Hulpteugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SergeantRoos

Hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 17:28

Hoi,

Mijn paard loopt (voornamelijk in draf en galop) ontzettend met haar neus in de lucht en komt niet meer naar beneden. In stap doet ze dit niet.
Nou ben ik aan het kijken wat voor een hulpteugel zou kunnen helpen. Ik wil er een die haar vriendelijk naar beneden vraag en waarbij de druk eraf gaat zodra ze ook echt wat meer omlaag komt.

Wat zouden jullie hiervoor aanraden? En waarom?

Groetjes,
Winnie

fjies0107

Re: Hulpteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:33

les indd.
en anders als je er echt wat aan wil hangen doe dan touwtjes, daar heeft het paard voldoende ruimte en zal de druk er af gaan als ze haar hoofd naar beneden doet. dit is dan dan ook voornamelijk vrijwillig als ze haar hoofd naar beneden doet.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 17:38

Ik heb momenteel les op een manege (welliswaar op een ander paard). Op die manege ben ik ook een week geweest met haar en heb toen les gehad. Ik hou mijn handen stil, rij van achter naar voor. Het enige is dat het in draf behoorlijk moeilijk is om stabiel op haar te zitten, omdat ze nog wat moeite heeft met haar evenwicht. En hoemeer ze haar rug wegdrukt, hoe moeilijker het voor mij is om stabiel te zitten, en zo is het cirkeltje compleet.... Daarom wil ik dus een hulpteugel, maar iets vriendelijks (elastieken ofzo). Zodra ze dan wat makkelijker en meer ontspannen loopt, haal ik dat ding meteen weer weg.

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:39

Tiedeman teugel vind ik persoonlijk erg fijn, zodra het paard weer beneden loopt komt deze zeg maar in een boogje te hangen en zit er geen druk meer op. Ik zou persoonlijk niet zo snel voor een elastiek kiezen, omdat ze hier sneller op gaan hangen.

Maar natuurlijk is het altijd beter om het probleem zonder hulpteugel op te lossen.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 17:41

123diezel schreef:
Maar natuurlijk is het altijd beter om het probleem zonder hulpteugel op te lossen.

Ik los mijn problemen ook liever op zonder extra tuig en weet ik wat. Maar dit is al de hele winter bezig en ik wil dan toch even iets anders proberen.

Ik zal eens kijken naar een Thiedeman, dat klinkt wel fijn! :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:49

Zou ik ook liever thiedeman ipv touwtjes gebruiken.
Je weet zeker dat ze niet last van haar rug heeft? Omdat ze ook moeilijk doorzit wn daarbij nog meer haar rug wegdrukt? Of t zadel goed ligt?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:56

mijn oude merrie liep ook altijd te sterrenkijken en heb er destijds twee of drie weken een thiedemann aangehad na deze weken heb ik hem er weer afgehaald en liep ze fijn.
Ze moest even doorkrijgen dat het beneden fijner liep dan daar boven en toen was het klaar.
thiedemann werkt ook alleen in als ze omhoog komt met haar hoofd anders hangt hij slap, tenzij je hem te strak hebt maar dat merk je gauw genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:59

Ik zie dat je een fries rijdt, die hebben nu eenmaal meer moeite met de galop en zal haar hoofd omhoog gooien omdat ze het moeilijk vind. Als je haar dan omlaag gaat dwingen met een hulpteugel zal ze misschien weer iets anders bedenken om de balans te compenseren.
Ik zou toch echt met haar gaan lessen om haar te helpen met haar balans want daar ligt het probleem.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:15

SergeantRoos schreef:
Ik heb momenteel les op een manege (welliswaar op een ander paard). Op die manege ben ik ook een week geweest met haar en heb toen les gehad. Ik hou mijn handen stil, rij van achter naar voor. Het enige is dat het in draf behoorlijk moeilijk is om stabiel op haar te zitten, omdat ze nog wat moeite heeft met haar evenwicht. En hoemeer ze haar rug wegdrukt, hoe moeilijker het voor mij is om stabiel te zitten, en zo is het cirkeltje compleet.... Daarom wil ik dus een hulpteugel, maar iets vriendelijks (elastieken ofzo). Zodra ze dan wat makkelijker en meer ontspannen loopt, haal ik dat ding meteen weer weg.

