Eczeemdeken met harde regen, kan het kwaad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Eczeemdeken met harde regen, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 21:20

Hoi Bokkers!

Ik heb een paard met zomer eczeem. Nu heeft zij op dit moment haar eczeemdeken om. Meestal wissel ik die om met een regendeken als ik weet dat het gaat regenen. Nu ben ik het alleen vergeten (of naja, ik had niet gekeken hoe het weer werd).
Nu op het moment regent het héél hard, komt met bakken uit de lucht + onweer. Mijn paard draagt de Rambo Sweet Itch Hoody. Kan dit kwaad voor de deken? Zijn er mensen met ervaring?
En droogt die deken snel? Of kan ik straks als het droog is toch beter even naar stal toe gaan en de deken verwisselen met een regendeken..? Ik wil niet dat m'n paardje het koud krijgt haha!

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Alvast bedankt :)

Anoniem

Re: Eczeemdeken met harde regen, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:29

Het is harstikke warm en je paard is niet van suiker hoor! DIe eczeemdeken is zo weer droog.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 21:31

Bedankt voor je antwoord, dat probeerde ik mijzelf ook al aan te praten haha :p Maar die regen was zo hard.. Dus begon ik te twijfelen. Had even bevestiging nodig :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:31

Geen zorgen.

Exceemdekens drogen vrij snel en mijn ervaring in dat een flinke bui geen enkel probleem is.

Alleen bij zo'n pyjama blijft het wat klam waar de randen van de buikband zitten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:32

Een beetje afhankelijk van de soort deken. Die van Boett vind ik zelf vrij zwaar en langzaam drogen. Met dit weer geen enkel probleem, maar als het hard waait en de temperatuur zakt, kan het als de weerstand niet best is niet goed zijn. Er zijn echter ook veel dunnere dekens, en die zijn bij het eerste zuchtje wind al droog.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:32

Die deken is zo weer droog en met dit weer stikken ze van de warmte onder een regendeken. Lekker staan laten in de regen en niet te druk om maken ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:33

Tip: er is een speciale regendeken voor onder zo'n vliegendeken! Ideaal! (Voor de volgende keer!)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 21:34

Top, bedankt voor jullie reacties! De deken is inderdaad vrij dun..

En MarliesV, wat bedoel je met 'zo'n pyjama'? Zo een die ook een lap stof onder de buik door heeft oid?

simodi: is dat dan voor 'altijd' eronder te houden? Is dat dan niet erg warm?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:37

Die van mij krijgt nooit een regendeken over haar eczeemdeken. Ze staat dus ook in de regen met eczeemdeken op. Ik heb haar nog nooit zien bibberen/ het koud zien hebben. Ze heeft trouwens wel een schuilstal waar ze altijd in kan. De deken droogt ontzettend snel. Meestal is zij eerder droog dan haar dekenloze vriendinnetje!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 21:41

Dat klinkt goed, super bedankt voor je reactie. Dan hoef ik geen medelijden te hebben met paardlief :P

Vorige keer dat het regende en ze haar eczeemdeken op had (en dat was niet zo'n hele grote bui) zat er wel allemaal wit schuim onder haar deken (van het schuren als ze beweegt denk ik, hetzelfde als onder je sjabrakje of borsttuig soms komt met lange ritten).

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 21:51

Hier ook sweet itch hoodies. Ik leg eigelijk nooit regendekens op in de zomer (hier kunnen ze wel schuilen, ondanks dat ze zich toch liever nat laten regenen). Die dekens drogen echt super snel!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:43

Celine_Famke schreef:
simodi: is dat dan voor 'altijd' eronder te houden? Is dat dan niet erg warm?

Nee juist niet! Hij is van het liner systeem, je klipt hem vast aan de vliegendeken, of beter gezegd: eronder, als je regen verwacht. Hij ademt maar houdt de rug van je paard wel droog. Normaal mis je bij een regendeken een exceembescherming op hals en onder de buik. Nu heb je beide!

http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... ner/117801

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:52

Maar simodi je kunt toch gewoon een regendeken over de exceemdeken doen? Doen wij hier wel bij alle pony's als het wat kouder is en slecht weer komt.

Maar over het algemeen staan ze altijd zonder regendeken in de regen en de exceemdekens drogen supersnel. Zeker met deze temperatuur kan dat echt geen kwaad hoor!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 23:00

lisannee93 schreef:
Maar simodi je kunt toch gewoon een regendeken over de exceemdeken doen? Doen wij hier wel bij alle pony's als het wat kouder is en slecht weer komt.

Maar over het algemeen staan ze altijd zonder regendeken in de regen en de exceemdekens drogen supersnel. Zeker met deze temperatuur kan dat echt geen kwaad hoor!

