Je kunt ze niet echt naar je paard aanpassen en na enkele jaren worden ze plat. Ze moeten dan meestal terug naar de fabricant voor nieuwe kussens. Omdat het doorgaans verlijmt is kun je er niet simpelweg wol in stoppen.
germie
Geplaatst: 05-05-14 09:00
Mijn springzadel (zaldi Oro) heeft latexkussens. Bevalt prima. Ze moeten passen,want aanpassen gaat haast niet. Maar duurzaam en flexibel en veerkrachtig zijn ze zeker. En plat worden? nog nooit gezien. Het is dus een keuze. Ze hebben nadelen, maar ook voordelen. Mijn andere zadels hebben wolkussens.
Psydoxy
Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-14 12:20
Bedankt voor jullie reacties. Ik las op een Amerikaanse site dat het 'plat worden' pas na 20 jaar is bij intensief gebruik kan gebeuren.
Dat ligt aan het merk en de kwaliteit. Een Prestige zal bijvoorbeeld niet zo snel hard of plat worden. Let op dat sommige goedkopere merken een hele harde rand langs het kussen hebben omdat ze vierkant gesneden zijn ipv afgerond.
Psydoxy
Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-14 12:28
Het gaat hier inderdaad om een Prestige zadel.
Die site was verder totaal niet pro-foam, aangezien wol 'ademd' en foam niet.
Kan weinig info vinden van mensen die negative ervaringen hebben
Ik heb vroeger een Lemetex dressuurzadel gehad dat met foam was gevuld. Hij was inderdaad niet aan te passen. Dat was op een gegeven moment wel nodig. Toen heeft de zadelmaker de boom iets aangepast, verwarmd in een machine en toen wat verbogen of zoiets. Het gevolg was toen dat er wel lucht in de kussens leek te zitten dus iedere keer tijdens het lichtrijden, hoorde je als je ging zitten, pffft, pffft, pffft . Was niet grappig . Mijn paard zweette wel ontzettend onder dit zadel, was drijfnat. Met een wolgevuld zadel is dit niet het geval.
Verder geen probleem het hardheid of andere dingen, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar wol.
Mungbean
Geplaatst: 05-05-14 12:33
Prestige blijft lang goed en het materiaal is van prima kwaliteit. Denk er wel om dat als je paard erg veranderd dat de kussens dan niet veranderd kunnen worden. Echter zijn dit meestal toch close-contact zadels en daar valt met wol evenmin veel te doen gezien het dunne laagje materiaal. Mocht je op den duur (na heel veel jaar) toch nieuwe kussens nodig hebben kan de leverancier het zadel terug sturen.