(Soorten) sidepulls

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

(Soorten) sidepulls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:09

Ik Heb een beetje rond lopen zoeken op internet naar een bitloos hoofdstel, nu sprak een sidepull mij wel aan, alleen kan van google af en toe niet helemaal wijs worden.
Heb je verschillende soorten sidepulls? Ik ben van plan er dressuur mee te rijden, maar zie ook de western sidepull wel is voorbij komen (bij webwinkels). Maakt dit uit en wat is het verschil dan?
Verder ben ik benieuwd of mensen mij misschien een goeie sidepull kunnen aanraden? (met foto)
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 28-04-14 20:13, in het totaal 3 keer bewerkt

MarshaAldo

Re: (Soorten) sidepulls

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:11

die van Barefoot, de amber sidepull, mooi maar ook een erg fijn hoofdstel!

Ik zou niet zonder willen!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:37

MarshaAldo schreef:

Dankje voor je reactie!
Hij is wel erg mooi inderdaad! Ben ook opzoek naar bruin dus dat komt goed uit, maar comfort gaat voor natuurlijk.
Is alleen de neusriem met dat touw niet erg scherp? Ben opzoek naar een vrij zachte :)

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:41

Dani199764 schreef:
MarshaAldo schreef:

Dankje voor je reactie!
Hij is wel erg mooi inderdaad! Ben ook opzoek naar bruin dus dat komt goed uit, maar comfort gaat voor natuurlijk.
Is alleen de neusriem met dat touw niet erg scherp? Ben opzoek naar een vrij zachte :)

Nee die is erg zacht van Braziliaans touw ofzo. Echt zacht!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:29

Misschien nog iemand die het verschil in effecten weet van sidepull met zo'n "driehoek" aan de zijkanten en gewoon een normale zonder die "driehoek"?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 16:12

Helemaal niemand??

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:04

Alle sidepulls hebben een driehoek aan de zijkant. Een enkel model heeft het niet, maar het 'hoort' wel. De meeste zul je dus ook met vinden.

Het verschil in inwerking zit in de neusriem: materiaal en dikte, en ook nog de hoogte waarop je deze instelt.

Verder is belangrijk dat je let of het goed past; een stabiele ligging heeft en de bakstukken dus niet schuiven. :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:07

Er zijn inderdaad verschillende soorten sidepulls. Je zou eens kunnen kijken naar de Rambo Micklem Multibridle. Die zit fijn ergonomisch om het hoofd heen (schuift niet) en kan op meerdere manieren bitloos gebruikt worden en zelfs met bit en als kaptoom.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:07

Daar betaal je dan ook wel de hoofdprijs voor... :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:10

Ja, maar het werkt wel (en nee ik heb geen aandelen).

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:11

Ik rij zelf sinds een half jaar ook bitloos, maar als je bitloos dressuur wil rijden dan zou ik je een kaakgekruist hoofdstel adviseren. Daar kun je duidelijkere hulpen mee geven (en daarom minder grote hulpen) en is dit voor het paard prettiger. Een sidepull zou ik meer voor een buitenrit oid gebruiken, waarbij je niet zoveel figuren hoeft te rijden. Je moet het verder zelf weten (wil je ook absoluut niets opdringen), maar ik kan mij herinneren dat toen ik bitloos wilde gaan rijden, ik door de bomen het bos niet meer zag... En door ervaring en die van anderen ben ik erachter gekomen dat dit hoofdstel voor ons in ieder geval het prettigst werkt om te dressuren. ;-)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:14

Meningen zijn daar zeker over verdeeld inderdaad, ik vind de release van hoofdstellen met gekruiste teugelvoering vaak heel slecht en zie ook weinig logica in het gekuiste systeem.

Hoe vind jij de hulpen kleiner, gieltje?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:14

Ik heb de kieffer lindell

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:58

Ik merk dat ik bij het kaakgekruiste hoofdstel eigenlijk hetzelfde kan rijden als met bit. Met een sidepull moet je de hulpen veel groter maken wil het doorkomen en duidelijk zijn voor het paard. De release heeft te maken met het soort hoofdstel wat je hebt. Mijn kaakgekruiste hoofdstel heeft een prima release. Ben daar echt heel tevreden mee. Heb verschillende geprobeerd en rij mijn zeer grote en ook sterke friese ruin met gemak met dit hoofdstel. Hij vindt het heel prettig en ik daarom ook ;-)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:05

Hmm, ik ben ook bekend met de diverse hoofdstellen en materialen en eigenlijk vind ik alleen die met bladveer vind ik een écht goede release hebben.
Ik heb niet de indruk dat je met een sidepull grotere hulpen nodig hebt, ik denk wel dat je minder makkelijk kunt 'afdwingen'.

Maar goed, verschil van mening moet kunnen. :)

En van zowel jou als van ts vind ik het leuk dat jullie bitloos zijn of gaan!