmaker toe gegaan omdat ik daar ook de zadels kon testen. Ik was op zoek naar een 17" tweedehands zadel (leer) die op haar rug past en mij fijn zit. Ik weet dat het op mijn paard moeilijk is omdat haar bovenlijn atrofisch is en het gewoon een arabische bouw heeft dus korte rug en meer van dat soort moeilijke dingen. :+

Wat ik altijd heb gedacht te weten (door internet en verschillende zadelmakers) is dat een zadel niet achter de laatste rib mag liggen. De rib moet je dan schuin naar boven volgen en tot daar mag het zadel komen. Echter vertelde deze zadelmaker mij dat je de rib recht omhoog mag volgen en dan ook onder het mom van: "anders zou er niet meer dan een pannenkoekzadeltje op kunnen). Oke, zit wat in en daarbij had ze voorbeeld van passier met daarop een plaatje van de anatomie van een paard en ook daar op stond dat je de rib recht omhoog mag volgen? :o?

Waarom is dit de eerste keer dat ik dat hoor? En waarom zeggen 100 andere zadelmakers het tegenovergestelde?

Zo ook de vulling. Volgens haar hoeft de vulling nooit vervangen te worden want de vulling die er in gaat in de fabriek is al goed en als de kussens hard worden, "gewoon goed het leer invetten!"

De schouders. Het zadel (de boom) moet achter de schouder liggen. 3/4/5 centimeter? Nee gewoon er achter. Als die er achter ligt (of er tegen aan) liggen de kussens er achter. Aldus, de zadelmaker.
Waarom lees ik overal dat het er 5 centimeter achter moet liggen bij stilstand? En dat is trouwens bij mijn paard toch niet mogelijk.. := >;)

Oke, dit zijn de voornaamste dingen waar ik elke keer weer over nadenk. Ik zou haast een opleiding er in gaan volgen om er achter te komen wat nu echt de waarheid is..

Al met al, heb ik nu een harry's horse zadel (17,5" kwam ik thuis pas achter), volledig leer, ligt goed, zit fijn maar ik heb gister ook al een topic geopend over het zadel zelf want hij is nergens te vinden op het internet. Ik vind dat ik er te veel voor heb betaald gezien de harry's horse zadels nieuw veel voordeliger zijn. Dat terzijde want ik kan nu niet meer terug maar alles bij elkaar opgeteld heb ik eigenlijk spijt. Vooral door de prijs.

Ik ben heel benieuwd naar reacties want ik word er nu gek van! Wat vinden jullie?

PocoGaucha

Re: Zadelmakers, zoveel meningen.. wie heeft er nou gelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:13

Ik vind het wel een raar verhaal, maar aan de andere kant, wat maakt het uit als je zadel nu goed ligt? dan ben je er toch mee geholpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:21

Blijkbaar ben jij erg beïnvloedbaar, als ik lees dat je je vier zadels in acht maanden aan laat smeren.

Afgaand op wat jij schrijft, zou deze zadelmaker bij mij onverrichter zake van het erf verdwijnen.

DE waarheid? DE waarheid is dat je paard de komende twee jaar nog dusdanig gaat veranderen dat je nog wel meer zadels zult gaan kopen. Ik zou dus op z'n minst wat voorzichtiger te werk gaan; zorgen dat je een beetje prijsbewust bent en niet klakkeloos alles geloven wat er gezegd wordt. Bij twijfel is je tegenvraag ALTIJD: Waarom...??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:33

Zadelpassers! Soms trek je toch je ogen open.
Ik heb er eens twee laten komen.
De eerste heeft mij geen sikkepit verder geholpen. Had zelf geen zadels bij, ik had twee zadels liggen waarvan ik zelf al kon zien dat die niet pasten, die heb ik er dan maar bijgehaald. Ik dacht dat die van daaruit dan advies zou geven van waar ik dan tenminste op moest letten als ik een zadel ging kopen. Nou, dat advies kwam dus niet, of toch niet spontaan. Ik heb het er zelf met vragen moeten uittrekken. En op het einde zei die nog dat die het eigenlijk niet goed kon beoordelen zonder te rijden. En dat terwijl ik op voorhand had aangegeven dat het om een onbeleerde driejarige ging (die dieren verdienen toch ook een passend zadel?). Maar wel de volle pot betaald, wat nog bovengemiddeld duur was, want het was een zogenaamd bekende en "geregistreerde" zadelpasser.

