[WN] Flexibele oren en een krakend zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jessx

Flexibele oren en een krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:33

Ik heb een dubbel vraagje..

Het belangrijkste: mijn paard heeft nogal flexibele oren en als hij tijdens het rijden schudt met zijn hoofd flapt het hoofdstel heel makkelijk over zijn oor heen. Gelukkig heeft hij een kort nekje waardoor ik hem dan snel weer terug kans schuiven :Y)
Aan het hoofdstel ligt het niet want die heb ik ook op andere paarden zonder problemen gebruikt en hij schijnt dit kunstje van veulen af aan al te kunnen (toen met halster).
Hebben jullie een idee of dit misschien met een one of two ear op te lossen is? Of zou dat juist makkelijker over zijn oor schuiven?

Ten tweede kraakt mijn zadel nogal, best gezellig maar niet als je iemand probeert te verstaan tijdens het rijden. Iemand een oplossing daarvoor? Ik heb zelf het idee dat het komt doordat er leer over leer wrijft tijdens het rijden. Misschien dat het aan de onderkant opnieuw opruwen zou kunnen werken?

Dank voor het meedenken! :)

siskeh

Re: Flexibele oren en een krakend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:35

Heeft je paard een grote voorpluk/veel manen? want dan zou je, je hoofdstel mee kunnen vlechten.

En zadel kraken kan 2 dingen zijn, inderdaad leer op leer(of ander materiaal) dat is op te lossen door een aantal keer die plekken goed in te oilen, of je boom kan gebroken zijn!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:36

Voor het probleem met je hoofdstel: Kun je niet met een elastiekje een plukje manen en kopstuk aan elkaar vastmaken?

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:43

Mee vlechten is inderdaad wel een goed idee! Lijkt me alleen niet zo fijn zitten voor hem maar ik kan het natuurlijk wel even proberen.
Ik heb laatst bij het oliën van mijn zadel alles goed gecheckt en toen leek het inderdaad aan het leer te liggen. Toen ook een dikke laag olie ertussen gedaan, zal ik nog even een paar keer herhalen om te kijken of het verschil maakt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:52

Heeft je hoofdstel een keelriem? One en two ears hebben zelden een keelriem en gaan je vrees ik niet helpen.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 17:56

Ja hij heeft een keelriem en die doe ik dus al wat strakker maar wil hem natuurlijk ook weer niet te strak maken.. Ik dacht dat het misschien zou kunnen helpen als een two ear misschien wat beter aansluit rond zijn oor maar heb geen persoonlijke ervaring met een one of two ear dus ik heb geen idee.. Zal nog even een foto zoeken van de hele set.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 18:01

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet heb ik de keelriem al vrij strak en ik wil hem eigenlijk niet strakker doen

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:04

Krakend leer komt meestal van de droogte in het leer. Olieen is dan goed maar dan vooral de onderkant en niet de bovenkant. Tijdens het looien wordt de bovenkant afgesloten met een soort coating om het leer wat waterafstotend te maken. Dit laagje zorgt ervoor dat olie niet diep in de leervezels doordringen kan. Daarom kan je best met een kwast de onderkant vd zweetbladen instrijken en blijven strijken tot de olie niet meer opgenomen wordt. Dit de komende weken een paar keer herhalen tot het leer echt verzadigd is en dan moet het kraken minder worden.

Als de boom gebroken is, kraakt het ook maar dan heb je wrs ook problemen met de ligging dus dat kun ook ff checken.

Wb je hoofdstel , de eerste manen vlechten, knotje maken en met dun touwtje het kopstuk aan het vlechtje vastmaken, dat doen wij in de SGW ook vaak om te voorkomen dat je het hoofdstel er zelf aftrekt tijdens een val :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:05

Ik doe altijd talkpoeder poederen tussen het leer. Kraken is dan weg.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:07

Zie nu je foto pas, dit leer is anders gelooid dan een Engels zadel maar de manier van olieen is hetzelfde. Als gewone olie niet helpt, zou speciale Neatsfoot Oil kunnen helpen. Is speciaal voor Western zadels die getooled zijn.

**Typo

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 18:09

Ibonn schreef:
Wb je hoofdstel , de eerste manen vlechten, knotje maken en met dun touwtje het kopstuk aan het vlechtje vastmaken, dat doen wij in de SGW ook vaak om te voorkomen dat je het hoofdstel er zelf aftrekt tijdens een val :D

Haha slim! Hij heeft manen genoeg dus dat moet wel te doen zijn. Gelukkig schudt hij eigenlijk alleen als ik even pauze houd of ga uitstappen en stapt ie dan gewoon rustig door met het hoofdstel over zijn oog..
Ik ga iig ook even heel goed oliën!

Mijn zadel is al wat ouder en ik zag dat de bladen aan de onderkant ook vrij glad zijn geworden door het slijten terwijl dat bij de meeste zadels wat ruwer is. Ik dacht dat het misschien ook daar aan zou kunnen liggen.

Misschien heeft opruwen hetzelfde effect als talkpoeder?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:09

Ibonn schreef:
Krakend leer komt meestal van de droogte in het leer. Olieen is dan goed maar dan vooral de onderkant en niet de bovenkant. Tijdens het looien wordt de bovenkant afgesloten met een soort coating om het leer wat waterafstotend te maken. Dit laagje zorgt ervoor dat olie niet diep in de leervezels doordringen kan. Daarom kan je best met een kwast de onderkant vd zweetbladen instrijken en blijven strijken tot de olie niet meer opgenomen wordt. Dit de komende weken een paar keer herhalen tot het leer echt verzadigd is en dan moet het kraken minder worden.

