Goede dressuurzadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Goede dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 14:26

Hoi bokkers :wave:

Ik ben op mijn gemakje rond aan het kijken naar een goed dressuurzadel voor mij en mijn paard.

Mijn merrie is 3 en wordt deze zomer (3.5j) zadelmak gemaakt. Onlangs ben ik haar moeder gaan bezoeken en ik heb ook even de kans gekregen om erop te rijden ! Behalve het fiet dat ik verliefd was op de merrie zelf, ben ik ook gevallen voor het zadel: een Anatomica dressuurzadel. (welk weet ik niet meer)
Een heerlijke diepe zit, goede kniewrongen, gewoon zalig ! Echt een zetel :D

Dus nu ben ik op zoek naar een Anatomicazadel of een zadel van gelijkaardige kwaliteit. (liefst tweedehands :+ )

Welke zadels zijn volgens jullie van gelijkaardige kwaliteit ?
Of welke GOEDE zadels kennen jullie met een diepe zit en goede kniewrongen ??
Uiteraard moet het ook een zadel zijn wat goed is voor mijn jonge merrie...

Het zou mij echt een heel eind vooruit helpen :j

Groetjes
Lisa

nine1987

Re: Goede dressuurzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:36

Ik heb een kentaur aphrodite.. Diepe zit met goede kniewrongen, maar geen gedwongen houding.. Heel erg fijn zadel..

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:37

Ik heb een Albion <3

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:40

Ik heb een KenTaur Elektra. Ik ben zelf erg lang, dus vind dit zadel erg prettig. :) Het heeft een diepe zit met veel kniewrong.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:41

Hulsebosch zit echt fijn! :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:43

Kentaur zou ik niet doen. Dat is toch duidelijk goedkoper, zeker na jaren gebruik. Voor het geld dat ze kosten zijn het wel hele goede, mooie zadels (heb er zelf ook 1 gehad). Ik heb nu 2 Passier Corona dressuurzadels, maar dat is denk ik niet precies wat je zoekt. Heb je geen winkel in de buurt waar je kunt testen?

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:45

Gewoon voor Anatomica gaan :). Zit prima en is degelijke kwaliteit, waarom zou je dan anders willen?
Mijn Anatomica heeft nu 5 jaar op per dag ongeveer 7 verschillende paarden gelegen, past op alles en 0 slijtage.

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:46

Frank Baines Omni Dressage <3
Diepe zit en flinke wrongen. Echt een stoeltje, heerlijk!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:47

ik vind niks boven mijn Hulsebos gaan persoonlijk.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:49

Nies_ schreef:
Kentaur zou ik niet doen. Dat is toch duidelijk goedkoper, zeker na jaren gebruik. Voor het geld dat ze kosten zijn het wel hele goede, mooie zadels (heb er zelf ook 1 gehad). Ik heb nu 2 Passier Corona dressuurzadels, maar dat is denk ik niet precies wat je zoekt. Heb je geen winkel in de buurt waar je kunt testen?

Kentaur hoeft niet goedkoop te zijn, 1000,- voor een zadel vind ik niet goedkoop :))

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:49

Custom zijn ook erg fijne zadels :)

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:52

Ik heb een Anatomica Orion en ben er erg blij mee.
Op een ander paard heb ik een KN Tango liggen. Ik vind deze vergelijkbaar qua zit en wrongen en ook een erg prettig zadel.
Kwaliteit van Kn vind ik prima
Heb ook nog een hulsebos gehad voor korte
tijd en die zat ook erg fijn. Ook een diepe zit met veel wrong.

Maar kijk ook wat goed past op je paard. De mijne liep met de hulsebos voor geen meter en met de anatomica super!
Gewoon passen en proberen!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:53

Foundtheone schreef:
Nies_ schreef:

Kentaur hoeft niet goedkoop te zijn, 1000,- voor een zadel vind ik niet goedkoop :))

Vind ik wel. Daaronder is het troep en/of geen leer.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:55

Met 1000,- zit je toch echt in het lagere segment van de (nieuwe) zadels. Neemt niet weg dat het wel veel geld is :).

Heb veel goede verhalen over Anatomica gehoord! Ook dat deze passen op veel paarden.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:34

Ik zou nu gaan voor een goedkoper zadel omdat je paard nog maar 3.5 jaar is?
Wanneer hij ouder word en meer bespiering krijgt past je zadel misschien niet meer. Ik zou een duur en echt goed zadel kopen wanneer hij is uitgegroeid :)

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:38

wellicht kun je eens kijken bij Ninon Schutte.
Ik begreep dat ze ook iets van een jonge paarden plan heeft wat weleens handig zou kunnen zijn voor jou als je paard nog volop in de groei is.
Ik lees alleen maar fijne ervaringen over haar en de zadels.
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar ze staat wel op nummer 1 voor als mijn jonkies (nu 1 en 2 jaar oud ;)) aan een zadel toe zijn. Ik vind het fijne aan haar werkwijze dat ze vanaf de boom begint te kijken wat het beste bij je paard (en bij jou past).