De tweede was van de ruitershop zelf. Beetje een klucht, want ik had het zadeltje (Wintecje) al gekocht, dus uiteraard ging die zeggen dat het dan wel mooi paste. Toen ik vroeg of het zadel niet te lang was en een inchmaat kleiner niet beter zou zijn, werd mij verteld dat de inchmaat alleen van toepassing is voor de ruiter en niets te maken heeft met het paard, dan moet je naar de boommaat kijken. Gelukkig was dit consult gratis omwille van de aankoop van het zadel.

Ik doe het nu dus zoals ik altijd doe met een jong paard: kunststof zadeltje en daar een bontje onder. Eigenlijk is het omwille van bokt dat ik de zadelpassers heb laten komen, want een zadel moet passen en een bontje is slecht, maar ik ben van een hele koude kermis thuis gekomen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:43

Arabieren zijn zowiezo lastig om daar een goed zadel voor te vinden..Ik ben daarom na vele teleurstellingen boomloos gaan rijden..Misschien is dat ook iets voor jou paardje,vooral omdat ze nog groeit..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:45

Waarom laat je je in vredesnaam een zadel aansmeren als je veel twijfels hebt bij de uitspraken van de betreffende zadelmaker.... ik hoop voor je dat je hem alleen op proef hebt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:47

Omdat je eigenlijk hoopt dat een vakman 'het wel weet'? Toch jammer eigenlijk dat je er als eigenaar zo bovenop moet zitten om te zorgen dat het allemaal wel goed gaat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:55

Gini schreef:
Omdat je eigenlijk hoopt dat een vakman 'het wel weet'? Toch jammer eigenlijk dat je er als eigenaar zo bovenop moet zitten om te zorgen dat het allemaal wel goed gaat.

70% van wat in de paardenwereld wordt beweerd is op z'n minst twijfelachtig maar meestal gewoon regelrechte nonsense.......

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:57

Ik heb hier vorige maand 3 zadelmaker/passers over de vloer gehad ... alle 3 zeiden ze iets anders...
Uiteindelijk blijkt mijn zadel op 2 paarden gewoon te passen.
Maar ook van ja je moet anders zadel met dat dat rekening houden en dan de merken Hulsebos, Arno Brand of evt Prestige. Meteen de volle mep...

Uiteindelijk mijn eigen door iemand anders laten nakijken die ook op een andere manier te werk ging en dat gaf mij ook een goed gevoel want alles klopte wat ze zei.

Maar het is tegenwoordig diep triest dat men veel van de professionals in twijfel moeten trekken of ze echt wel deskundig te werk gaan.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:03

Zoveel zadelpassers, zoveel verschillen..... Ik vind dat je als paarden eigenaar de plicht hebt, om je o. a . te verdiepen in de bouw van je paard. En om je te verdiepen in soorten zadels. Daarnaast ga je met andere paarden eigenaren in gesprek, denk ik, naar hun ervaringen. En zoek je internet af, naar zadelpassers, liefst zonder winkel. Ik ben ervan overtuigd, dat iedereen wel ongeveer kan weten, wat er qua zadel op zijn paard zou kunnen passen. Dan kan je ook een gelijkwaardigere discussie met een zadel passer voeren.
Laatst bijgewerkt door Jetta op 05-05-14 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:03

Ik vind zelf het toch het beste om een zadel op maat te laten maken en ieder half jaar na te laten kijken. Dit nakijken is omdat je paard verandert qua bespiering en gewicht (mij lijkt het dus raar dat je vulling niet zou moeten worden aangepast). Maar ik snap dat je dit te duur vind, maar je hebt dan ook wel een zadel waarvan je weet dat hij past. Maar het is geheel aan jou.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:08

Het is lang niet altijd nodig om een maatzadel te laten maken. Er zijn genoeg confectiezadels die prima zijn en goed passen of passend te maken zijn. Bovendien heeft niet iedereen het budget voor een maatzadel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:11

ierusju schreef:
Ik vind zelf het toch het beste om een zadel op maat te laten maken en ieder half jaar na te laten kijken. Dit nakijken is omdat je paard verandert qua bespiering en gewicht (mij lijkt het dus raar dat je vulling niet zou moeten worden aangepast). Maar ik snap dat je dit te duur vind, maar je hebt dan ook wel een zadel waarvan je weet dat hij past. Maar het is geheel aan jou.

