Zadel probleem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

R00s

Zadel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 18:16

Hoi!

Dit zou wel het zoveelste zadel-probleem topic zijn maar ik heb toch een beetje jullie advies nodig :)
Ik rijd op dit moment een paard bij voor een oudere man, bij dit paard heeft de man een zadel maar dit zadel ligt naar mijn idee niet helemaal lekker.. Hij komt namelijk nogal snel los van de rug. Maar omdat dit niet mijn eigen paard is wil ik eigenlijk niet een compleet nieuw zadel of tweedehands zadel kopen voor veel geld, het liefst wil ik het huidige zadel laten aanpassen (mag van de eigenaar als ik zelf betaal) Lijkt jullie dit verstandig? Want ik ga natuurlijk niet rijden met een slecht passend zadel. Het ziet er wel naar uit dat ik dit paard echt voor langere tijd ga en mag bijrijden.

Als ik het zadel wil aan laten passen wil ik wel dat er iemand naar het paard komt kijken en hem aan de hand daarvan dus aanpast. Weet iemand in de buurt van Doetinchem een zadelmaker/passer waar ik langs kan en waar jullie goede ervaringen mee hebben?

Ik hoor het graag en alvast bedankt!

Groetjes Roosmarijn

Angela

Re: Zadel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:22

Haal er inderdaad een zadelmaker bij en vraag naar de opties. Soms kan met bijvullen veel gedaan worden, soms kan een bontje hulp bieden. Kan me voorstellen dat je geen nieuw zadel wilt kopen.

Als het echter echt mis is met de pasvorm van het zadel, wordt het toch kiezen. Misschien dan een boomloos (tweedehands) zoeken? Die zijn meestal ook wel weer voor ongeveer hetzelfde te verkopen naderhand (of je gebruikt ze jaren, dan zijn ze het ook zeker waard!).

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 18:29

Dankje voor je antwoord! Ik ben inderdaad opzoek naar een zadelmaker omdat ik er zelf geen echt geen verstand van heb. Naar mijn idee komt die heel gemakkelijk aan de achterkant omhoog en ik dacht dat dat misschien wel verholpen kan worden door de kussens op te vullen. En als dat nou te duur wordt ofzo kan ik misschien eerder opzoek naar een tweedehands zadel!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:00

Ik zou zelf een ander zadel aanschaffen. wel tweedehands en niet te duur.
Als je echt een leek bent op dat gebied dan kun je idd hulp vragen van een zadelmaker.
Maar als je er zelf wat vanaf weet en je krijgt ergens de kans om het zadel grondig te passen, dus los op de rug, maar ook tijdens het lopen/rijden dan zou ik dat proberen.
Kijk is hartstikke leuk dat jij het zadel van die man aan mag laten passen op eigen kosten.. maar vaak kost het eerste consult van een zadelmaker echt veel geld. Uiteraard weet je dan wel waar je aan toe bent(als je geluk hebt want van sommige zadelmakers betwijfel ik de deskundigheid)...
Ik zou een eigen zadel aanschaffen dat goed past zodat als je ooit weggaat daar, je je zadel mee kunt nemen. Of je kunt de eigenaar het zadel over laten kopen.
Dan heb je wel je geld (Deels) terug.
Kijk nu gaat alles goed en gaat iedereen leuk met elkaar om, maar je weet nooit hoe je uit elkaar gaat en mensen zijn dan vaak neit meer redelijk.
Opzich is het opvullen van de kussens niet zo duur, zeker niet als je zelf kunt zien waar hij opgevult moet worden. Als alle vulling eruit moet ben je weer veel duurder uit.

Joelle1107

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:52

Ik zou inderdaad een zadelmaker laten komen. Het is niet de bedoeling dat je met een bontje gaat rijden, want dan verdruk je de ruggenwervel helemaal. Veel mensen weten dit niet. Er zijn zadels die op veel paarden passen.

Ik heb ook een zadel gehad wat niet paste, dit heb ik op laten vullen door de zadelmaker, maar na 3x rijden was ik terug bij af. Toen heb ik besloten een tweedehands zadel te kopen. Dit zadel moest ook bijgevuld worden, omdat het vormt naar elke paardenrug en die is voornamelijk verschillend. Uiteindelijk heb ik hier nu wel m'n plezier aan!

Alohomora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:04

Ik zou een zadelmaker laten komen, want een goed passend zadel is zo belangrijk. Die kan beoordelen hoe het zadel ligt en die kan hem eventueel aan laten passen. Dat is een stuk goedkoper dan een ander zadel. Wanneer dit niet mogelijk is kan hij/zij je altijd nog aanraden om een ander zadel te kopen.