Als de boom gebroken is, kraakt het ook maar dan heb je wrs ook problemen met de ligging dus dat kun ook ff checken.

Nee! Onderkant vh leer nooit met olie! Daar wordt het leer heel slap van. Is mij overigens verteld door wn zadel maker.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:16

Mijn onderschrift is weg, nu ff heel vervelend :D Ik ben zelf zadelmaker en daarom zeg ik: wel de onderkant olieen. Als het leer zo droog is, krijg je alleen zo de olie in het leer.

Leer wordt idd heel slap als je regelmatig de vezels verzadigt, dat is niet goed maar hier is de enige manier om de vezels weer te voeden. Zodra het leer weer de goede kwaliteit heeft, moet er minder frequent geolied worden.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 18:29

Haha ik ben sowieso van het alles grondig in de olie zetten :o Mijn zadel moet nogal wil ie te slap worden dus daar ben ik niet bang voor

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:43

een one of two ear gaat over het algemeen eerder van je paards hoofd af dan een gewoon hoofdstel als jij met trensbit rijd, met een shank is dat minder maar soms heb je gewoon houdinies.

simpelste oplossing is hier al geroepen, even een plukje voor en achter het hoofdstel samen vlechten of goed samenbinden met een stiekje.

Wat betreft krakende zadel, tsja , ik vond dat geluid eigenlijk wel lekker...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:10

Een krakend zadel leg je op zijn kop en je strooit ruim talkpoeder tussen de verschillende lagen leer. Klop er een paar keer op zodat het goed overal tussen gaat zitten en daarna draai je hem om en schud je hem uit. Veeg de zichtbare stukken leer schoon en Klaar, niets meer aan doen. Dit doe je NIET als je toevallig net geolied hebt want dat wordt een vieze prut.

Wat betreft je hoofdstel, misschien moet je een iets langere frontriem proberen, dan schuift het kopstuk iets verder naar achteren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:48

De tip van het talkpoeder nog niet eerder gehoord, kan iemand me uitleggen hoe dat werkt? Of lees ik daar nu net overheen

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:56

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:58

Zadel op zijn kop op de grond, en de talkpoeder tussen de fenders en de jockeys strooien. Je paard word in het begin wel wit maar t kraken is in ieder geval weg :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:30

Talkpoeder is van nature vettig waardoor het als smeermiddel werkt en trekt niet in het leer zodat je lang kraakloos zult blijven.

Een keelriem is niet bedoelt om het hoofdstel mee vast te snoeren. Aan een hoofdstel zou helemaal niet gesnoerd mogen worden, is mijn bescheiden mening. Zorg dat het kopstuk op de juiste plaats ligt, dat er net genoeg spanning staat op de bakstukken waardoor er geen druk op de mond zit maar voldoende spanning om het kopstuk op zijn plek te houden. TS haar paard heeft hele dikke mooie manen, een derde oortje kan helpen maar ik kan me voorstellen dat ze dat zonde vind.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:47

Mijn paard heeft ook dikke manen ('t is een IJslander) en bij hem blijven alle mogelijke hoofdstellen prima zitten. Zowel one ear als frontriem met keelriem als alleen een "kaal" kopstuk. En dat terwijl zijn bloedlijn erom bekend staat hoofdstellen enthousiast af te smijten.

Kopstuk met de manen meevlechten is een optie. Maar touwtje of riempje met de ene kant aan het kopstuk vastmaken en aan de andere kant een klemmetje, een stevig haarklemmetje ofzo, in de kleur van de manen, is minder omslachtig. Dan kun je namelijk gewoon optomen en klemmetje vastmaken, in plaats van elke keer die manen vlechten.

En wat ik zelf het meest praktisch vind: bit met kinriem/bakstukken/kopstuk eerst om doen, en daaroverheen de keelriem + frontriem. Als je de keelriem achter het kopstuk legt, zoals je ook zou doen als alles aan elkaar vast zou zitten, houden de keelriem en frontriem de boel op hun plek. Ik vind het ook makkelijker optomen, zeker bij een paard met zo veel haar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:08

Ik zou die keelriem even losser doen, is niet fijn zo. Wat werkt moet je gewoon proberen. In principe moet hij zijn hoofd wel stil houden en in de gevraagde houding. Als dat bevestigd is, is je probleem misschien weg.

Dit gaat om een westernzadel en de onderkant moet je niet vetten. Wat al een paar keer gezegd is; met talkpoeder tussen de delen die langs elkaar gaan hoger in het zadel zeg maar.

De fenders worden wel vies waar je je paard raakt en die kun je schoonmaken, maar that's it voor de onderkant. Verder is het natuurlijk ook alleen schaap.
De bovenkant alleen met olie. Zitting ligt aan materiaal, persoonlijk doe ik die niet.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:17

Ik snap niet dat jullie tegen het olieen van een zadel zijn. Leer heeft gewoon op zijn tijd olie nodig, Engels of westernzadel. Dat je ernaast talkpoeder gebruikt waar het leer over elkaar wrijft, is niks op tegen maar talkpoeder voedt het leer niet. Leer wat niet gevoed wordt droogt uit en na uitdrogen volgt scheuren...
Ook het natuurlijk gelooid leer vd westernzadels. Ik werk veel met dat leer omdat ik aan tooling doe en als je op diverse Amerikaanse forums kijkt, wordt het leer altijd onderhouden met olie. Waarom hier dan anders dan in Amerika?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:21

Lees dan. Het gaat over het wel of niet oliën van de vleeszijde van het leer.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:23