Hoeveel slecht op maat gemaakte zadels wil je zien voordat je gelooft dat ook dat geen enkele garantie is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:14

Uiteindelijk heeft je paard altijd gelijk qua wat wel en niet echt past.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:26

Ik heb in mijn zadeljacht ook de raarste dingen gehoord.
Mijn pony is rond, dus veel zadels schuiven over de schouder.
En hij heeft een vrij vlakke rug, waardoor zadels die van onder ronder zijn gaan kiepen.

Kreeg ik toch het advies om hem een half jaar over balkjes te longeren, dan kreeg ie meer schouder en bleef dat zadel vanzelf wel liggen :roll:

Gevraagd of ik ook een stapel stenen op z'n rug moest leggen zodat het daar wat zou inzakken, dan passen die ronde zadels ook gelijk mooi 8)7

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:33

Citaat:
Hoeveel slecht op maat gemaakte zadels wil je zien voordat je gelooft dat ook dat geen enkele garantie is?

Het is idd jammer dat er veel mensen rond lopen die beweren dat ze zadelmaker zijn, maar eigelijk niets kunnen afleveren... zonde dat je daar veel ervaring mee hebt! Moet zelf zeggen dat ik mijn paard en verzorgpony alleen maar heb zien opknappen, hopen dat de Ts ook een geschikt zadel vindt voor haar paardje.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:35

sommigen kun je inderdaad wel iets aandoen.
Ik zocht een aantal jaar geleden een nieuw zadel voor mijn brede weinig schoft en rond gebouwde friese merrie (platte rug).
Ik belde met een legde mijn probleem voor en wat zegt meneer tegen mij.
Je kan beter een nieuw paard kopen dan ben je goedkoper uit want op dat paard zal nooit een passend zadel komen te liggen.
Heb hem vriendelijk bedankt en gezegd dat ik wel naar iemand op zoek zou gaan die verstand van paarden had.
En die ben ik tegengekomen en heb destijds een goed passend zadel gevonden voor het paard waar volgens hem niets op zou kunnen passen

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:01

Dit heeft niks te maken met dat ik beinvloedbaar ben. Ik zei het verkeerd. Het eerste zadel kreeg ik erbij maar die werd al gauw te krap. De overige 3 heb ik wel gekocht. De tweede was een wintec en dat vond ik 3 keer niks. De derde was ik erg blij mee maar die werd helaas te smal dus die heb ik 2 weken geleden verkocht. Mijn paard had echt 0,0 bespiering. Nu heeft ze al iets meer en begint ze heel langzaam wat uit te zwaren. Echter is ze bovenop gewoon nog arm bespierd, wat het moeilijk maakt. Ik koop daarom zeker geen op maat gemaakt zadel nu want over een jaar heb ik gegarandeerd weer een ander zadel nodig. Als ze een jaar of 6 is wil ik voor een duurder zadel gaan maar voor nu, nee. :D

Tuurlijk had ik al een antwoord verwacht zoals: hij past toch, dus waar maak je je druk om? Maar daar ging het niet om. Mijn punt was dat ik het eigenlijk bizar vind dat er zoveel meningen zijn in de paardenwereld. Niet alleen over zadels uiteraard.. Maar dat weten jullie net zo goed als ik.

Waarom ik hem toch heb genomen is omdat hij wel degelijk past en daar gaat het uiteindelijk om. Mijn enige twijfel is de lengte. Door die zadel-dilemma's heb ik nu wel geleerd hoe het zadel hoort te liggen. Misschien niet het fijne ervan maar toch.. (ik zie genoeg mensen met een slechtpassend zadel rijden) :=

Air: Ja wat Gini zegt, je verwacht dat een vakman het weet en deze persoon was er ook erg fel op. Dat zei ze zelf ook dus dan kom je best overtuigend over.

En over de prijs, Tja, normaal zou ik tussendoor het zadel googlen voor de nieuwprijs maar mijn telefoon is momenteel kapot dus helaas.. Hij zit heerlijk en dat verwacht je stiekem niet van een merk zoals HH.

