Goede zadelzeep?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Goede zadelzeep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 14:56

Welke zadelzeep gebruiken jullie?
Ik ben op zoek naar een fijn blok wat lekker lang mee kan en het liefst niet te duur.
Ik zoek geen ledervet, maar echt zeep.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Goede zadelzeep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:06

Ik heb Passier zadelzeep, volgens mij niet heel duur. Zelf doe ik er lang mee maar dat komt ook omdat je er imo weinig van nodig hebt.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:13

Dankjewel!

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:20

Ik gebruik zelf de zeep van Lincoln, die heb je op een blok of in een potje (ook wel een vaste structuur), niet heel bekend merk maar echt fijn spul wat goed zijn werk doet.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 06:24

Ik gebruik de zeep van stubben deze zit in een potje. Echt een fijne zeep.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 06:25

Stubben ruikt ook heerlijk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 07:59

Ik gebruik al jaren geen zadelzeep meer maar vroeger was die van Carr & Day & Martin echt de beste!

In een blik, iets zachte zeep. Die blokken en staven waren altijd maar gore rommel :=

Zo'n blik zeep dat was niet alleen heel praktisch maar maakt ook goed schoon en verzorgd / voed je leer ook meteen +:)+

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:09

Ik gebruik leer zeep van Damen leathers.
Is eigenlijk voor leren motor pakken maar werkt echt perfect. De zeep is en soort van snot pasta achtig iets. Even met een vochtig micro vezel doekje over het snot wrijven en schuim maken op je doekje.
Je ziet de vuiligheid zo eraf komen.
Ik gebruik het voor motorpakken maar ook voor paarden harnachement. Heb ooit eens een wit leren motorpak aangeschaft 8)7 Dus maak met enige regelmaat schoon... pak is na al die jaren nog in top conditie! wit is nog echt wit en niet dof geworden ofzo.

http://www.damenleathers.nl/onderhoud.html

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:55

pmarena schreef:
Ik gebruik al jaren geen zadelzeep meer maar vroeger was die van Carr & Day & Martin echt de beste!

Ik heb deze ook, al jaaaaaren en het blok is nog steeds niet op. In tegenstelling tot pmarena heb ik wel zo'n blok, gaat lang mee en het voedt je leer iets. Je moet 't natuurlijk na het inzepen nog wel gewoon invetten.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:56

Ik heb een pot van stubben. vind het heel handig omdat het in een pot zit. Dan krijg je niet zon vies blok zeg maar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:58

Blok is juist helemaal niet vies, de kunst is om 'm voor een deel in het plastic te laten zitten en vooral om je spons niet te nat te maken. Je spons moet maar heel licht vochtig zijn, dat is beter voor je leer én je blok wordt niet zo'n soepzooi.

Zo'n pot zachte zeep, dat is pas een kliederboel.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:01

Ik heb een blok van Rapide. Gebruik ik vaak en heb hem al heel erg lang.
Mijn blok zit in een plastic zakje en met een vochtige spons over de bovenkant en niet drijfnat laten worden. Vind het blok helemaal niet vies.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:18

Oke, mijn methode is veel water en weinig zeep. En ik ben zon kluns dat ik zon blok uit mijn handen in de haren en zand laat vallen :P.

Dus die pot die zet ik op de grond en dan kan ik hem niet laten vallen ook. het is natuurlijk maar net wat je zelf makkelijk vind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:19

Ik vond die blokken altijd vooral vies omdat de zeep zelf gewoon vies plakkerig was, niet zo'n lekker verzorgende crèmestructuur als het blik zeep van CDM :)

Sowieso moet je altijd alleen een vochtige spons gebruiken, het is ook niet de bedoeling dat je zeep gaat schuimen :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:22

ik gebruik nooit zadelzeep, vet het harnachement alleen af en toe in. Of ben ik nu helemaal verkeerd bezig?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:31

max66 schreef:
ik gebruik nooit zadelzeep, vet het harnachement alleen af en toe in. Of ben ik nu helemaal verkeerd bezig?

Ja. Je moet de boel eerst schoonmaken voordat je invet, anders smeer je het huidvet en vuil alleen maar in je leer. Toen ik mijn paard kocht kreeg ik er een hoofdstel bij, een hoofdstel van echt wel degelijke kwaliteit. Maar te smerig om aan te pakken, het was jarenlang niet schoongemaakt maar wel ingevet. Pas na ettelijke uren poetsen was hij weer een klein beetje schoon.

Pmarena van die zachte zepen gebruik je al gauw te veel. En met een blok niet. Gewoon blok in het water dopen, blok over droge spons en dat is nat zat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:37

glycerine zeep, reinigt en voedt.

ik gebruik ook alleen maar die van C&D&M eerst een blok, later een pot omdat ze zo'n blok niet meer hadden in de winkel, is om o te bergen wel praktischer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:47

Nah, als mensen teveel gebruiken dan is dat hun eigen schuld en niet van die pot :)

Gewoon sponsje nat maken, uitknijpen en even over de zeep heen halen. Zo zacht is het nou ook weer niet, beetje als schoensmeer :)

Dat spul van Jorika klinkt ook heel fijn trouwens!

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 12:57

Ik heb toevallig van de week een blok zadelzeep gekocht van Carr, Day en Martin. Een old-skool blok glycerine zeep met een plastic bewaarbakje eromheen. Ge-wel-dig! Gewoon zoals vroeger en het maakt ook schoon zoals vroeger.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 14:36

Ik had het liefst een Rapide blok, maar die hadden zij bij Divoza niet, dus is het deze geworden:

http://www.divoza.com/collectie/paard/z ... -blik.html

De structuur vind ik vrij smerig, zodra ik de kans krijg koop ik een blok maar heb ik geen idee waar ik dat kan kopen :p Het spul werkt wel gelukkig!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 14:40

Ik gebruik ook zo'n blok in een oranje doosje. Wat je kan doen om het makkelijker af te sluiten, is gewoon smelten. Leg het blok in een schaal, die schaal zet je in een pan met (bijna) kokend water. Als het blok warm wordt smelt het en kun je het in vloeibare vorm zo overgieten in een afsluitbaar plastic bakje van bijvoorbeeld de kwark. Als het afkoelt wordt het weer hard. Het verliest zijn werking helemaal niet en zo kun je ook al je restjes goed opmaken!