Wat ik altijd heb gedacht te weten (door internet en verschillende zadelmakers) is dat een zadel niet achter de laatste rib mag liggen. De rib moet je dan schuin naar boven volgen en tot daar mag het zadel komen. Echter vertelde deze zadelmaker mij dat je de rib recht omhoog mag volgen en dan ook onder het mom van: "anders zou er niet meer dan een pannenkoekzadeltje op kunnen). Oke, zit wat in en daarbij had ze voorbeeld van passier met daarop een plaatje van de anatomie van een paard en ook daar op stond dat je de rib recht omhoog mag volgen?

Waarom is dit de eerste keer dat ik dat hoor? En waarom zeggen 100 andere zadelmakers het tegenovergestelde?
Zo ook de vulling. Volgens haar hoeft de vulling nooit vervangen te worden want de vulling die er in gaat in de fabriek is al goed en als de kussens hard worden, "gewoon goed het leer invetten!"
De schouders. Het zadel (de boom) moet achter de schouder liggen. 3/4/5 centimeter? Nee gewoon er achter. Als die er achter ligt (of er tegen aan) liggen de kussens er achter. Aldus, de zadelmaker.
Waarom lees ik overal dat het er 5 centimeter achter moet liggen bij stilstand? En dat is trouwens bij mijn paard toch niet mogelijk..

Oke, dit zijn de voornaamste dingen waar ik elke keer weer over nadenk. Ik zou haast een opleiding er in gaan volgen om er achter te komen wat nu echt de waarheid is..
Al met al, heb ik nu een harry's horse zadel (17,5" kwam ik thuis pas achter), volledig leer, ligt goed, zit fijn maar ik heb gister ook al een topic geopend over het zadel zelf want hij is nergens te vinden op het internet. Ik vind dat ik er te veel voor heb betaald gezien de harry's horse zadels nieuw veel voordeliger zijn. Dat terzijde want ik kan nu niet meer terug maar alles bij elkaar opgeteld heb ik eigenlijk spijt. Vooral door de prijs.
Ik ben heel benieuwd naar reacties want ik word er nu gek van! Wat vinden jullie?