LBLgypsycobs: Haha ja mooi :') . Ik kreeg van de eerste zadelmaker die ik liet komen, te horen dat het zadel perfect lag, niks meer aan doen! :+
Kan haast niet..

Meisje2000: Die opmerking heb ik ook wel eens gehoord. :') Haha, hij zei, hoezo heb je in godsnaam een arabier gekocht. Je kunt beter nu gaan longeren, 3 jaar wachten en kijken of er dan wel een zadel past. Uhh ja ? :=

Mijn paard heeft niet eens de allermoeilijkste rug als ze dalijk normaal in de bespiering zit. Ze heeft namelijk in tegenstelling tot veel arabieren wel schoft en ik heb paarden gezien met een kortere rug. Het is bij haar alleen heel belangrijk dat de spieren zich wel goed kunnen ontwikkelen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:08

Voor mij was het al lastig om een zadelmaker te vinden die me serieus nam, ik rij namelijk op een pony van 1.28 en nog een Tinker ook.

Je ziet sommigen de neus gewoon ophalen en ze doen het dan af met 'ja dat kiepen blijf je toch altijd houden met die pony's...'

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:35

Ja alsof ze alleen maar standaard paarden willen helpen. Lijkt er wel op want die zijn lekker makkelijk kwa rug. Nee hoor ook niet altijd :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:54

Het is net als met paarden trainen: ieder heeft zijn eigen manier van denken. Het 1 is niet pers-sé beter dan het ander, verschillende methodes kunnen werken ook al ben je zelf heel erg van je eigen methode.

Wie er gelijk heeft is maar net de vraag, ook al volg je een geweldige cursus dan nog neem je maar min of meer klakkeloos over wat een ander je vertelt, en moet je maar hopen dat je een beetje bruikbare info krijgt.

En zelfs de beste zadelpasser / maker kan een slechte dag hebben. Tel daar nog bij op dat een zadel perfect kan passen bij een stilstaand paard, maar dat er tijdens allerlei verschillende bewegingen en momenten van veranderende spierspanning ook vanalles gebeurt, en in hoeverre past het dan nog perfect... of goed genoeg om redelijk comfortabel te zijn. Daar verschillen de meningen ook over.

Als het je al lukt om een "perfect passend" zadel te vinden op DIT moment, dan nog kan je paard er over 3 maanden alweer heel anders uitzien qua vetjes en bespiering.

Zadels blijven gewoon een lastig punt. Het zadel zelf nog niet eens, maar vooral zodra er een ruiter op gaat zitten :P

Ik had 10 jaar geleden hetzelfde dilemma, mezelf verdiept in zadels en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik iets heel mooi op maat wilde laten maken, dan maar even diep in de buidel tasten en zekerheid hebben :j

Totdat ik me besefte dat ook dat fout kan gaan en je ook daarbij maar weer moet vertrouwen op de expertise van de zadelmaker := En dan nog maar hopen dat paardlief niet te veel verandert en als ze dat wel doet, dat je dan niet al een tijd met een matig passend zadel rondreed voordat je het opmerkte en er wat aan liet doen....en dat dat aanpassen ook daadwerkelijk kan :=

Ik werd zo niet goed van al die twijfelpunten dat ik uiteindelijk maar boomloos gegaan ben omdat dat me nog het minst problematisch leek. Niet meer afhankelijk van een zadelmaker maar zelf eigen verantwoordelijkheid nemen. En heb daar zeker geen spijt van gehad :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:02

pmarena schreef:
Het is net als met paarden trainen: ieder heeft zijn eigen manier van denken. Het 1 is niet pers-sé beter dan het ander, verschillende methodes kunnen werken ook al ben je zelf heel erg van je eigen methode.

Wie er gelijk heeft is maar net de vraag, ook al volg je een geweldige cursus dan nog neem je maar min of meer klakkeloos over wat een ander je vertelt, en moet je maar hopen dat je een beetje bruikbare info krijgt.

En zelfs de beste zadelpasser / maker kan een slechte dag hebben. Tel daar nog bij op dat een zadel perfect kan passen bij een stilstaand paard, maar dat er tijdens allerlei verschillende bewegingen en momenten van veranderende spierspanning ook vanalles gebeurt, en in hoeverre past het dan nog perfect... of goed genoeg om redelijk comfortabel te zijn. Daar verschillen de meningen ook over.

