zadeltassen, welke raden jullie mij aan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

X_Michelle_X

zadeltassen, welke raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 06:34

Hallo allemaal!

Aangezien wij een carrière switch moeten doen ben ik opzoek naar fijne zadeltassen die niet klapperen en waar bijvoorbeeld een flesje water, hoevenkrabber, vliegenspray, koekje, appeltje en misschien een dun regenjasje in past.

Welke raden jullie aan? (En waarom, + link als het kan, dit omdat ik echt een leek ben qua zadeltassen ;) ik heb een dressuur onder ringetjes aan de achterzijde!)

Alvast bedankt!

Groetjes Michelle

mooney

Re: zadeltassen, welke raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 06:40

Voor zover ik weet worden voor een Engels zadel die 'standaard' zadeltassen die achter je zadel hangen afgeraden omdat ze geen goede drukverdeling hebben.
Ik zou voor een voortas gaan die je voorop kan doen (die gaat vast aan de twee ringetjes waar je ook een bokriem aan kan doen) of een bananentas achter. Er is een bokker die hele fijne zadeltassen maakt, moet haar site dan even opzoeken. Ik zit namelijk op mijn mobiel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 07:38

Ik zou inderdaad voor de banaantas gaan :j

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 07:38

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:37

Ik ben wel benieuwd wat er bedoeld wordt met drukverdeling? Het zal wat klapperen en aan de kant van het flesje zal het wat zwaarder zijn dan aan de kant van de boterham, maar de impact op bijvoorbeeld de balans van het paard hiervan is toch nihil lijkt me?
Ik gebruik bij lange ritten deze tas van Imperial Riding: http://www.agradi.nl/imperial-riding-za ... dubbel.htm :)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 09:45

Ik dacht dat ze bedoelde dat de tassen scheef gaan hangen...

In die banaan, passen daar de bovengenoemde dingen allemaal in? :o

Bedankt allemaal voor het meedenken, top!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:53

Ik volg even, ben al een tijdje opzoek naar goede zadeltassen, niet van die canvas dingen, maar goede kwaliteit en makkelijk te bevestigen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:39

Ha, ik zie dat mijn tassen al genoemd zijn ;-)
Ik maak de tassen inderdaad. De zogenoemde bananen, maar ook de voortassen die je voor je zadel bevestigt.
Ik ben zelf voorstander van de voortas, denk dat de paarden daar toch het minste last van hebben. De banaan rust toch op de rug, hoe je het ook wendt of keert.
X_Michelle_X schreef:
In die banaan, passen daar de bovengenoemde dingen allemaal in? :o
Jahoor, geen probleem. Past zelfs een 'gewone' regenjas in, (maar dan is hij wel vol haha)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:45

heb zelf ook een bananentas en moet zeggen dat hij super vast en stil ligt .

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:41

Ik heb een voortas en flessenhouder van dabo, is echt top!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:45

Barefoot heeft ruimte zadeltassen :j

Ik doe mijn pony altijd een schoudertas om zijn hals met al de spullen :+

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:46

Op de site van de long distance riders guild, raadden ze de tassen van Ortlieb aan, ze maken ook fietstassen maar ze hebben er ook een model voor aan het paardenzadel. Horse panners.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:55

X_Michelle_X schreef:
Hallo allemaal!

Aangezien wij een carrière switch moeten doen ben ik opzoek naar fijne zadeltassen die niet klapperen en waar bijvoorbeeld een flesje water, hoevenkrabber, vliegenspray, koekje, appeltje en misschien een dun regenjasje in past.

Welke raden jullie aan? (En waarom, + link als het kan, dit omdat ik echt een leek ben qua zadeltassen ;) ik heb een dressuur onder ringetjes aan de achterzijde!)

Alvast bedankt!