Het dikgedrukte geeft al weer wat nu precies het probleem is. Je paard is nog heel moeilijk met haar evenwicht onder jouw. Daar moet je mee bezig gaan. Niet met het hoofd naar beneden. Is je paard in balans onder jouw, gaat ze vanzelf dalen met haar hoofd. Dit kost tijd. En zou daarom ook een goede lesgever zoeken die jouw daarbij kan helpen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:20

Geef het de tijd. Je zou je paard kunnen helpen door het aan de longe te trainen, en het paard zonder dat jij het uit balans haalt haar eigen balans te laten vinden. Daarin kan het paard aan de longe sterker worden, waar jij later onder het zadel weer profijt van hebt.

Zelf ben ik van mening dat je op een paard dat in de draf nog geen balans heeft, zeker niet moet gaan galopperen. Dat geeft alleen maar chaos, en je traint niets, of enkel onbalans en verkeerde spieren (en dat wil je juist niet).

Als het paard het hoofd gevaarlijk hoog gooit zou je een martingaal kunnen proberen, maar deze moet wel ruim afgesteld zijn, zodat het paard nog altijd ruim met het hoofd omhoog kan komen (en het dus niet dwingt), alleen niet zo hoog dat er geen enkele controle is (door de martingaal kan het paard het hoofd wel hoog brengen, maar je kunt gemakkelijker contact blijven houden..

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:43

Ik heb dit probleem ook gehad bij mijn pony en toen heb ik t met touwtjes opgelost, en veel overgangen rijden..

Paloma_Janet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:51

Ik zou een martingaal gebruiken, die geeft alleen druk als je paard zijn hoofd te hoog doet en zodra je paard zijn hoofd naar beneden doet (niet extreem maar op "gewone" hoogte) geeft de martingaal geen druk meer. Ik vind het persoonlijk een fijne hulpteugel, je hebt net even iets meer te vertellen maar er komt geen dwang naar beneden aan te pas.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:03

Hoe lang rij je deze Fries al?

Ik ken het namelijk, hoofd in de lucht, rug vastzetten en lopen als een plank. Zo hebben ze balans en lopen ze het liefst
Het kost tijd en moeite om ze mooi ontspannen aan het lopen te krijgen. Op het moment dat je ze gaat vragen in een andere houding te lopen (beginnend met lang en laag) raken ze weer uit balans.
Het heeft mij uiteindelijk een jaar gekost om zijn balans beter te krijgen en nog is de galop niet goed.

Ik zou persoonlijk geen hulpteugel gebruiken. Nadeel kan zijn dat ze mooi "rond" gaat lopen, maar nog steeds der rug wegdrukt en spieren niet goed gebruikt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:15

Dit klinkt gewoon als een probleem in kracht en balans. Ik zou dan niet kiezen voor het rijden met een hulpteugel, maar longeren met een hulpteugel of nog beter dubbele lijnen (i.c.m. les).

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:20

Princesj schreef:
Dit klinkt gewoon als een probleem in kracht en balans. Ik zou dan niet kiezen voor het rijden met een hulpteugel, maar longeren met een hulpteugel of nog beter dubbele lijnen (i.c.m. les).

Ik zat er ook juist aan te denken! Aan de longe een hulpteugel eraan en op die manier het leren (laag te lopen) en kracht opbouwen.
Ik persoonlijk hou erg van de pessoateugel. Friesen hebben echt al die neiging om met hun neus in de lucht te lopen. Ik zelf heb een tuigpaard en die heeft dat ook. De pessoa helpt hiervoor naar mijn idee erg goed!