Dat kan maar is wel heel erg warm.
Deze speciale onderdeken is ademend.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:00

Maar als het toch te warm is voor een regendeken is het helemaal niet nodig om er een deken overheen of onder te doen. Dan drogen de exceemdekens zo snel dat je paard er niks aan over houdt. :)

Maar klinkt in principe best handig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:20

Ik heb inmiddels 10 jaar ervaring met eczeemdekens maar ik heb nog nooit een regendeken erbij gebruikt.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 12:34

De Sweet Itch Hoody is ontzettend snel droog, wij hebben bij onze pony die dag en nacht buiten stond er nog nooit een regendeken bij gebruikt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 13:56

Dit jaar voor het eerst besloten bij mijn twee bontjes geen traditio-regendeken op te doen, maar ook lichtgekleurde vliegenwerende luchtige dekens besteld. Van het merk Vantaggio, had ik ook de winterdeken van. Voorheen had ik atijd bij het paard dat ik rijd een gewone 0 grams regendeken op (omdat ik vrijwel altijd in de ochtend rijd en zonder deken het paard nat/bemodderd is (24/7 op de weide), en er knopen in z'n vrij lange manen zitten (ja na een nacht al) en ik dan niet kan poetsen).
Ik vond zo'n 0 grams regendeken de hele zomer op toch een beetje errug warm voor de Tinker x Fries, dus nu eens over en andere boeg gegooid.
Uiteraard gaat er wel vocht doorheen, maar hopenlijk geen vuil, zand of modder.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:03

Mijn vorige merrie was een eczemer en met erge regen liet ik de deken af.
Eerst had ik zo'n bruine simpele en later een RSIH maar beiden vond ik dat
ze best lang nat bleven. Zeker als de temperatuur overdag niet zo hoog was
vond ik dat te koud; nat+wind. Op dagen zoals deze (echt warm dus) liet ik hem
wel om :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 14:46

Ben benieuwd hoe de pasvorm is Terpentijn, ik ken het merk niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 08:37

Ooteman verkoopt het merk, ik kende het eerder ook niet, maar voor mijn barokke "Bonte Fries" (met lekker dikke halsaanzet) paste de regendeken toppie, trok of klemde nergens (dus ook de manenkam werd niet afgeschuurd door de hals die er aan zat). Nu had ik 'm wel 1 maat groter dan zijn "officiele" maar genomen, dus ipv de 1.95 onderlengte de 2.05, dan schuurt er helemaal niks bleef wel netjes liggen en de hals sloeg ik aan de bovenkant gewoon een randje om.
Ik heb dus bij de buzz-off vliegendekens ook die 10 cm grotere maat genomen, mocht dat toch de ruim vallen kan ik zelf wel wat (laten) innemen of aanpassen, mocht ik niet ruilen.
Zal begin a.s week wel binnenkomen, dus ik ben ook erg benieuwd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:13

En die regendeken, hoe is de lengte? Niet te lang? Of is jouw barokkie niet kort in de rug? Ik heb voor mijn PRE de Dominick vliegendeken (hij heeft geen eczeem) en die zit heel mooi bij hem, andere merken zijn vaak te lang.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:21

Sja, da's moeilijk in te schatten, maar PRE's hebben natuurlijk vaak een kortere rug.
In mijn avatar zie je een foto van mijn zwartbonte Bonte Jaopie(de Fries x Tinker kruising), de regendeken van Vantaggio viel niet zo lang "als een jurk" zeg maar, hoewel ik 'm nog 1 maat groter (langer) had genomen dan wat ik volgens de officiele metingen had behoren te bestellen.
Maar dat wilde ik zelf, omdat ik geen geknel en geschuur wilde.
Die deken is trouwens wel ijzersterk, want ondanks het speelse gepluk en getrek van mijn jonge 4-jarige merrie die er bij staat, helemaal heel gebleven (ze trekt geregeld aan de staartflap of aan de borstsluitingen).
Voor een "barokkie " heeft Jaopie nou ook weer niet zo'n enorm beknopt-korte rug, kijk maar naar de avatar-foto. Ik ken genoeg paarden die veel korter in mekaar steken wat dat betreft. Maar 't is natuurlijk ook weer geen teckel, hahaha...
Het blijft altijd een gok, op 't oog bestellen, want het hangt ook vaak van het merk af. Heb je met rijbroeken ook.... Past er eenmaal iets, blijf je (althans ik) dikwijls ook bij zo'n merk hangen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 12:25

Mijn shet heeft er nu een om en hier regent het nu ook. Ze heeft het niet koud oid en ze kan de stal in. Heb een shet zonder staan en die stond vannochtend wel te bibberen als een rietje.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:44

Zowel Jaopie als de 4-jarige merrie Khavanna hebben inmiddels de Vantaggio eczeem/vliegendekens op.
De lengtes die ik 10 cm langer had genomen dan "officieel' volgens de tabellen had gemoeten vind ik niet storend, bij Jaopie is het overigens met 2.05 onderlengte perfect.
Bij Khavanna stoort de lengte mij ook niet, maar oogt het naar beneden toe wat "jurkerig".
Zij is ook niet zo groot in schofthoogte.
De stof is fijn: ik hoop dat ze het zelf ook lekker licht en luchtig vinden.
Met een buitje er over droogt het (zeker als het een pietsje waait) razendsnel, dus weinig kans op regenschurft.
Conclusie: er is geen enkel beletsel om een vliegendeken of dunne stof exczeemdeken om te doen en te houden bij regenbuien.

Je hebt wel van die hele zware stof exczeemdekens (meestal die bruine), ik weet niet of die niet heel lang nat blijven na een regenbui.