Ik denk dat ik met een probleempje zit. Dus ik dacht, ik vraag het eerst aan bokt!
eerst een verhaaltje van hoe het allemaal begon:
Toen ik mijn pony kocht had ik geen zadel erbij gekregen, via een zadelmaker zijn we aan een zadel gekomen. Na een hoop rodeo's en stakingen heb ik het weer na laten kijken en bleek dat t zadel veel te breed was! inmiddels waren we wel een paar jaar verder daardoor, ik was zelf een leek op dat gebied en je denkt dat zo'n persoon er verstand van heeft.
Op advies van een andere zadelmaker een nieuw zadel erop, dit was een wintec. deze zou wel moeten passen want de goede boom zou erin zitten. De rodeo's werden iets minder. Maar het paard bleef niet lekker lopen eronder.. ik dacht eerder dat het puber gedrag was, toch had ik de boom opgemeten en met zo'n 'wintec-meter' het paard gemeten. Nu bleek dus dat het zadel weer te smal was, een bredere boom kon er ook niet in omdat ik daarvoor de bredere uitvoering moest kopen... Toen was ik het zadelmaker verhaaltje wel een beetje zat..
via internet ben ik toen op barefoot (de lexington) overgestapt. Het paard liep hier al vele malen beter onder! maar ik kon totaal niet wennen aan het zadel. mijn rug werd te hol gedrukt waardoor ik absoluut niet lekker zat. maar wauw! dat paard kon eindelijk wel ontspannen. Toch ben ik weer overgestapt op een boomzadel. Via bokt kwam ik een zadel tegen en deze heb ik na heel wat meten zelf omgeruild voor het boomloze zadel. Het zadel wat ik nu heb is een max hopfner, ik heb hem toch weer na laten kijken door nóg een andere zadelmaker. en hij past... zegt hij.
Maar nu...
Ik heb geen rodeo's meer en ook geen stakingen. Alleen ik heb het idee dat het paard wordt belemmerd in haar bewegingen.. het duurt best lang voordat ze iets losser in het lijf wordt. en ontspannen is ook niet echt ontspannen... Als ik zonder zadel rij ontspant ze wel beter. Ik ben nog hard bezig met lang en laag rijden omdat ze te snel opkropt of veel te diep gaat lopen. en ontspanning is daar wel belangrijk voor dacht ik? Ook als ik met het zadel aan kom lopen is ze (nog steeds) chagrijnig en loopt ze regelmatig weg.
het is een beetje lastig uitgelegd. Maar ik ben bang dat het weer aan het zadel ligt. hoe kan dat ook na veel verkeerde ervaringen
.Wat denken jullie dat zou kunnen zijn?
Let op. Ze is in september nog nagekeken door de dierenarts en het zadel is in november nagekeken. beide 2013. Ik wil waarschijnlijk weer een zadelmaker laten komen. maar ik wil even meerdere ervaringen/verhalen horen voordat ik de hele meute weer over de vloer krijg.
alvast bedankt voor het lezen van het warrige verhaal.
Veel zadelmakers zijn enorm tegen boomloze zadels..