Groetjes Michelle

Ringen aan je zadel maken kan elke goede zadelmaker. Geeft je een hoop extra opties (touwtjes er aan en je kan al een regenjasje meenemen bv.
Whild schreef:
Ik ben wel benieuwd wat er bedoeld wordt met drukverdeling? Het zal wat klapperen en aan de kant van het flesje zal het wat zwaarder zijn dan aan de kant van de boterham, maar de impact op bijvoorbeeld de balans van het paard hiervan is toch nihil lijkt me?
Ik gebruik bij lange ritten deze tas van Imperial Riding: http://www.agradi.nl/imperial-riding-za ... dubbel.htm :)
Die drukken op de wervels van je paard en dat wil je juist niet. Zadels zijn niet voor niets gebouwd om dat te voorkomen, dan moet je dat niet met bepakking ongedaan maken.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 20:28

Ringetjes op mijn zadel zetten zou kunnen maar vind ik eigenlijk onnodig. Ik zoek wel tassen voor voor die vrijwel niet klapperen

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:23

De voortas van dabo lijkt me dan ideaal
Ik wil hem zelf ook aanschaffen binnenkort (a)

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:36

Ik heb laatst een minitrektocht gemaakt en werd daarbij behoorlijk gek van de zadetassen die ik had (achter), paard kreeg drukplekken op de rug en ik had ook niet echt veel opties om hem anders te bevestigen. Toen heb ik de laatste dagen met de multi riem tas van barefoot gereden, die gaat om je heup dus helemaal geen geklooi met tassen. Er past verrassend veel in; hoevenkrabber, borstel, wortels, boterhammen, flesje water, mobiel, kaart en ik had nog ruimte over. Het zijn afzonderlijke zakjes en als je ze een beetje goed positioneert heb je er ook geen last van met rijden. Wat mij ook meeviel is dat er ondanks wilde stukken draven, galopperen en op en af stappen er geen dingen uit zijn gevallen. Dus als je verder niet veel dingen mee wilt nemen..
Link:http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadeltoebehoren/Tassen/Multi-Riem-Tas.html

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 19:20

_Lucy schreef:
De voortas van dabo lijkt me dan ideaal
Ik wil hem zelf ook aanschaffen binnenkort (a)
Goed plan hihi ;)
macha6 schreef:
Ik heb laatst een minitrektocht gemaakt en werd daarbij behoorlijk gek van de zadetassen die ik had (achter), paard kreeg drukplekken op de rug en ik had ook niet echt veel opties om hem anders te bevestigen. Toen heb ik de laatste dagen met de multi riem tas van barefoot gereden, die gaat om je heup dus helemaal geen geklooi met tassen. Er past verrassend veel in; hoevenkrabber, borstel, wortels, boterhammen, flesje water, mobiel, kaart en ik had nog ruimte over. Het zijn afzonderlijke zakjes en als je ze een beetje goed positioneert heb je er ook geen last van met rijden. Wat mij ook meeviel is dat er ondanks wilde stukken draven, galopperen en op en af stappen er geen dingen uit zijn gevallen. Dus als je verder niet veel dingen mee wilt nemen..
Link: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... m-Tas.html
Ik heb in het begin (dus voordat ik die zadeltassen maakte) ook met zoiets gereden. Ik vond het in eerste instantie ook niet irritant, maar toen werd het warm buiten, heel warm. En ik zweette me dood onder die tassen.... vreselijk! Fijn dat het voor jou wel werkt! :)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 21:05

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:12

Ik heb ook de voortas van dabo en heb daar de eper paardenvierdaagse mee gereden,ging echt prima en kwalitatief goede stoffen

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:21

Ik ben zelf erg te spreken over de voortassen van Dabo!

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:26

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:29

Ik heb heel wat ritjes gemaakt met degene die Whild vermeld (van Agradi)

Ik maakte hem alleen niet achter vast, maar gewoon voor het zadel. Ging perfect en ligt stabiel. Je kunt ook makkelijk overal bij.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:36

Heeft iemand ervaring met de zadeltassen van Twin Oaks (gezien bij Krämer: http://www.kramer.nl/TWIN-OAKS-Voorzade ... &ci=258280 ).
Bij mij zou het gaan om af en toe te gebruiken en 1 keer in het jaar tijdens een paardenweekendje 'boscrossen' ergens anders in Nederland/Duitsland.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:46

Niet van dat specifieke merk, maar het lijkt heel erg op die van Agradi. ;)

(die heb ik overigens te koop :+ )

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:38

De bananentas van Dabo Design is erg fijn! Klappert niet en kan ik gebruiken op alle soorten zadels, van western tot dressuur. En er past me toch een partij veel in, dat is echt achterlijk! Wat jij beschrijft past er makkelijk in. :)