[WN] Welk bit is geshikt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Femia

Welk bit is geshikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 13:57

Sinds kort heb ik een westernzadel voor mijn bijna 18 jarige arabierxnew forest ruin. Dit ivm mijn rugproblemen. Bij mijn engels zadel gebruikte ik een normaal hoofdstel met gebroken trens. Ook een neusriem. Mijn paard is steeds meer gaan trekken en is snel bang voor stilstaande voorwerpen. Verkeer deert hem helemaal niet. Nu adviseerde mijn instructrice een tiedeman, dus die zit er nu ook bij. Nu mijn vraag. Ik ben helemaal niet blij met steeds meer harnachement en ik weet nog niet eens of de tiedeman te gebruiken is bij het westernzadel. Ik zie hier en op andere westernpagina's veel bitten voorbijkomen die duidelijk voor het westernrijden zijn bedoeld. Zou er iets geschikt zijn voor mijn paard, waar moet ik op letten en kan ik dan zonder de tiedeman. Ik rij voornamelijk buiten, dus recreatief.
Graag advies.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:09

Femia schreef:
Mijn paard is steeds meer gaan trekken en is snel bang voor stilstaande voorwerpen.
Graag advies.

Dan zou ik daaraan gaan werken ( = de oorzaak) in plaats van zoeken naar een ander bit of hulpteugels ( = symptoonbestrijding).

Verdiep je eens in grondwerken en dan met name in sacking out. Dat is heel gebruikelijk in de westernsport om te doen met je paard. Je leert je paard daarmee dat het in een spannende situatie moet focussen op jou, in plaats van op dat enge ding. En daar krijg je een bomproef paard van!

Leuk artikel hierover:
http://www.equisearch.com/uncategorized ... m-horse/3/

Edit: het is niet moeilijk om te leren, je moet alleen de goede timing onder knie krijgen. Met een paar lesjes heb je dat wel door en dan kun je er zelf verder mee gaan.

DubbelFun

Re: Welk bit is geshikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:23

Heb je zijn rug al eens laten kontroleren, want dat trekken en angstig zijn kan ook daar vandaan komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 14:28

Een instructeur die aankomt met hulpteugels zou als eerste mijn keus niet zijn, zoek iemand die je op de goede manier leert hoe je een paard nageeflijk en in aanleuning rijdt... Maar eerst het hoe en waarom opzoeken ; waarom is je paard begonnen met trekken? Je bent naar een ander zadel gestapt ivm rugproblemen, van jezelf? Maar hoe ligt het zadel op je paard? Zijn de problemen begonnen met de zadel wissel?

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 17:33

Bedankt voor jullie reactie! Ik van zadel gewisseld voor mijn rugproblemen. Ik moet zeggen dat dat mij wel echt helpt. Ik ga zeker onderzoeken hoe ik verder kan en of hij lichamelijk ok is. Grondwerke lijkt me een goed uitgangspunt.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 08:09

Een tiedeman bestaat in western ook. Daar is het een german martingale.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 10:55

Heb je het zadel door iemand met verstand van westernzadels laten aanmeten? Want het zadel kan wel beter zijn voor jouw rug, maar als het niet goed past op je paard rijdt je zijn rug aan gort. Kan niet de bedoeling zijn lijkt me. Als hij dergelijk 'angstig' gedrag niet eerder heeft vertoond kan het dus best wel eens een pijnreactie zijn ipv angst?
Een westernzadel is niet een zadel waarvan je zo op het oog kunt zien of het past of niet.