Achterkant zadel ophogen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Achterkant zadel ophogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:25

Ik heb een dressuurzadel voor mijn pony die ik eens in de maand gebruik (ik rijd boomloos voor de rest). Maar het zadel ligt wat achterover op mijn pony, voor de rest ligt het goed.

Alle zadels (ook mijn boomloze, maar dat is oke) liggen zo. Hij heeft veel schoft en een iets wat lange rug, waardoor het deel waar de voorkant van het zadel ligt, gewoon hoger is dan het deel waar de achterkant van het zadel op komt.

Ik zoek dus een simpele oplossing om het zadel achter iets te verhogen. Moet alleen de achterkant zijn, niet de voorkant want dan wordt dat uiteraard te krap.

Zou ik mijn bontje kunnen verknippen?

0000

Re: Achterkant zadel ophogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:26

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:28

Bedankt voor de link! Maar was nog vergeten te melden dat ik wel een goedkope oplossing zoek :+

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:28

je kunt er ook gewoon een handdoek onder leggen. eventueel een gelpad alleen onder de achterkant.

dan kun je ook precies zien hoe dik je het moet hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 16:30

Hmm maar een handdoek staat niet zo netjes op wedstrijd.. Of kan dat ook onder het dekje?

En hoe zou je dat met het gelpad kunnen doen dan, dubbelvouwen kan niet echt toch?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:36

handdoek kan ook gewoon onder het dekje :)
gewoon handdoek in de kleur van het dekje, wit hoogst waarschijnlijk

met een gelpad gaat het dan niet lukken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:02

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:14

Ik heb bij mijn vorige zadel vilt laten zetten tussen de kussens en het zitvlak. Lag hierna prima op het paard en hoefde niet te stunten met dingen onder het zadel.

Prijs viel volgens mij erg mee (meen iets rond 40,-)

Edit: dit in overleg en door zadelmaker laten doen die het zadel op bet paard heeft gezien! Boommaat was wel de juiste

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:11

Die laatste link van Angela hebben wij ook. Als hij zit, werkt 't prima. Alleen met opzadelen is het soms even passen en meten voordat het goed ligt.

Ik zou die bonte wel eens willen proberen. Kijken of mensen er goede recensies over hebben :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:12

Omdat een handdoek misschien niet zo mooi is heb ik een fleecedeken van de zeeman (zwart) verknipt totdat ik de goede maat had. Een oplossing van 3 euro.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:14

weet je zeker dat hij niet gewoon te smal is voor je paard? een zadel met een te smalle boommaat gaat namelijk ook achterover liggen..

je zegt dat het zadel verder wel goed ligt.. was dit je eigen interpretatie of van een deskundige?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:18

Flevolander schreef:
weet je zeker dat hij niet gewoon te smal is voor je paard? een zadel met een te smalle boommaat gaat namelijk ook achterover liggen..

je zegt dat het zadel verder wel goed ligt.. was dit je eigen interpretatie of van een deskundige?

Bij bijv een ouder paard of ouder zadel (zonder keilkussens) kan een zadel wel degelijk achterover liggen zonder dat het te smal is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:19

Ook bij een gebrek aan vulling achterin gaat het achterover liggen. Maar ik zou er toch echt wel een Zadelpasser bij halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:22

Een kussen hoort helemaal vlak te liggen op de rug om drukverschil te voorkomen, dubbelgevouwen handdoeken of fleecedekens eronder doen is dus niet slim want dat drukt dus ongelijk op de rugspieren en is voor het paard niet fijn. Zo'n ophoger kan wel werken, nadeel is alleen dat ht zadel hierdoor krapper wordt. En zoals gezegd wordt, een zadel wat achterover ligt is vaak al krapper op de schoft en zal hierdoor alleen maar meer zijn. Dus kiezen tussen 2 kwaden.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:23

friesam schreef:
Flevolander schreef:

Bij bijv een ouder paard of ouder zadel (zonder keilkussens) kan een zadel wel degelijk achterover liggen zonder dat het te smal is.

ik zeg toch ook niet dat het niet kan? Maar ik vroeg me af of TS hier wel rekening mee gehouden heeft...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:24

@flevolander wil je niet aanvallen wil TS alleen op de mogelijkheden wijzen.

@jolien TS zegt dat zadel maar 1x per maand gebruikt wordt, dan zoek je een goedkope oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:28

friesam schreef:
@flevolander wil je niet aanvallen wil TS alleen op de mogelijkheden wijzen.

@jolien TS zegt dat zadel maar 1x per maand gebruikt wordt, dan zoek je een goedkope oplossing.

wat bedoel je daarmee te zeggen, dat het niet erg is op 1 keer in de maand met een handdoek onder het zadel te rijden?

Het kan het paard op dat moment al zo belemmeren dat hij zijn rug hierdoor gaat vastzetten en je niet lekker kunt rijden, dan mag de oplossing nog zo goedkoop zijn, het kan voor een paard als onprettig worden ervaren.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:30

bedankt voor je aanvulling Joolien.. sommige mensen schijnen het belang van een passend zadel toch iets te onderschatten..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:30

wij hebben hier een zadeldrukmeting gedaan met een fleecedekentje (dus geen badstof en geen randen) onder een zadel (oude stubben geen keilkussens) en ik was positief verrast. Ook dit paard loopt maar 1x per 2 weken met dit zadel een buitenritje.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:42

Snap niet helemaal wat de toegevoegde waarden is van je bovenstaande verhaal Friesam. Je hele verhaal rondom de zadeldrukmeting verteld niets over de pasvorm van de stubben op het paard zelf..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:48

Flevolander schreef:
Snap niet helemaal wat de toegevoegde waarden is van je bovenstaande verhaal Friesam. Je hele verhaal rondom de zadeldrukmeting verteld niets over de pasvorm van de stubben op het paard zelf..

Oudere stubben op ouder paard van oudere man die af en toe buitenritje maakt.
Zadel paste altijd goed maar paard wordt holler in de rug en daarom lag er achter een fleecedekentje onder, zadelpasser heeft uit nieuwschierigheid bij dit paard een drukmeting uitgevoerd. Kan de foto misschien nog wel achterhalen maar geen randen of dergelijke te zien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 16:27

Bedankt voor de reacties verder nog. Ik bedoelde mijn springzadel in plaats van dressuurzadel. Mijn dressuurzadel heeft van die hoge kussens dus die ligt veel beter. Springzadels hebben die niet. Die hebben vaak echt weinig kussen.

De boommaten heb ik juist aan de ruime kant genomen, zodat ik er een onderlegger onder kan doen. (Maar een dikte van zoveel cm is natuurlijk teveel van het goede)

Ik heb zo'n onderlegger die achter hoog is nu. Maar die laat de ruggegraat niet vrij natuurlijk en dat wil ik wel.. Dus even knutselen en anders iets anders! Heb al genoeg ideeen vanwege dit topic.