Verder heb ik met haar een afspraak staan om mijn huidige zadel te checken dus ben heel benieuwd naar haar.

Kijk maar eens op http://www.zadelatelier.nl

Ik heb voor mijn huidige zadel een Anatomica Octant gehad. Voor mij een heerlijk zadel. Op maat laten maken door Drunens Ruiterhuis speciaal voor mijn paard. Heeft me ruim 2.000 euro gekost en binnen een half jaar had mijn paard allemaal drukplekken en had hij een hekel aan het zadel. Ik wil niet zeggen dat ze slecht zijn maar voor mijn huidige rijpaard zal ik daar dus niet meer naar toe gaan. Wie weet in de toekomst wel als blijkt dat mijn jonkies een heel simpele rug hebben.
Laatst bijgewerkt door JustLizz op 30-04-14 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:38

Anatomica is fijn, lag alleen niet goed op het paard dat ik had, dus ben uiteindelijk voor de Bates Innova gegaan, heerlijk! Helemaal geweldig!

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:43

Bij mij op stal hebben er meerdere mensen Euroriding zadels, waaronder ik een! :D Die van mij is dan veelzijdigheid, maar houdt t al jaren uit. Ik ken ook iemand met een Ikonic zadel, en hallelujah wat zit dat lekker!!

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 22:51

Moet wel zeggen, vind de prijs van de anatomica zadels best hoog. Oké het is goede kwaliteit, maar ik heb een paard wat nog in de groei is en nog kan veranderen in lengte en breedte... Ik probeer dus een beetje te zoeken naar goede tweedehands (anatomica) zadels :) Dus Totje5mei, daarin geef ik je volledig gelijk :j
Maar wil ook wel een zadel waar ik vast en stevig in kan blijven zitten :D

Ikzelf ben van BE, dus zal waarschijnlijk ook een zadelmaker uit BE laten komen. Ik vraag dan sowieso welke zadels hij in de (tweedehands) aanbieding heeft :j

dus wat heb ik hier voorlopig gelezen:
- Kentaur
- Albion
- Hulsebosh
- Frank Baines Omni Dressage
- Custom
- Euroriding
- Anatomica

Een vriendin vermelde ook Isabelle Werth. Wat denken jullie hiervan ??

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:46

Nies_ schreef:
Vind ik wel. Daaronder is het troep en/of geen leer.

Ik heb zelf 2 kentaurs zadels vzh (10 jaar oud) en dressuur (8 jaar oud).
Met de dressuur rijd ik nu dagelijk al jaren en hij ziet er nog bijna nieuw uit (ondanks dat ik het zadel maar 1 a 2x per jaar behandel met een beetje leerolie)
In de kentaur zadels zit een kiefer boom, dus kwalitatief een goed zadel.

Dus je argument vind ik nergens op slaan.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:51

Ik ben het er ook niet mee eens. Ik heb zelf ook een kentaur dressuurzadel en ik vind het een geweldig zadel, zit super lekker en is makkelijk aan te passen. Leer kwaliteit is ook super, misschien is Nies_ niet zo goed in het onderhouden daarvan ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:49

Dan hebben jullie blijkbaar lagere standaarden voor kwaliteit dan ik. Of denken jullie echt dat de kwaliteit hetzelfde is als dat van een zadel wat 3x zoveel kost? :') Kentaur zijn goede zadels als je niet veel uit wil geven, maar als je echte kwaliteit wil moet je ze niet kopen.

TS, voor een jong paard vind ik Kentaur heel geschikt. Ik heb er ook mee gereden tot mijn paard uitgegroeid was. De meeste andere merken zijn daarvoor wel vrij duur vind ik (mijn paard groeide 2 boommaten), maar misschien kun je 2e hands iets vinden. Neem even aan dat je het Isabelle Werth van Wintec (kunststof) of Bates (leer) bedoeld? Dat zijn ook prima zadels. Alleen het cair systeem vind ik niks.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:51

Ik vind kentaur echt heel fijn merk, zelf altijd mee gereden,
nu heb ik een WOW, waar ik ook super tevreden mee ben!!

Ik heb een kentaur te koop staan...... bij interesse!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:55

Passier is ook een goed A-merk.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:58

Ik heb sinds een paar weken een kent en masters s serie. Mijn paard met moeilijke rug loopt er prima onder en dit was ook 1 van de weinige zadels die echt goed lag.

Zadel vind ik zelf ook erg fijn zitten, heeft een diepe zit en veel kniewrong.

Isabell Werth ( wintec ) heb ik gehad. Voor mij een zalig zadel, vond het erg fijn zitten en gaf veel steun. Helaas lag het gruwelijk slecht op mijn paard en met de smalste boom kiepte het zadel nog en werd het kussenkaneel heel smal.

Cair zou ik persoonlijk ook niet meer voor kiezen. Mijn paard heeft aan 1 kant een bredere schouder. Het wol in mijn kent en masters is nu al gevormd naar haar, de cair deed dit niet en drukte omdat het niet fijn naar haar lijf vormde.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 01-05-14 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt