mexicaans hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bambam123

mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:53

hey
ik ben weer is creatief bezig en ben een touwhoofdstel aan het maken voor bambam.
alleen ik vroeg me af of dat aansnoerriempje (die voor het bit langs gaat) of die belangrijk is. want bambam heeft dat
Afbeelding
groetjess

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:56

Wat heeft jou'n vraag te maken met een mexicaans hoofdstel? Wil je een mexicaans hoofdstel gaan maken of gaan kopen? En dat riempje wat jij bedoeld heet volgens mij spare-riem.

bambam123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 11:58

Gydja schreef:
Wat heeft jou'n vraag te maken met een mexicaans hoofdstel? Wil je een mexicaans hoofdstel gaan maken of gaan kopen? En dat riempje wat jij bedoeld heet volgens mij spare-riem.

bambam heeft een mexicaans hoofdstel of word ik nou gek :7
en ik wist ff niet meer hoe het heette
maar daar gaat het niet over
ik wil weten of het belangrijk is

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:00

bambam123 schreef:
Gydja schreef:

bambam heeft een mexicaans hoofdstel of word ik nou gek :7
en ik wist ff niet meer hoe het heette
maar daar gaat het niet over
ik wil weten of het belangrijk is

wat bambam of die foto draagt is geen mexicaans hoofdstel?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:00

Nee dat heeft bambam niet. Dit is gewoon een hoge neusriem met sperriem, oftewel een gecombineerde neuriem. De sperriem, dat riempje waar jij het over hebt, is niet nodig hoor :)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:01

Dit is een normale gecombineerde neusriem, geen mexicaans hoofdstel ;)
Een mexicaanse neusriem zit wat hoger op de neus en heeft een kruisvorm die midden op de neus bij elkaar wordt gehouden (als je googled op afbeeldingen moet je het verschil wel kunnen vinden).

Het sperriempje is in principe niet onmisbaar maar zit er natuurlijk wel met een reden aan. Als je googled op 'functie sperriempje' dan krijg je waarschijnlijk ontzettend veel sites.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:03

Ik associeer een mexicaans hoofdstel altijd met iets anders. Dit lijkt me gewoon een engels hoofdstel ( wat voor andere namen het mag hebben, mag joost weten ). Dit is volgens mij een mexicaans hoofdstel

Maar een spare-riempje vind ik nou niet heel erg belangrijk. Het ene paard heeft het nodig en het andere niet. Ik heb een IJslander met en IJslands hoofdstel, bij mij zit er geen spare-riempje aan. Mijn Shetlander heeft een rij hoofdstel met spare-riempje maar haar men hoofdstel is zonder.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:03

Dit is geen mexicaans hoofdstel maar een hoofdstel met een gecombineerde neusriem. Riempje voor het bit langs is de sperriem, die het bit beter op de plek houd en dat het paard zijn mond niet zo ver open kan doen. Maar een sperriem is niet perse nodig.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:04

Dus je bent een touwhoofdstel aan het maken en je vraagt of er een sperriem voor nodig is?
in dat geval nee dat is absoluut overbodig.. maar kijk wel uit met zelf knutselen van een touwhoofdstel of touwhalster het moet nl wel goed zitten..

bambam123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 12:11

Zeeuwtje68 schreef:
Dus je bent een touwhoofdstel aan het maken en je vraagt of er een sperriem voor nodig is?
in dat geval nee dat is absoluut overbodig.. maar kijk wel uit met zelf knutselen van een touwhoofdstel of touwhalster het moet nl wel goed zitten..

ja dat snap ik :)

bambam123

Re: mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 12:12

dus eigenlijk is ie niet nodig?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:33

nee ik sloop hem er altijd meteen af als ik een nieuw hoodstel koop.. het is zeer vervelend voor je pony want daardoor kan hij zijn mond niet open doen, dus slechter ademhalen. eraf met dat ding dus..

bambam123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 12:42

Zeeuwtje68 schreef:
nee ik sloop hem er altijd meteen af als ik een nieuw hoodstel koop.. het is zeer vervelend voor je pony want daardoor kan hij zijn mond niet open doen, dus slechter ademhalen. eraf met dat ding dus..

een paard kan toch niet ademen door zn mond? B-)
maar ik ben het met je eens dat ze hem alleen gebruiken zodat hun mond niet open kan

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:53

Paarden kunnen inderdaad niet ademen door hun mond maar ik snap de gedachten wel dat je hem er af haalt. Bij mijn shetlander heb haar expres een tijd met haar rij hoofdstel gemend omdat ze steeds haar tong over het bit wilde gooien en met het spare-riempje gebeurde dat niet.