Voor buitenritten zou ik graag een bosal gaan gebruiken. In de bak rij ik met touwhalster. Maar ik heb het idee dat ik aan een bosal meer heb in geval van nood. Welke maat heb ik nodig bij een neusomtrek van 64 cm? Ik snap de maten niet. Moet ik perse een paardenhaar mecate gebruiken? Ik zag laatst heel mooi bergklim touw.
_Cindy
Geplaatst: 27-04-14 16:17
Je hebt met een bosal niet meer te vertellen in geval van nood dan een touwhalster. Met een bosal kun je wel verfijndere hulpen geven, wat handig is als je op wedstrijdniveau wilt westernrijden. Voor alleen buiten rijden, zou ik zeker geen bosal aanschaffen. Zie in je profiel dat je een trekpaard hebt. Dan gaat het heel moeilijk worden om een bosal te vinden, die worden over het algemeen in één maat gemaakt, geschikt voor ongeveer een quarterneus.
xSlvna
Geplaatst: 27-04-14 16:18
Ik weet niet wat je buiten doet, maar ik zou kijken voor een (maat full) hackamore.
Hij heeft een normale neusomvang hoor. Vergelijkbaar met een normale full. Had het er speciaal bij gezet. Een hackemore vind ik veel te scherp. Ik wil idd juist met fijne hulpen in het bos rijden. Ik rij met losse teugels. Een bosal is wel stugger en harder dan een touwhalster. Daarom dacht ik dat het geschikt zou zijn.
moonfish13
Geplaatst: 27-04-14 17:14
Dan zou je ook nog een sidepull met rawhide neusriem kunnen overwegen.
EliseLukas
Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-14 17:17
Eigenlijk rij ik niet op mijn handen, maar meer op mijn zit. Met hekken openen etc gebruik ik amper mijn teugels. Ik dacht alleen dat als hij zou schrikken ik hem makkelijker terug zou krijgen met bosal. Maar als dat niet zo is dan is het niet handig nee. Hij is er bij mij nog nooit vandoor gegaan maar hij heeft het laatst een paar keer bij iemand anders gedaan. Daarom maak ik me nu zorgen. Zij reed met bit.
EliseLukas
Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-14 17:18
moonfish13 schreef:
Dan zou je ook nog een sidepull met rawhide neusriem kunnen overwegen.
Oké. Dankjewel.
Weet iemand wat de omvang van een quarterneus is? Ik dacht wel dat er verschillende maten zijn, zoals 5/8, maar dat zegt me niks.
Dit staat bijv op mp: 5/8" inch rawhide bosal met latigo leather neusband
moonfish13
Geplaatst: 27-04-14 17:22
Nou 64 cm is wel een vrij flinke omvang van de neus hoor Dat red je denk ik niet met een Bosal voor een quarterhoofdje. Maar wellicht kan je het passen. Rawhide is wel scherper, stugger.. Of wellicht een hackamore met korte scharen, je hebt meerdere varianten tegenwoordig, zoals de bloem van Marylot onder andere of de glucksrad. Die hebben een kortere schaar. De eerste maken alles met de hand dus daar kan je zo terecht.
_Cindy
Geplaatst: 27-04-14 18:42
5/8 zegt hoe dik de bosal is en niet hoe groot de neus van je paard is.
1rubi1
Geplaatst: 28-04-14 07:10
Stuur anders een mailtje naar Arthur, even vragen of hij wat weet. www.westernstore.nl Succes met zoeken
Ik hoor van die bloemdingen dat ze nogals eens omklappen. Verder kun je eens zoeken op een Vosal. Je hebt ze met een dunne neusband, maar ook met een bredere. Ze zijn makkelijker op maat af te stellen als een Bosal. Ook de werking is iets pittiger als je echt in moet grijpen. De inwerking van een hackemore/bloem/sidepull is natuurlijk wel heel anders als een Vosal/Bosal; de ene stuurt met 2 teugels vanaf de zijkant en de andere vanaf het middepunt kin.
ik heb voor in de bak touwhalster en voor buiten ritjes een hackamore met korte scharen heb er eerst paar keer les mee gehad om ermee te rijden lange teugel western lesje en rijden ermee buiten gaat super:)
Een hackamore te scherp maar wel een bosal willen gebruiken, dat matcht in mijn gedachten niet helemaal? Ik ben niet de aangewezen persoon je te helpen qua bosal maar ik hoop voor je dat je slaagt.
Een hackemore heeft scharen waardoor je flink kracht uitoefent... Met een ophouding op 1 hand met bosal kun je niet zoveel kracht uitoefenen denk ik...