D-trens of Bustrens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

D-trens of Bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 18:54

Hee!
Ik ben elke keer aan het bitloos rijden! *\o/* Dit gaat best goed :) . Maar ik wil toch graag met bit erbij rijden.
Ik wil graag een dubbelgebroken bit :)
Ik heb een Haflinger van ondertussen al 21 jaar (Dit is misschien handig om tips te geven over welk bit ;) )
Maar nu is mijn vraag dus:
-Moet ik een dubbelgebroken D-trens kopen, of een dubbelgebroken Bustrens? :)

Het bitloos rijden ging best goed, maar mijn zit was nog niet goed genoeg om haar te kunnen sturen wanneer zij persé de andere kant op wilde. Daarom wil ik nu mét bit, mijn zit gaan oefenen.
Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Mirjam1202 op 26-04-14 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

__denise

Re: D-trens of Bustrens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:57

Je zegt dat je graag dubbel gebroken wilt, maar je vraagt naar enkel gebroken bitten?

Het zal even uitproberen zijn. Mijn leasepaard loopt fijner op een enkel gebroken bustrens dan op een enkel gebroken D-trens. Hij doet het er allebei wel op, maar de bustrens is net wat fijner.
Misschien vindt jouw Haflinger dubbel gebroken wel fijner dan enkel, of andersom.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 19:08

__denise schreef:
Je zegt dat je graag dubbel gebroken wilt, maar je vraagt naar enkel gebroken bitten?

Het zal even uitproberen zijn. Mijn leasepaard loopt fijner op een enkel gebroken bustrens dan op een enkel gebroken D-trens. Hij doet het er allebei wel op, maar de bustrens is net wat fijner.
Misschien vindt jouw Haflinger dubbel gebroken wel fijner dan enkel, of andersom.

Sorry, ik bedoel allebei dubbelgebroken :) Zou het zo aanpassen :)
Oké, misschien is een bustrens dus een idee?

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 19:18

Mijn vorige bit (kreeg ik mee van de vorige eigenaar) was een enkelgebroken Bustrens.
Maar dit was veelte streng voor haar, ze kreeg er een hekel aan, om het bit in te doen..

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:32

Bij een D-trens voelen ze de puntjes van de D ook duwen aan de zijkant. Beetje een kruising van een bustrens en kneveltrens. Een bustrens voelen ze niet zo.
Hangt er een beetje vanaf waar je paard goed op reageert. Die van mij vond een D-trens en watertrens maar niets. Bij hem was het dus duidelijk dat het een bustrens werd. Na even testen wist ik ook dat hij liever een dubbelgebroken als enkelgebroken had.
Het beste is het uittesten, maar als je die optie niet hebt zou ik vragen in de ruiterwinkel voor een dubbelgebroken bustrens en als het niet goed ligt je het kan ruilen.

Je moet ook maar de dikte kijken, men zegt wel dat een dikker bit zachter is, maar dat is net het tegenovergestelde als het paard niet genoeg ruimte heeft. Bij die van mij past er maximum een dikte van 15mm in. Bij dikker krijgt hij zijn mond gewoon niet toe omdat zijn lagen dicht bij elkaar liggen. Dat kan je zelf op voorhand wat uitvissen door eens te kijken hoeveel ruimte er is waar het bit is. Doe het enkelgebroken nog eens in en kijk eens of hij zijn mond goed kan sluiten zonder dat het bit de bovenkant raakt. Het mag ook niet te los liggen dat het teveel gaat rommelen in de mond. Dit hangt ook wel van paard tot paard wat af. Dan kan je de dikte van dat bit meten en er wat bij tellen of af trekken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 19:32

de werking van een bustrens en een Dtrens is bijna hetzelfde, beide hebben vaste ringen, alleen die van de D hebben wat meer zijdelingse inwerking door de rechte zijkant.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 08:53

Nouvel schreef:
de werking van een bustrens en een Dtrens is bijna hetzelfde, beide hebben vaste ringen, alleen die van de D hebben wat meer zijdelingse inwerking door de rechte zijkant.

Oké, wat is denkje volgens jou het beste voor mij en mijn pony? :)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 10:47

Heeft iemand hier nog tips en/of ideeën over? Ik wil vanmiddag graag een bit gaan kopen nml :)
Ik hoor ook veel dingen over een kneveltrens? Is dit wat? Of is dit meer voor jongere paarden?
Ik hoop dat iemand wil reageren! :)