Als het je al lukt om een "perfect passend" zadel te vinden op DIT moment, dan nog kan je paard er over 3 maanden alweer heel anders uitzien qua vetjes en bespiering.

Zadels blijven gewoon een lastig punt. Het zadel zelf nog niet eens, maar vooral zodra er een ruiter op gaat zitten :P

Ik had 10 jaar geleden hetzelfde dilemma, mezelf verdiept in zadels en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik iets heel mooi op maat wilde laten maken, dan maar even diep in de buidel tasten en zekerheid hebben :j

Totdat ik me besefte dat ook dat fout kan gaan en je ook daarbij maar weer moet vertrouwen op de expertise van de zadelmaker := En dan nog maar hopen dat paardlief niet te veel verandert en als ze dat wel doet, dat je dan niet al een tijd met een matig passend zadel rondreed voordat je het opmerkte en er wat aan liet doen....en dat dat aanpassen ook daadwerkelijk kan :=

Ik werd zo niet goed van al die twijfelpunten dat ik uiteindelijk maar boomloos gegaan ben omdat dat me nog het minst problematisch leek. Niet meer afhankelijk van een zadelmaker maar zelf eigen verantwoordelijkheid nemen. En heb daar zeker geen spijt van gehad :)

En ook boomloos is zeker niet zaligmakend. Daar gelden gewoon dezelfde aandachtspunten voor; sterker nog, omdat je draagvlak relatief klein wordt, is goede pasvorm nog veel belangrijker! Dat een boomloos zadel op elk paard past is net zo'n fabel als dat een westernzadel op elk paard zou passen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:09

Natuurlijk is dat niet zaligmakend, een wonderzadel dat alle paarden en ruiters perfect past dat bestaat niet. En dat zeg ik dan ook niet :)

Maar hoe simpeler je zadel in elkaar zit en hoe meer het zadel mee kan bewegen met een paard, hoe makkelijker je gewoon zelf kan beoordelen of het goed werkt / past.

Als je geen zadelmaker hebt die je 100% vertrouwt en die zeer regelmatig de boel komt controleren, en je maakt je constant zorgen over de pasvorm van je zadel, dan zal je iets moeten zoeken waar je een beter gevoel bij hebt.

Voor mij was dat dus "boomloos" en zo is dat voor velen. Na al die twijfels over boomzadels en in eerste instantie natuurlijk ook zeer kritische twijfels over "boomloos" en heel wat uurtjes erin verdiepen later, was het echt een verademing :j

In die categorie heb je nog 1001 verschillende zadels die totaal verschillend zijn qua werking.

Het is zaak om iets te vinden waarbij je een goed gevoel hebt en waarbij je het gevoel hebt dat je zelf de boel onder controle hebt, zelf verantwoordelijkheid kunt nemen voor het kritisch zijn op het comfort dat je zadel geeft :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:13

Ikke daar heb je zeker een punt, maar zelf heb ik wel gemerkt dat het absoluut je mogelijkheden vergroot. Een beetje bespiering of vet erbij en je op maat gemaakte zadel past meteen niet meer, bij een goed! boomloos zadel zit daar tenminste nog wat rek in.

Allebei mijn ponybeesten lopen met een barefoot en ik ben er erg tevreden mee, nooit geen gedoe.
Mijn welshje kwam hier met een beetje zadeldwang, na een paar keer rijden met de bf was dat over. Voor mij toch wel een teken dat zij er ook happy mee is. :)

Dat is het voor mij ook, wat pmarena hierboven zegt. Ik doe het liever zelf zodat ik ten alle tijde weet hoe of wat dan dat ik maar moet hopen dat die vakman de waarheid staat te vertellen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:28

Gypsy schreef:
Dat is het voor mij ook, wat pmarena hierboven zegt. Ik doe het liever zelf zodat ik ten alle tijde weet hoe of wat dan dat ik maar moet hopen dat die vakman de waarheid staat te vertellen.

Wellicht zit daar het punt: ik stel kritische vragen. Daar wil ik kloppende antwoorden op en als ik die niet krijg, ga ik vervelend-kritische vragen stellen.
Als techneut kan ik me wellicht gemakkelijker en sneller een beeld vormen bij een verhaal en dus ook sneller de vinger op de zere plek leggen en daarmee het kaf van het koren scheiden.